اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار پیرانشهر:

نباید به مسائل اقتصادی نگاه امنیتی داشت

خبرگزاری فارس: فرماندار پیرانشهر گفت: نباید به مسائل اقتصادی به ویژه در مرز تمرچین نگاه امنیتی داشت.

نباید به مسائل اقتصادی نگاه امنیتی داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اروج مجاهدی عصر امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات گمرک تمرچین پیرانشهر که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: تغییر این نگاه گامی رو به جلو و کمک به قابلیت‌های شهرستان پیرانشهر است که در این راستا همکاری تمام نهادها ضروری است.
وی افزود: در حل مشکلات مرز تمرچین غفلتی صورت نگرفته است، مواردی وجود دارد که حل آن در دست مدیریت شهرستان نیست و باید با همکاری نهادهای استانی حل شود.
این مسئول اضافه کرد: بهبود وضعیت این گمرک دغدغه مسئولان استانی و شهرستانی است و نمی‌توان با انتقادات سطحی، اقدامات انجام شده را نادیده گرفت ولی با افزایش توجهات به مشکلات این گمرک می‌توان گام‌های اساسی در توسعه آن برداشت.
وی خاطرنشان کرد: پایانه تجاری مرز تمرچین در شهریور ماه سال گذشته افتتاح شد، در حال حاضر ساماندهی آن آغاز شده ولی پایانه گمرک به طور کامل مستقر نشده است.
به گفته این مسئول در زمان حاضر نزدیک به 60 درصد صادرات آذربایجان غربی از طریق گمرک تمرچین پیرانشهر صورت می‌گیرد.
مجاهدی افزود: مرز تمرچین با تلاش دولت نهم از سال 87 به عنوان مرز رسمی اعلام شد که تاکنون فعالیت‌های خوبی در راستای توسعه زیرساخت‌های آن انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: تمرچین یکی از گمرکات زمینی مهم استان و کشور است که سهم 60 درصدی صادرات از این گمرک جایگاه آن را به خوبی نشان می‌دهد از این رو باید گام‌های اساسی‌تری در توسعه آن برداشته شود.
به گفته فرماندار پیرانشهر در زمان حاضر نزدیک به 40 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از پایانه مرزی تمرچین ارتزاق می‌کنند که در صورت بسته شدن آن مشکلات عدیده‌ای دامن‌گیر مدیریت شهرستان و افراد شاغل در این پایانه خواهد شد.
وی تصریح کرد: ساماندهی تعاونی‌های مرزنشین ضروری است چراکه این ساماندهی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از کلاهبرداری برخی سودجویان زمینه افزایش درآمد مرزنشینان را فراهم کند.
رئیس گمرک پیرانشهر نیز گفت: صادرات گمرک تمرچین امسال 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
نادر انصاریان افزود: امسال 244 هزار تن کالا از گمرک تمرچین به کشورهای دیگر صادر شده و از این طریق 113 میلیون دلار ارز عاید کشورمان شده است.
وی اضافه کرد: 155 هزار تن کالا از گمرک پیرانشهر طی سال جاری ترانزیت شده است که ارزش این کالاها 270 میلیون و 756 هزار دلار بوده که 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.
به گفته این مسئول تعداد مسافران ورودی از این گمرک نیز در سال جاری 158 هزار نفر است که 64 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
رئیس گمرک پیرانشهر با عنوان اینکه در این مدت 98 هزار مسافر از این گمرک به سمت عراق خارج شده‌اند، اظهار داشت: این تعداد نیز 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
گمرک زمینی تمرچین در 15 کیلومتری غرب شهرستان پیرانشهر و در مقابل پایانه مرزی حاج‌عمران عراق قرار دارد که یکی از نزدیک‌ترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای مدیترانه شرقی است.
انتهای پیام/آ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول