اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه شادگان:

دوران امام رضا(ع) اوج‌گیری گرایش مردم به اهل‌بیت(ع) بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه شادگان گفت: دوران حیات امام هشتم اوج‌گیری گرایش مردم به اهل‌بیت(ع) و گسترش پایگاه‌های مردمی این خاندان است.

دوران امام رضا(ع) اوج‌گیری گرایش مردم به اهل‌بیت(ع) بود
حجت‌الاسلام احمد سواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان با تسلیت به‌ مناسبت شهادت هشتمین امام و پیشوای شیعیان، امام رضا(ع) اظهار کرد: در دوران امامت امام رضا(ع) دو مرحله فعالیت در سال‌های خلافت هارون و سال‌های خلافت مأمون را می‌توان از یک‌دیگر جدا کرد و برای هر یک از این دو مرحله ویژگی‌های متمایز از دیگری یافت.
وی افزود: اما اگر به ویژگی عمومی این دوران بنگریم، خواهیم دید هنگامی که نوبت به امام هشتم(ع) می‌رسد، دوران گسترش و رواج و وضع خوب ائمه است و شیعه در همه جا گسترده و با وجود امکانات بسیار زیاد مسئله به ولایت‌عهدی منتهی می‌شود.
امام جمعه شادگان تصریح کرد: البته در دوران هارون، امام هشتم در نهایت تقیه زندگی می‌کرد یعنی کوشش و تلاش را با پوشش کامل داشت.
وی اضافه کرد: آنچه در دوران علی ‌بن موسی‌الرضا(ع) و ولایت‌عهدیش پیش آمد نشان‌دهنده این است که وضع علاقه مردم و جوشش محبت‌های آنان نسبت به اهل‌بیت(ع) در دوران امام رضا(ع) خیلی بالا بوده است.
سواری با بیان اینکه همه این مسائل دست به دست هم داده و موجب شد که علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) بتوانند کار وسیعی بکنند که اوج آن به مسئله ولایت‌عهدی منتهی شد، خاطرنشان کرد: دوران حیات امام هشتم(ع) اوج‌گیری گرایش مردم به اهل‌بیت(ع) و دوران گسترش پایگاه‌های مردمی این خاندان است.
وی عنوان کرد: در این دوره حساس، امام از پایگاه مردمی شایسته‌ای برخوردار بود و در همان شهر که مأمون با زور حکومت می‌کرد او مورد قبول و مراد همه مردم بود و بر دل‌ها حکم می‌راند.
امام جمعه شادگان با اشاره به اینکه نشانه‌ها و شواهد تاریخی ثابت می‌کند که در این دوران پایگاه مردمی مکتب علی(ع) از منظر علمی و اجتماعی تا حدی بسیار رشد کرده و گسترش یافته بود، گفت: حقیقت آن است که در این دوران، بدی اوضاع میان امین و مأمون به امام کمک کرد تا بار سنگین رسالت خویش را بر دوش کشد، بر تلاش‌های خود بیفزاید و فعالیت‌های خود را دو چندان کند.
وی افزود: در این زمان زمینه آن فراهم شد که شیعیان با او تماس گیرند و از رهنمودهای او بهره جویند و همین امر در کنار برخوردار بودن امام از ویژگی‌های منحصر به فرد و رفتار آرمانی که در پیش گرفته بود سرانجام به تحکیم پایگاه و گسترش نفوذ امام در سرزمین‌های مختلف حکومت اسلامی انجامید.
سواری اظهار کرد: مأمون که برای حفظ حکومت خود امام رضا(ع) را از مدینه به مرو آورده بود و با ترفندهای خود و اطرافیان به اهداف خود نرسیده بود، وقتی که رفتار و قاطعیت آن حضرت را دید، دریافت که گفتار و رفتار آن حضرت در نهایت موجب ضعف و تزلزل حکومت او می‌شود و از سوی دیگر عباسیان همواره در مورد ولایت‌عهدی امام، مأمون را تهدید می‌کردند و به او هشدار می‌دادند.
وی تصریح کرد: در نتیجه وی تصمیم گرفت که آن حضرت را به گونه‌ای از میان ببرد، ولی کاملا مراقب بود که این عمل به طور کاملا محرمانه انجام گیرد تا مسئله جدیدی برای حکومتش پیش نیاید.
امام جمعه شادگان با بیان اینکه مأمون با مسموم کردن آن حضرت به هدف خود رسید، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در روز آخر صفر بر اثر زهر مسموم و دعوت حق را لبیک گفت و به اجداد پاکش پیوست.
وی در پایان گفت: این روزها فرصت مغتنم انتقال ارزش‌های ائمه به ‌ویژه امام هشتم شیعیان به جوانان است و این مهم را باید با برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری اهل‌بیت(ع) عصمت و طهارت تحقق بخشید.
انتهای پیام/ج20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول