اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال محقق می‌شود

بازسازی و مرمت تمامی گلزارهای شهدای نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نهبندان از بازسازی و مرمت تمامی گلزارهای شهدای این شهرستان تا پایان امسال خبر داد.

بازسازی و مرمت تمامی گلزارهای شهدای نهبندان

حسین باغبانی امروز در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران افتخاری است که امروز می‌تواند شامل حال تمامی آحاد جامعه شود.

 

*فارس: تعداد شهدا و جانبازان نهبندان چقدر است؟

باغبانی: شهرستان نهبندان دارای 103 شهید است و 36 نفر از شهدای استان‌ها و شهرستان‌های مجاور به نوعی با نهبندان نسبت دارند.

هم‌چنین این شهرستان تعداد 100 نفر جانباز دارد که 43 نفر آنها درجه جانبازی بالای 25 درصد و مابقی جانبازان درصد جانبازی آنها زیر 25 درصد است.

 

*فارس: چه تعدادی از روستا‌های نهبندان شهید دارند؟

باغبانی: تعداد 53 روستای این شهرستان دارای شهید هستند و شهیدانی را در راه حراست از کیان و عزت ایران اسلامی تقدیم انقلاب کردند.

روستاهای طارق و خوانشرف نهبندان هر کدام با شش شهید جزو روستاهای شهیدپرور شهرستان به شمار می‌روند.

هم‌چنین خود شهرستان نهبندان نیز در دوران دفاع مقدس این افتخار را داشته که تعداد 18 شهید را تقدیم نظام اسلامی کند.

 

*فارس: نهبندان چند آزاده دارد؟

باغبانی: این شهرستان شهیدپرور و ولایت‌مدار علاوه بر تقدیم شهدا و جانبازان گرانقدری به انقلاب اسلامی نیز دارای 10 آزاده سرافراز است.

هرکدام از این آزادگان همانند نگینی در این شهرستان کویری و محروم به پرتوافشانی در مناطق خویش مشغول هستند.

 

*فارس: نهبندان چه تعداد سردار شهید دارد؟

باغبانی: در شهرستان نهبندان در دوران دفاع مقدس هفت سردار سرافراز خون خود را در راه تنومند شدن درخت انقلاب نثار کردند.

احمد آتش‌دست، نصرالله ترابی، رجبعلی آهنی، حسین پیرامی، محمد جواد آخوندی، حسین موذن و الله‌یار جابری سرداران شهیدی هستند که از این خطه محروم و البته ولایت‌مدار برای مقابله با دشمنان به پاسداری از میهن و ارزش‌های انقلاب پرداخته و در نهایت شربت شهادت را نوشیده و به لقا‌ءالله رسیدند.

 

*فارس: تاکنون چه تعداد مزار شهید در نهبندان بازسازی شدند؟

باغبانی: تاکنون 92 گلزار شهید در این شهرستان ساماندهی، مرمت و بازسازی شده است و تعداد 19 مزار شهید دیگر باقی‌مانده که کار مرمت و بازسازی این تعداد گلزار شهید تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

 

*فارس: اعتبارات تملک و دارایی بنیاد شهید نهبندان چقدر است؟

باغبانی: اعتبارات سال‌جاری این نهاد از محل تملک و دارایی‌های استان 50 میلیون تومان بوده که با این اعتبار کار مرمت و بازسازی مزارهای باقی‌مانده شهدای نهبندان به پایان می‌رسد.

هم‌چنین از این اعتبارات برای ساماندهی مسکن والدین شهدای شهرستان نیز استفاده و هزینه می‌شود.

 

*فارس: اعتبارات اختصاص تملک و دارایی به این نهاد در سال گذشته چقدر بود؟

باغبانی: در سال گذشته مبلغ 35 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های استان به بنیاد شهید و امور ایثارگران نهبندان اختصاص یافت.

از این اعتبارات مبلغ 27 میلیون تومان به منظور مرمت و بازسازی مزار شهدای شهرستان هزینه شد.

هم‌چنین مبلغ 8 میلیون تومان دیگر از این اعتبارات در سال گذشته برای ساماندهی والدین شهدا صرف شد.

 

*فارس: اعتبارات ملی اختصاصی به این نهاد در سال گذشته چقدر بوده است؟

باغبانی: در سال گذشته نیز به منظور بازسازی و مرمت چهار گلزار شهید شهرستان مبلغ 8 میلیون تومان اعتبار ملی به این نهاد اختصاص یافت.

هم‌چنین از محل اعتبارات دهیاری‌ها نیز طی سال گذشته مبلغ 8 میلیون تومان دیگر برای بازسازی چهار مزار شهید نهبندان اختصاص یافته است.

برای بازسازی و مرمت هر مزار شهید به طور میانگین مبلغ 2 میلیون تومان اعتبار هزینه می‌شود.

 

*فارس: پروژه بازسازی مزار سردار شهید آتش‌دست در چه مرحله‌ای است؟

باغبانی: در سال گذشته برای بازسازی و مرمت مزار سردار شهید دکتر احمد آتش‌دست 20 میلیون تومان از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های استان اختصاص یافت که هم‌اکنون عملیات ساخت و ساز این پروژه به پایان رسیده و از صد درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 

*فارس: اعتبارات خود اشتغالی دور سوم سفر ریاست جمهوری برای این نهاد چقدر است؟

باغبانی: از محل اعتبارات دور سوم ریاست جمهوری مبلغی معادل 507 میلیون تومان اعتبار خوداشتغالی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران نهبندان مصوب شد.

تاکنون مبلغی حدود 166 میلیون تومان از این میزان اعتبار مصوب شده خوداشتغالی به این نهاد اختصاص نیافته است اما، از مبلغ 341 میلیون تومان اختصاص یافته اعتبارات خوداشتغالی دور سوم ریاست جمهوری تاکنون بیش از 95 درصد توسط این نهاد جذب شده و بیشتر این تسهیلات در غالب وام یک میلیون تومانی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرستان پرداخت شده و تنها 13 فقره وام 5 میلیون تومانی به متقاضیان اعطا شده است.

 

*فارس: مهم‌ترین طرح در دست اقدام بنیاد شهید چیست؟

باغبانی: طرح مراجعه خادم به مخدوم (طرح سپاس) یکی از طرح‌های مهم و ارزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نهبندان است که در سال‌جاری در حال انجام است.

طرح سپاس به منظور اجر نهادن به خانواده‌های شهدا و ایثارگران شهرستان و برای حل مشکلات آنها در نهبندان اجرایی می‌شود.

در این طرح تمامی خانواده‌های شهدا و ایثارگران در یک نوبت دیدار می‌شوند و مشکلات آنها مکتوب شده و پس از بررسی، مشکلات خانواده‌ها در سیستم جامع ایثارگران ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

تمامی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان موظف به مشارکت در این طرح هستند هم‌چنین مشکلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران در شش حوزه تعاون (اشتغال، وام، بیمه، مددکاری و مشاوره)، بهداشت و درمان، فرهنگی، حقوق و قضایی، عمران و مسکن، پژوهش و ارتباطات فرهنگی بررسی می‌شود.

*فارس: به نظر شما خبرگزاری فارس در حوزه شهید و ایثارگری چه عملکردی دارد؟

باغبانی: ترویج فرهنگ شهادت یکی از نیازهای مبرم در جامعه اسلامی است که تبیین و تعمیق این فرهنگ سبب بیمه شدن بدنه نظام می‌شود و خبرگزاری فارس تاکنون در سطح کلان کشور به خوبی با اطلاع‌رسانی سریع و دقیق به بحث شهید و ایثارگری پرداخته و عملکرد خوبی در راستای ترویج و تعمیق فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی در جامعه داشته است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول