اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی:

سیاستمداران به گوهر اخلاق متمسک شوند

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی لازمه شکوفایی مادی و معنوی جامعه را تمسک سیاست‌مداران به گوهر اخلاقی عنوان کرد و گفت: با غفلت از اخلاق نمی‌توانیم به پیشرفت دست یابیم.

سیاستمداران به گوهر اخلاق متمسک شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی با بیان اینکه آموزه‌های اسلامی متناسب با لایه‌های انسان دارای سه بخش است، گفت: بخش اول شامل باورها و اعتقادات است که عهده دار تنظیم عقلی انسان و تصحیح باورهای اوست.
وی افزود: بخش دوم مربوط به اخلاقیات می‌شود که شامل فضایل و رذایل انسانی است و این بخش عهده دار تنظیم گرایشات او است و بخش سوم نیز مربوط به حوزه رفتارهای انسانی است که به کنش‌ها مربوط می‌شود و فقه عهده دار آن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) همچنین ابراز داشت: در سیره حضرت رسول اکرم (ص) و آموزه‌های قرآنی، پیوسته بر اخلاق تاکید بیشتری شده است، همان طور که علما و بزرگان ما به ویژه حضرت امام خمینی (ره) در آثار خود تصریح کرده‌اند که از این سه بخش، اخلاق از همه مهم‌تر است.
وی با اشاره به آیه مبارکه « یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و اهتمام انبیاء بر آموزش و تزکیه گفت: آن چیزی که اساسا باعث سقوط ابلیس شد، استکبار او بود که مربوط به اخلاق می‌شود.
لکزایی با بیان اینکه در حوزه سیاست، اخلاق از اهمیت بیشتری برخوردار است، افزود: کسانی که دارای قدرت هستند، طبعا سطح تاثیرگذاری شان هم بیشتر است و اگر چنین فردی دارای مشکلات اخلاقی باشد، به کلیت جامعه آسیب زده و حال آن که فردی که در قدرت قرار ندارد، اگر آسیب اخلاقی هم داشته باشد، نهایتا در زندگی او و خانواده و اطرافیانش تاثیر دارد.
وی با بیان این که انسان حسود، قطعا فرد خدومی نیست، گفت: از سویی دیگر کسی که نفاق و دورویی در وی وجود داشته باشد و با این حال مناصب قدرت را در اختیار بگیرد، با وجود وی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی از میان می‌رود.
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی خاطرنشان کرد: مسئولی که گرفتار رذیله عجب و خودپسندی باشد، خود را بالاتر و برتر از مردم می‌بیند و معتقد است سایر مردم لیاقت همنشینی با او را ندارند و او دانای کل است.
وی افزود: همچنین مسئولی که اهل ریا باشد، طبعا می‌خواهد که همه تملق او را بگویند و این مسئله برای حکومت یک آسیب جدی است.
لکزایی تصریح کرد: اینکه پیامبراکرم (ص) این همه بر اخلاق مداری تاکید دارد، به خاطر این است که جامعه رو به تعالی برود.
وی یادآور شد: وقتی فضایل اخلاقی رشد کرد، قطعا انگیزه‌های مردم در کنار اندیشه‌های آن‌ها اصلاح می‌شود و جامعه در چنین فضایی به سمت تعالی و شکوفایی علم و اخلاق پیش می‌رود.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول