اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزاری مناظرات در مرو بزرگ‌ترین رخداد تاریخی پس از هجرت امام رضا(ع) است

خبرگزاری فارس: برگزاری مناظرات حضرت امام رضا(ع) در مرو را شاید بتوان بزرگ‌ترین رخداد تاریخی بعد از هجرت ایشان از مدینه به مرو قلمداد کرد.

برگزاری مناظرات در مرو بزرگ‌ترین رخداد تاریخی پس از هجرت امام رضا(ع) است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در تاریخ ایران بعد از اسلام ظهور صفویه نقطه عطفی بسیار مهم است، پس از قرن‌ها فرمانروایی بیگانگان در ایران این کشور به کشوری قدرتمند و مستقل در شرق اسلامی بدل شد و به رقابتی نزدیک با امپراتوری عثمانی برخاست و داعیه سروری و خلافت عثمانیان را بر ممالک اسلامی کرد، با روی کار آمدن صفویه و به دنبال آن رسمی ‌شدن مذهب شیعه در ایران عزاداری‌های ماه صفر جلوه دیگری به خود گرفت.
شاهان صفوی از اسماعیل تا شاه سلطان‌حسین علاقه خاصی به برگزاری هر چه باشکوه‌تر عزاداری ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) داشتند زیرا خود را از نوادگان ائمه‌اطهار(ع) می‌دانستند.
آنچه در این بین حائز اهمیت است نگاه سیاحان و سفرنامه نویسان اروپایی است که در زمان صفویه به دلیل گسترش مناسبات به ایران سفر می‌کردند و در سفرنامه‌های خود به آیین و آداب ایرانیان از جمله به مراسم عزاداری‌ اشاره می‌کردند.
هر چند باید گفت نگاه یک جهانگرد مسیحی نسبت به واقعه عاشورا چندان دقیق نیست و دلیل آن هم دین و مذهب وی است اما آنچه را که مشاهده کرده بدون کم و کاست بیان کرده و این خود بسیار حائز اهمیت است، مطلبی که ممکن است یک مورخ ایرانی به راحتی از بیان جزئیات آن خودداری کند.
مردم همواره احترام خاصی به علویان به ویژه امامان شیعه قائل بودند و این خود سبب شده بود به آنان اعتقاد و اعتماد بیش از حد معمول داشته باشند.
هاله‌ای از تقدس که امامان را فرا گرفته بود همه را در برابر آنان به خضوع واداشته بود و یک نوع تسلیم درونی را برای مردم نسبت به آنان به وجود آورده بود.
این امر سبب شده بود هرکدام از علویان که در برابر حکومت مرکزی دست به شورش می‌زدند، برای همه‌گیر شدن قیام خود، خود را به ائمه هدی(ع) نسبت دهند.
اوج این موضوع را می‌توان بعد از درگیری امین و مأمون و مشکلات مأمون در برابر قیام‌های علویان دانست. گرفتاری مأمون در مقابل قیام‌های علویان از مسائلی بود که او باید به شکلی آن را حل می‌کرد برای همین امام را از مدینه به مرو آورد تا بلکه به طریقی بتواند در برابر این قیام‌ها عکس‌العملی نشان دهد.
برگزاری مناظرات حضرت امام رضا(ع) در مرو را شاید بتوان بزرگ‌ترین رخداد تاریخی بعد از هجرت ایشان از مدینه به مرو قلمداد کرد، این مناظرات که به همت مأمون برگزار شده بود طبق خواسته وی می‌بایست با شکست امام همراه می‌شد اما ایشان با احاطه بر علم خدادادی خویش توانستند این سیاست مأمون را شکست دهند و در این بین بحث‌های فلسفی که میان امام و مناظره کنندگان درگرفت در نوع خود بی‌نظیر است به طوری که سبب شد تا بسیاری از مذاهب و اندیشه‌های رایج آن دوران باطل شناخته شوند و نگرشی سالم در اهل نظر ایجاد شود.
انتهای پیام/آ20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول