اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی مشکلات ورزش بانوان در قم

طعم ورزش با موزیک غیر اسلامی

خبرگزاری فارس: ورزش امری است که علاوه بر پیامدهای مطلوب سلامتی در روایات اسلامی نیز مورد توجه قرار دارد، اما این مقوله نیز دستخوش تغییراتی شده و کم و بیش شاهد بهره‌گیری از مظاهر غربی در ورزش کردن هستیم.

طعم ورزش با موزیک غیر اسلامی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، با عبور از مقابل یک باشگاه ورزشی چنان صدایی به گوشم خورد که ناخودآگاه چشمم به سر در این مکان دوخته شد تا ببینم این چه مکانی است که تا این حد آزادانه عمل می‌کند.
حس کنجکاوی وادارم کرد تا وارد این باشگاه ورزشی شوم، همان‌طور که پله‌ها را طی می‌کردم با خود می‌اندیشیدم که چه بهانه‌ای برای ورود خود پیدا کنم تا اینکه به ذهنم رسید از قیمت‌ها و زمان حضور بانوان و آقایان سئوال کنم.
وارد سالنی شدم که چندان بزرگ نبود، تابلویی توجهم را به خود جلب کرد که بالای دستگاه ورزشی نصب و بر روی آن نوشته شده بود «استفاده از این دستگاه به مدت 10 دقیقه با قیمت....!»
صدای موزیک سالن را می‌لرزاند و افراد حاضر با لباس‌های مختلف مشغول انجام حرکات ورزشی بودند... خبری از لباس فرم نبود.
همه در مقابل آیینه ایستاده و حرکاتی موزون را اجرا می‌کردند، مشخص نبود مربی کیست، اما از توی آیینه یک نفر من را که با تعجب با چشمانم سالن را به طور کامل بررسی می‌کردم دید و با اشاره خواست که منتظر بمانم.
از او سئوال کردم «همیشه همین موزیک پخش می‌شود؟» جواب داد:« نه خودتان هم می‌توانید موزیک‌هایی را که دوست دارید پیشنهاد بدهید، اگر همه پسندیدند پخش می‌شود».
دوباره گفتم: «منظورم این است این موسیقی‌ها غیر مجاز هستند» در جوابم گفت: «ای خانم، این موسیقی‌ها خودش مشتری جذب می‌کنه».

* اما و اگرها در ورزش بانوان
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به فضاهای ورزشی موجود ویژه بانوان در این استان می‌گوید: متاسفانه به جز بوستان نرگس فضای ورزشی دیگری که مختص بانوان باشد، وجود ندارد.
طوبی حجازی می‌افزاید: ایجاد سالن ورزشی و استخر این بوستان از جمله مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بود که در دست احداث است و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد تا بانوان بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
وی با بیان طرح‌های پیشنهادی در سفر سوم ریاست جمهوری عنوان می‌کند: توجه به فرهنگسراها، توانمندسازی بانوان و اماکن ورزشی ویژه بانوان از جمله طرح‌های پیشنهادی در سفر سوم ریاست جمهوری است که امیدواریم به تصویب برسد.
حجازی تجهیز امکانات ورزشی برای بانوان را با اهمیت می‌داند و خاطر نشان می‌کند: اگر بتوانیم امکانات ورزشی مناسبی برای بانوان فراهم بیاوریم و آنها مجبور نباشند مسیری طولانی را برای استفاده از امکانات طی کنند قطعا شاهد ثمرات آن خواهیم بود.
وی اضافه می‌کند: سلامتی بانوان، سلامت خانواده‌ها را نیز تامین می‌کند و اگر در همجواری محل سکونت آنها بتوانند از امکانات ورزشی استفاده کنند، در کنار ورزش به امور جاری زندگی هم رسیدگی بهتری خواهند کرد.
حجازی عفاف و حجاب را از ویژگی‌های برجسته بانوان استان قم برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: با توجه به اینکه بانوان در این استان مقید به دین و شرع هستند، بنابراین زمانی که فضاهای ورزشی متناسب با اعتقادات آنها وجود نداشته باشند قطعا از ورزش محروم می‌شوند.
وی خواستار پاسخگویی مسئولین به این مشکلات اساسی می‌شود و ابراز می‌کند: در قم نگاه به ورزش همگانی بانوان و مسائل فرهنگی متناسب با شأن و منزلت آنها نیست در صورتی که نیازمند توجه بیشتر در این زمینه هستیم.
 
* اعتبارات و امکانات ورزشی بانوان محدود است
معاون بانوان تربیت بدنی استان قم هم از روند رو به رشد امکانات و فضاهای ورزشی خبر می‌دهد و با ابراز خرسندی می‌گوید: خوشبختانه امکانات و تجهیزات ورزشی بانوان نسبت به گذشته بهتر شده و سالن‌های خصوصی نیز گسترش یافته است.
سیده لیلا عنبری ادامه می دهد: هم از جانب تربیت بدنی استان و هم از طرف دیگر نهاد‌ها مساعدت‌هایی صورت گرفته و شاهد پیشرفت چشمگیری در مناطق محروم که از امکانات کمتری برخوردار بودند، هستیم.
وی ایجاد یک مجموعه ورزشی چند منظوره ویژه بانوان را امری مهم عنوان کرده و می‌گوید: نیازمند مجموعه‌ای ورزشی هستیم تا بتوانیم از این طریق بخشی از مشکلات بانوان را در عرصه ورزش مرتفع کنیم که انجام این اقدام از عهده تربیت بدنی خارج است و با توجه به اینکه نیاز به بودجه‌ای کلان دارد همت استانی را می‌طلبد.
معاون بانوان تربیت بدنی استان قم درباره نظارت بر باشگاه‌های ورزشی بیان می‌کند: بازدید و بازرسی باشگاه‌ها به صورت مداوم صورت می‌گیرد و مدیران آنها موظف هستند تا از سی‌دی‌های مجازی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده کنند اما برخی این قانون را زیر پا می گذارند.
عنبری از طراحی لباسی به عنوان فرم برای باشگاه‌ها خبر‌ می‌دهد و می‌افزاید: لباسی ورزشی به عنوان فرم طراحی شده و برای تایید در اختیار استانداری قرار گرفته است که پس از مصوب شدن این طرح تمام باشگاه‌ها موظف هستند از آن استفاده کنند.
وی بیان می‌کند: هم‌اکنون بیش از 80 باشگاه به صورت دو شیفت خواهران برادران فعالیت می‌کنند و حدود 15 باشگاه نیز به صورت خصوصی برای فعالیت‌های ورزشی بانوان در نظر گرفته شده است.
عنبری با ابراز تاسف کمبود اعتبارات برای ورزش بانوان تصریح می‌کند: بانوان قمی در زمینه ورزش در حد امکاناتی که در اختیار آنها قرار گرفته فعال هستند و تلاش می‌کنند اما امکانات و اعتبارات ورزشی بانوان محدود است که باید به آن توجه شود.
وی اضافه می‌کند: بودجه دست مدیران استان است بنابراین نباید فرقی بین زنان و مردان قائل شوند.
عنبری می‌گوید: برای قم باید بیشتر تلاش شود چون حجاب بانوان به عنوان امتیاز فرهنگی این استان محسوب می‌شود پس لازم است با قرار دادن امکانات ورزشی از آنها قدردانی شود چون خلأ ورزشی در مبلغان فرهنگی به‌شدت نمود پیدا کرده است.
 
* سلامت جسمی و روحی بانوان در گرو ورزش است
یکی از کارشناسان امور ورزشی نیز در گفت‌وگویی به اهمیت ورزش برای بانوان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه امروزه مشکلات جسمی و روحی بسیار زیادی بر بانوان غلبه کرده و همین امر موجب شده است تا شاهد بی‌حوصلگی و عدم توانایی‌هایی در زنان باشیم.
فهیمه ساجدی اضافه می‌کند: ورزش افراد را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌سازد و در توانایی‌های روحی و جسمی آنها تاثیر چشمگیری می‌گذارد.
وی افسردگی را از جمله بیماری‌های روحی می‌داند و بیان می‌کند: افسردگی از بیماری‌های روحی رایج در میان زنان است که ورزش می‌تواند یکی از بهترین راه‌های درمان آن باشد و از بروز چنین مشکلی که پس از مدتی علاوه بر خود فرد ممکن است فرزندان و همسر او را نیز دچار کند، جلوگیری کند.
وی از مضرات بی‌شمار داروهای درمان افسردگی خبر می‌دهد و خاطر نشان می‌کند: اگر افرادی که مبتلا به این بیماری شده‌اند به جای استفاده از قرص‌های اعصاب و داروهایی که عوارض‌ جانبی زیادی برای آنها دارد به ورزش پناه ببرند قطعا زودتر به نتیجه خواهند رسید و مشکلات عصبی از فرد دور می‌شود.
ساجدی با اشاره به اینکه سلامت افراد در گرو ورزش است، اظهار می‌دارد: اگر زنان در هفته سه ساعت به ورزش به شکل صحیح بپردازند قطعا بخش عظیمی از مشکلات آنها برطرف می‌شود و برای تقویت روحیه فرد نیز تاثیر فراوانی دارد.
وی خواستار افزایش امکانات و فضاهای ورزشی برای بانوان در استان می‌شود و می‌گوید: با توجه به اینکه ورزش اهمیت بسیاری دارد بنابراین باید برای ایجاد فضاها و اماکن ورزشی تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا بانوان بتوانند با سهولت به انجام ورزش در رشته‌های مختلف بپردازند.
 
* استخرها هم خصوصی شده‌اند
یکی از بانوان قمی در خصوص اهمیت ورزش شنا بیان می‌کند: شنا مادر تمام ورزش‌ها بوده و آب درمانی یکی از روش‌های موثر برای رفع مشکلات جسمی و روحی زنان است که پزشکان هم به این ورزش مفرح و شاد تاکید دارند و انجام آن را توصیه می‌کنند.
فاطمه کرامتی از بالا بودن هزینه استخر‌ها ابراز نارضایتی می‌کند و می‌افزاید: استفاده از استخر به عنوان درمان برخی دردها باید به صورت مداوم باشد و شخصی که برای درمان، این ورزش را در نظر گرفته به گفته پزشکان حداقل باید در هفته سه روز شنا کند تا نتیجه مثبت بگیرد اما ممکن است بسیاری در تامین هزینه آن دچار مشکل شوند.
وی خواستار توجه مسئولان ورزشی به این موضوع مهم می‌شود و می‌گوید: از مسئولان استان تقاضا داریم تا در این زمینه چاره‌ای بیندیشند و برای این‌گونه افراد تسهیلاتی ارائه دهند تا آنها بتوانند به حد نیاز از امکانات استفاده کنند.
کرامتی یکی دیگر از مشکلات را کمبود فضای کافی برخی از استخرهای استان می‌داند و خاطر نشان می‌کند: بهتر است در استخرها فضایی برای کسانی که صرفا به منظور درمان حضور پیدا می‌کنند ایجاد شود، چون گاهی ازدحام جمعیت موجب می‌شود تا بین کسانی که برای تفریح و کسانی که برای درمان در استخر هستند، تنش‌هایی به وجود بیاید.
این شهروند عنوان می‌کند: حضور پزشکان و کارشناسان برای انجام ورزش‌های مناسب در آب نیز یک ضرورت به حساب می‌آید و در این صورت قطعا طول درمان افراد بیمار کمتر شده و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری می‌شود.
کرامتی توجه به بهداشت و استاندارد را ضرورتی دیگر ذکر می‌کند و ابراز می‌دارد: گاهی استاندارد میزان آب موجود در استخر و کلری که به آن اضافه می‌کنند رعایت نمی‌شود و در مواردی هم عدم رعایت بهداشت در استخرها به چشم می‌خورد که خواستار توجه بیشتر مسئولان به این موضوعات مهم هستیم.
این شهروند با بیان دیگر مشکلات بانوان در این ورزش می‌افزاید: اخیرا بسیاری از استخرها تعداد سانس‌های خود را محدود کرده و سانس‌ها را به صورت خصوصی درآورده‌اند و مردم عادی کمتر می‌توانند از انجام این ورزش بهره‌مند شوند.
 
* باشگاه ورزشی یا کلاس آموزش رقص
یکی دیگر از بانوان درباره مشکلات ورزشی زنان می‌گوید: شاید تعداد باشگاه‌های ورزشی برای بانوان در استان مناسب باشد اما معمولا این باشگاه‌ها به صورت متمرکز درآمده‌اند و دیده می‌شود در منطقه‌ای چند باشگاه در کنار هم فعالیت می‌کنند در صورتی که در منطقه‌ای دیگر بانوان با مشکل نبود باشگاه ورزشی مواجه هستند.
الهه میرزایی خواستار توجه بیشتر در انتخاب مربی در رشته‌های مختلف می‌شود و بیان می‌کند: از آنجایی که انجام ورزش باید به طور صحیح اتفاق بیفتد بنابراین اهمیت حضور مربی‌های با تجربه و متخصص در رشته مورد نظر در باشگاه‌ها یک ضرورت است چون در بعضی از مجموعه‌ها به این شکل نیست و افراد تنها برای کسب در آمد، باشگاهی را راه‌اندازی کرده و مشغول فعالیت می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مسائل قابل توجه در برخی از باشگاه‌ها کمبود امکانات ورزشی و فضای نامناسب و غیر استاندارد است که باعث شده تا سرویس‌دهی مناسبی به مراجعین انجام نگیرد.
این شهروند قمی از اجاره ساعتی دستگاه‌های ورزشی در باشگاه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: متاسفانه مدیریت بعضی از باشگاه‌های ورزشی علاوه بر اینکه از افراد ماهانه مبلغی را با عنوان شهریه دریافت می‌کنند امکاناتی را نیز به صورت اجاره‌ای در اختیار ورزشکاران قرار می‌دهند.
میرزایی در ادامه اضافه می‌کند: به طور مثال در باشگاهی افراد باید برای استفاده از دستگاه تردمیل که جز امکانات ورزشی باشگاه است هزینه پرداخت کرده تا بتوانند دقایقی را که مدیریت تعیین کرده از این وسیله استفاده کنند که این کار خلاف قوانین به حساب می‌آید چون زمانی که هنگام ثبت‌نام هزینه دریافت می‌شود پس نباید به صورت جانبی از طریق دستگاه‌های ورزشی کسب درآمد کرد.
وی به عدم وجود فضای مناسب به عنوان رختکن اشاره می‌کند و می‌گوید: در بعضی از باشگاه‌ها فضای کافی و مناسب برای رختکن در نظر گرفته نشده است و عدم رعایت بهداشت از دیگر مشکلات به شمار می‌آید.
وی می‌گوید: برخی از مربیان نیز از فضای باشگاه به عنوان کلاس آموزش رقص استفاده می‌کنند و به بهانه ایروبیک موزیک‌های غیر مجاز پخش کرده و به اجرای حرکات موزون می‌پردازند که این رفتارها متناسب با شهر مقدس قم نیست.
================
گزارش: سمانه روشنایی
=============
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول