اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف قم:

وقف نقشه راه ملت‌های آزادی‌خواه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه شهرستان قم گفت: مسئله وقف باید نقشه راهی برای کشورهای آزادی‌خواه دنیا باشد.

وقف نقشه راه ملت‌های آزادی‌خواه است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام حامد حسینی در همایش «وقف و بیداری اسلامی» که سه‌شنبه شب در آستان مقدس امام‌زاده علی‌ابن‌جعفر(ع) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مشترک و مورد تائید میان تمام ملت‌ها مسئله مرگ است و افراد پس از پذیرش این امر سعی در ماندگار کردن جان، نام یا ثروت خود داشته و به این منظور از سنت وقف استفاده می‌کنند زیرا وقف احسان ماندگار و ابدی است.
وی افزود: وقف یک امر اجتماعی، الهی و بشردوستانه است و قبل از دین مبین اسلام نیز در بین جوامع مختلف وجود داشته و بسیاری از مردم، بخشی از ثروت خود را برای استفاده در امور عام‌المنفعه نگهداری می‌کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه شهرستان قم با اشاره به احادیث ائمه اطهار(ع) و آیات قرآن مجید در اهمیت وقف خاطر نشان کرد: کلمه وقف در قرآن نیامده اما آیات بسیاری در رابطه با انفاق وجود دارد ضمن اینکه روایات اسلامی نیز وقف را صدقه‌ای جاریه نامیده‌اند به طوری که امیرمومنان(ع) آن را همانند صدقه دانسته و هر دو را یک سنت حسنه خطاب می‌کند.
وی گفت: پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «پرونده فردی که از دنیا می‌رود، بسته می‌شود مگر در سه مورد، نخست فرزند صالحی است که برای او دعا کند، دوم علمی است که از فرد باقی مانده باشد و سومین مورد، صدقه جاریه یا همان وقف است».
حسینی نخستین واقف در اسلام را شخص نبی مکرم اسلام (ص) دانست و اظهار کرد: تمام ائمه معصومین (ع) در زمینه وقف، شهره دوستان و دشمنان بوده‌اند به طوری که حضرت علی (ع) پس از حفر چاه‌های فراوان و قبل از اینکه عرق تنشان خشک شود قلم و کاغذ طلبیده و آن را وقف می‌کردند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه شهرستان قم با اشاره به سیاسی بودن برخی از موقوفات در طول تاریخ، افزود: رابطه میان وقف و امور سیاسی مانند یک حکومت در سایه است به طوری که یک حکومت مستقل در حال مبارزه با حکومت ظالم و مستبد مسلط بر یک کشور تلقی می‌شود و در طول تاریخ اسلام نیز بسیاری از موقوفات در حکومت‌های جور، به منظور تقویت حوزه‌های علمیه به وجود آمده بودند.
وی تاکید کرد: حوزه‌های علمیه نباید وابسته به حکومت باشند زیرا استقلال آنها زمینه را برای انتقاد از حکومت در صورت تخلف از قوانین الهی فراهم می‌سازد.
حسینی با اشاره به رویش انقلاب اسلامی در زمینه مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) گفت: 60 درصد موقوفات کشور به منظور برگزاری مراسم عزاداری اختصاص یافته و این موضوع بیانگر اهمیت وقف در رشد انقلاب اسلامی است بنابراین مسئله وقف باید نقشه راهی برای کشورهای آزادی‌خواه دنیا باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه شهرستان قم ادامه داد: مقوله وقف در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر فرانسه، آمریکا، سوئد و انگلستان وجود دارد،‌ اما این موقوفات در اختیار حکومت‌هاست و اجازه استقلال بنگاه‌های امور خیریه داده نمی‌شود و در این زمینه می‌توان به کشور آمریکا اشاره کرد که دارای 3 هزار و 200 موسسه خیریه و 20 هزار بنیاد موقوفه بوده اما مردم این کشور از آنها سودی نمی‌برند.
وی با اشاره به وجود موارد موقوفه فراوان در قم افزود: قم دارای بیش از 2 هزار موقوفه به جز موارد مربوط به آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) است که نیت واقفان در هر یک از آنها مختلف است.
 انتهای پیام/غ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول