اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

مرمت بدنه اصلی مسجد جمعه اردبیل به پایان رسیده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از پایان پی‌بندی و مرمت بدنه اصلی مسجد جمعه اردبیل به عنوان یک اثر تاریخی در این شهر خبر داد.

مرمت بدنه اصلی مسجد جمعه اردبیل به پایان رسیده است
بهروز ندایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر با رویت این بنا از خارج محوطه، آثار مرمت ساختمان کاملا محسوس بوده و به هیچ عنوان آثار خرابی قبلی همچون ریزش در محوطه این بنا وجود ندارد.
وی با یادآوری اینکه ادامه مرمت این بنا با رعایت کامل اصول علمی در دو بخش مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است، افزود: در بخش اول اجرای گنبد این مسجد در تهران در دست مطالعه است و علاوه بر آن طرح ساماندهی محوطه و مقاوم‌سازی بدنه توسط کارشناسان سازمان بدون یک روز تعطیلی مطالعه می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل جمعه مسجد را جزو نادر‌ترین مساجد تاریخی کشور دانست و گفت: قطعا پس از مرمت جاذبه‌های توریستی این بنای مقدس و زیبا مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.
ندایی با اعلام اینکه دیگر پروژه مربوط به ساماندهی اماکن و مکان‌های تاریخی در استان مربوط به ساماندهی مزار شهدای جنگ چالدران است، بیان داشت: این آثار در محوطه بقعه شیخ صفی‌الدین قرار داشته و با برداشتن تمامی سنگ‌های آن در رواق‌های اطراف بقعه شیخ صفی در موزه سنگ استفاده می‌شود.
این مسئول با یادآوری اینکه قبرستان شهدای چالدران که هم اکنون به شهید‌گاه مشهور است سال گذشته احیا شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی در زمینه مرمت این بخش وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسجد جمعه اردبیل باقیمانده یک بنای بزرگ از دوره سلجوقیان است که در محله پیر شمس‌الدین در میان گورستانی قرار گرفته است.
جمعه مسجد اردبیل یکی از مکان‌های تاریخی و دارای جاذبه‌های توریستی در شهر اردبیل است که با مرمت و بازسازی آن انتظار می‌رود سالانه میلیون‌ها گردشگر از این نقطه نیز بازدید به عمل آورند.
این اثر تاریخی در کنار آتشکده‌ای قرار گرفته و ساختمان قبلی مسجد مربوط به آتشکده شامل حیات، ایوان و طاق باشکوهی بوده که در حمله مغول‌ها تخریب شده و فعلا قسمتی از مسجد سالم است.
این مسجد آخرین بار در دوران ایلخانی مورد مرمت قرار گرفته است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول