اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

وقف را از مظلومیت درآوریم

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم خارج کردن مسئله وقف از مظلومیتی که دچار آن شده، تاکید کرد.

وقف را از مظلومیت درآوریم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش اظهار داشت: بهترین راهکار برای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف این است که واقفین و مردم موقوفات را بر اساس نیت واقف صرف کرده و از حریم آن‌ها به خوبی محافظت کنند.
وی بیان داشت: خوشبختانه در سال‌های گذشته مسئولان سازمان اوقاف در این خصوص موفقیت‌های خوبی داشته‌اند که بازتاب رسانه‌ای هم داشته، اما واقعیت امر آن است که متاسفانه هنوز بسیاری از موقوفات در کشور ما مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند و کمتر از آن‌ها حمایت‌های لازم به عمل می‌آید.
زادهوش اضافه کرد: موقوفه فراوانی در بخش تجاری داریم که برای امور مذهبی و خیریه و عام‌المنفعه وقف شده‌اند، اما متاسفانه عده‌ای آن‌ها را در دست گرفته که شاید به میزان یک دهم قیمت واقعی برای آن اجاره نمی‌دهند و جا دارد اجاره موقوفات به‌روزرسانی شود.
وی ادامه داد: از سویی در حال حاضر برخی موقوفات به خاطر عدم حمایت و نگهداری لازم و نیز مدیریت نامناسب معطل مانده است و این‌گونه مسایل قطعا در کاهش انگیزه مردم به امر وقف تأثیر دارد.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه وقوع دعوا و تنش بین متولیان وقف نیز می‌تواند از دیگر عوامل بی‌میلی مردم به وقف باشد، ابراز داشت: یک عامل دیگر در این خصوص بحث وجود پرونده‌های فراوان قطور و قدیمی در دادگستری‌ها است که لازم است در این باره از سوی مسئولان مربوطه اقدامات مقتضی صورت گیرد و موقوفات از دست کسانی که آن‌ها را به تصرف عدوانی درآورده‌اند و یا اینکه دست به خرید و فروش و یا ساخت و ساز زده‌اند، گرفته شود و بدین وسیله از حقوق موقوفات به طور کامل دفاع شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه طولانی و درخشان سنت نبوی وقف در کشور خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از مردم وقف را تنها منحصر در مباحث دینی و مذهبی می‌دانند، حال آن که دایره آن بسیار گسترده‌ بوده و می‌توان عوائد مال موقوفه را در مسایل درمانی و بهداشتی، مسکن ، ازدواج و دیگر نیازهای روز جامعه مصرف کرد.
زادهوش بیان داشت: در وقف نامه‌های گذشته به عنوان مثال مواردی داشته‌ایم که مزرعه‌ای وقف شده که از حاصل آن برای پرندگان خوراک تهیه شود و این نمونه‌ها نشان می‌دهد موضوع وقف و مصارف آن چقدر می‌تواند گسترده و متنوع باشد.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول