اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه مینوشهر:

امام رضا(ع) تکمیل کننده حوزه علمیه جدش بود

خبرگزاری فارس:امام جمعه مینوشهر گفت: امام رضا(ع) تکمیل کننده حوزه علمیه جدش، رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق(ع) بود.

امام رضا(ع) تکمیل کننده حوزه علمیه جدش بود

حجت‌الاسلام محمدجواد عادل‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان با تسلیت به ‌مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار کرد: علی ‌بن موسی زاده جمعه 19 رمضان یا نیمه ماه رمضان مقارن با پنج‌شنبه 11 ذیقعده یا 10 رجب سال 148 هجری در شهر مدینه بود.

وی افزود: او ۲۴ سال و چند ماه را با پدرش به سر برد.

امام جمعه مینوشهر با بیان اینکه مدت امامت او حدود 20 سال طول کشید، که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت، تصریح کرد: امام رضا(ع) در مدینه، پس از مرگ پدر، امامت بر مردم را برعهده گرفت و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش، رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) پرداخت.

وی اضافه کرد: در زمان حکومت مأمون، آن‌گونه که در کتب معتبر شیعه آورده‌اند او که علاقه مردم ایران به امامان شیعه را می‌دید تصمیم گرفت امام را مجبور کند تا از مدینه به خراسان بیاید و او را به‌عنوان ولی‌عهد و جانشین خود معرفی کند.

عادل‌پور خاطرنشان کرد: سرانجام روز اول ماه رمضان، روز بیعت ‏به ولایت‌عهدی امام رضا(ع) توسط مأمون بود، تا با این روش بتواند در بین مردم محبوبیت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و در ضمن تصمیم داشت تا امام را نزد خود بیاورد و کارهای او را زیر نظارت کامل خود قرار دهد.

وی عنوان کرد: امام رضا(ع) هم‌چون اجداد پاکش، قبل از هر چیز، بنده خالص خدا بود و همه چیز را در خط بندگی خدا دنبال می‌کرد.

امام جمعه مینوشهر با اشاره به اینکه زهد و عبادت و راز و نیاز و مناجات و سجده‌های طولانی او، نشان می‌داد که دلداده خداست، گفت: امام رضا(ع) در مدینه و در حوزه درسی خود شاگردان بسیاری را جمع کرد و به تربیت آنها مشغول شد.

وی بیان کرد: شاگردانی که به گرد شمع وجود آن بزرگوار اجتماع کرده و از علوم آن حضرت بهره‌مند می‌شدند.

عادل‌پور با اشاره به نحوه به شهادت رساندن آن بزرگوار چنین عنوان کرد: سرانجام با توطئه‌های مأمون عباسی، امام رضا(ع) با زهر مسموم و به مقام شهادت نائل شد.

وی اظهار کرد: گویا چنین مقدر بود تا فرزندی از نسل پیامبر اکرم(ص) و امامی از ائمه اثنی‌عشر، در سرزمینی دور از «مدینة‌الرسول» به شهادت رسد، تا مرقد نورانیش، قلب میلیون‌ها موحد دلباخته را متوجه کوثر زلال ولایت کند و بارگاهش در سرزمین پهناور اهل محبت و ولایت، مأمن دل‌های رمیده و آهوان پناه‌جویی باشد که از صیاد عصیان گریخته و به دامان ولی خدا، پناهنده شده و خواهند شد.

امام جمعه مینوشهر در پایان خطاب به جوانان این منطقه خواستار شد: امیدواریم با برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم سوگواری هشتمین امام شیعیان بیش از پیش در راستای شناخت ابعاد وجودی شخصیت آن حضرت گام برداشته و از آن طریق سعادت دنیا و آخرت خود را رقم بزنیم.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول