اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌ الله مکارم شیرازی:

تخریب محیط زیست به هر نحو حرام است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید قم تخریب محیط زیست را به هر نحو حرام دانست و گفت: مهم‌ترین مشکل محیط زیست این است که متاسفانه از سوی بسیاری از آحاد جامعه و برخی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود.

تخریب محیط زیست به هر نحو حرام است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با مدیرکل و مسئولان اداره کل محیط زیست قم با اشاره به نعمت‌های فراوانی که در اختیار بشر قرار دارد،‌ آب و هوای پاک را ‌از نعمت‌های ارزنده خداوند دانست و گفت: پاک نگه‌داشتن آب و هوا با هدف ایجاد زندگی بی‌عیب و نقص برای افراد جامعه ضروری بوده و اگر مردم به محیط زیست توجه نکنند، گرفتاری‌های فراوانی همچون بیماری‌های خاص دامن‌گیر آنان می‌‌شود که رهایی از آن‌ها سخت خواهد بود.

وی یادآور شد: مردم و مسئولان در حفظ محیط زیست وظیفه مهمی بر عهده دارند و به هر میزانی که به این مهم توجه کنند، می‌توانند از این نعمت‌های الهی که فراوان برای آن‌ها فراهم شده، بهره بگیرند و به هر میزان بی‌توجهی کنند به همان اندازه گرفتار مشکلات خواهند شد.

این مرجع تقلید با ضروری خواندن همکاری و همیاری ‌مردم و مسئولان محیط زیست تصریح کرد: آلوده نکردن محیط و فضاهای عمومی برای همه مردم ضروری است، زیرا خداوند برای همگان حقی قائل شده که نباید دیگران با کم توجهی و بی اهمیتی این حق را از دیگران سلب کنند.

وی تاکید کرد: رعایت مسائل بهداشتی و توجه به آموزش محیط زیست باید از همه پایه‌های زندگی و خانواده شروع شود چون این مقوله تنها به فضاهای عمومی اختصاص ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اسلام نیز با نگاه جامعی در این خصوص بر حفظ محیط زیست و سلامت فردی و اجتماعی تأکید فراوان دارد.

وی افزود: مهم‌ترین عنصر خلافت الهی بعد از فراگیری معارف دینی، ساختن زمین و نجات آن از هرگونه تباهی و تیرگی است.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مقصود از زمین، گستره زیست بشر است که از عمق دریا تا اوج سپهر و قله آسمان را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: می‌توان ادعا کرد که بحران‌های زیست محیطی امروز دنیا ریشه در سقوط و انهدام ارزش‌های اخلاقی و دینی دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر،‌ قدرت‌های سلطه گر و کشورهای پیشرفته بیشترین سهم را در تخریب محیط زیست دارند و مشکلاتی نظیر باران‌های اسیدی،‌ تخریب لایه ازن آلودگی آب‌های سطحی توسط زباله‌های صنعتی و مسابقه جنون آمیز تسلیحاتی از نتایج فعالیت بی ضابطه آنان در بهره برداری از محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی محیط زیست عرصه زندگی و عمل برای موجودات زنده است،‌ تعدی به محیط زیست،‌ تعدی به حیات موجودات و زنجیره زندگی این موجودات است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شرایط ویژه استان قم به لحاظ واقع شدن در منطقه کویری ایران گفت: این استان با مسائلی همچون گرد و غبار و خشکسالی مواجه بوده که باید در این خصوص تدابیر جدی اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل محیط زیست این است که متاسفانه از سوی بسیاری از آحاد جامعه و برخی مسئولان جدی گرفته نمی‌شود که باید با برنامه‌ریزی و آموزش به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول