اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی فرهنگسرای ولاء صورت می‌گیرد

برگزاری سوگواره وبلاگ‌های عاشورایی‌

خبرگزاری فارس: فرهنگسرای ولاء چهارمین سوگواره وبلاگ‌نویسی با موضوع محرم را برگزار می‌کند.

برگزاری سوگواره وبلاگ‌های عاشورایی‌

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، فضای مجازی عرصه‌ای نو و جبهه‌ای تازه شکل گرفته است که از منظر بسیاری تهدیدی جدی در مواجهه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و غرب تلقی می‌شود اما فارغ از اینکه مبانی نظام نوین ارتباطات تا چه میزان با نگاه اسلامی و مبانی دینی مطابقت دارد، مواجهه و تقابل فعال با رسانه‌های نوظهور به‌ویژه اینترنت اگر هوشمندانه، عالمانه و البته هنرمندانه صورت گیرد، قطعا می‌تواند این تهدید را فرصتی بی‌بدیل سازد؛ فرصتی که از فواید آن یکپارچگی ملی و انسجام اسلامی بوده و می‌تواند به صدور بی‌کم و کاست انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) بینجامد.

* چهارمین دوره

وجود عناصر مومن، مجرب، متخصص و علاقه‌مند در این حوزه که بی‌هیچ چشم داشت در ردیف سربازان گمنام سایبری به تبیین و تبلیغ و پیکار مشغولند، فرصتی مغتنم و سرمایه‌ای تمام نشدنی و عظیم است. بی‌شک حمایت برنامه‌ریزی و پشتیبانی هدفمند از فعالان حوزه سایبر می‌تواند منجر به یکپارچگی، تقسیم وظایف، نشاط، جریان‌سازی، پویایی، شبکه‌سازی، تخصص‌مداری و تعامل فعال شود. فرهنگسرای ولاء با این هدف پس از برگزاری موفق سه دوره سوگواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی در سال‌های 1387، 1388، 1389 که با استقبال کاربران فضای مجازی مواجه شد، چهارمین سوگواره عاشورایی خود را با کیفیت بهتر، گستردگی بیشتر و شبکه‌ای منسجم‌تر برگزار می‌کند.

این سوگواره ضمن نیل به این اهداف در نظر گرفته شده مسئولان، می‌تواند شبکه‌ای پویا و منسجم از وبلاگ‌نویسان دینی تشکیل دهد.

در راستای تشریح این سوگواره با رئیس فرهنگسرای ولاء هم‌صحبت شدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی محمدیان اظهار کرد: از جمله حوادث و رویدادهایی که نه تنها جوامع اسلامی و تاریخ اسلام، بلکه تاریخ بشریت را وامدار خود کرده، قیام عاشورا و نهضت کربلاست. این واقعه به تنهایی یک فرهنگ و ایدئولوژی را ایجاد کرده که همه حوادث تاریخ را تحت تاثیر قرار داده است. امتداد این تاثیر، امروزه فرهنگ پایداری، مقاومت، زیستن شرافتمندانه و مرگ با عزت را تبلیغ می‌کند و مانند خون در رگ حیات طیبه بشری حرکت دارد.

* لزوم فعالیت فرهنگی در عرصه مجازی

رئیس فرهنگسرای ولاء گفت: سازمان فرهنگی‌ ـ هنری شهرداری تهران با یاری طلبیدن از این فرهنگ، سلسله برنامه‌هایی را برای ایام محرم سال 1433 هجری قمری تدارک دیده بود که در قالب برنامه‌های «دریا عطش گرفت» اجرا شد و از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه «خیمه خورشید» و «عطر سیب» که در ابتدای ماه محرم برگزار شد، اشاره کرد و سوگواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسان عاشورایی از دیگر برنامه‌های مجموعه «دریا عطش گرفت» است و برنامه‌های دیگر این مجموعه نیز در مقاطع مختلف برگزار شد.

وی در ادامه افزود: فضای مجازی عرصه جدید و مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است و از حیث آفندی و پدافندی ضرورت دارد نهادها در این حوزه فعالیت کنند. فرهنگسرای ولاء نیز با نگاه ترویج مفاهیم حسینی بر آن شد سوگواره وبلاگ‌نویسان عاشورایی را برگزار کند که تاکنون سه دوره از آن برگزار شده  و از سال گذشته به‌صورت بین‌المللی به فعالیت پرداخته است.

‌محمدیان در ارتباط با وجه تمایز این سوگواره با برنامه‌های مشابه بیان کرد: از اولویت‌های جدی سازمان فرهنگی‌ ـ هنری شهرداری تهران شبکه‌سازی بین مخاطبان و تولید محصولات و برنامه‌های اثرگذار برای آنهاست. ما از مجموعه کسانی که در دوره‌های پیشین این سوگواره شرکت کرده‌اند، یک شبکه مفید از فعالان سایبری در حوزه عاشورایی ایجاد کرده‌ایم تا بتوانیم امکان فعالیت و ادای دین را در این حوزه برای مخاطبان فراهم کنیم.

رئیس فرهنگسرای ولاء در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته بیش از یک هزار و 700 وبلاگ‌نویس در این شبکه گرد آمدند که با 2 هزار و 500 اثر در سوگواره شرکت کردند. از این میان 140 اثر شایسته تقدیر بودند که به 48 نفر جایزه تعلق گرفت. این سوگواره در دو بخش اصلی «وبلاگ محور» و «پست محور» با موضوعات مرتبط با عاشورا و یک بخش ویژه با عنوان «قیام حسین، بیداری اسلامی» برگزار می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با نقش نهادهای شرکت‌کننده در برگزاری این سوگواره افزود: سازمان بسیج دانشجویی کشور، دانشگاه جامعة المصطفی در قم، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، موسسه فرهنگی تبیان و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در برپایی این سوگواره مشارکت دارند.

به گفته رئیس چهارمین سوگواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی عاشورایی، در بخش «وبلاگ محور» این سوگواره ویژگی‌های عمومی و پست‌های موجود در وبلاگ، با توجه به شاخصه‌های معین ارزیابی و بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. همچنین در بخش «پست محور» پست‌های ثبت شده وبلاگ‌نویسانی که وبلاگ آنها شرایط عمومی را داشته باشند، ارزیابی و انتخاب می‌شوند. جوایز این سوگواره نیز 50 سفر زیارتی به کربلای معلی و مشهد مقدس است.

انتهای پیام/ج10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول