اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار قم:

صادرات قم به عراق 90 میلیون دلار است

خبرگزاری فارس: استاندار قم با اشاره به اینکه صادرات استان قم به کشور عراق حدود 90 میلیون دلار است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های گسترده استان قم و زمینه‌های همکاری این میزان باید افزایش یابد.

صادرات قم به عراق 90 میلیون دلار است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی استانداری قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین موسی‌پور در دیدار استاندار نجف با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی و روابط دیرینه تاریخی جمهوری اسلامی ایران و عراق اظهار داشت: مراودات نزدیک متقابل دو کشور موجب تحکیم ارتباطات دو طرف و تقویت اشتراکات دو ملت می‌شود.
وی با اشاره به پیوند عمیق مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و عاطفی دو کشور دوست و برادر ایران و عراق، روابط بین دو ملت را رابطه‌ای ویژه و ممتاز خواند و تصریح کرد: وجود اشتراکات قومی و زبانی شهرها و استان‌های هم مرز و همچنین مرزهای طولانی و زمینه‌های متعدد همکاری متقابل بر اهمیت این روابط افزوده است.
استاندار قم وجود عتبات عالیات در عراق را موجب تقویت ارتباط معنوی و عاطفی و ترسیم منظری ویژه برای مردم ایران دانست و افزود: وجود بارگاه ائمه معصومین قداست خاصی به خاک عراق بخشیده و نگاه مردم ایران اسلامی را به این منطقه ویژه کرده است.
وی با بیان اینکه تقویت روابط مشترک جمهوری اسلامی و عراق در سال‌های اخیر موجب حساسیت دشمنان و توطئه افکنی آنها برای خدشه دار کردن این روابط شده است، خاطرنشان کرد: نزدیکی و ارتباط عمیق دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق منافع کشورهای غربی و دشمنان دو ملت را به خطر می‌اندازد و بی‌تردید یکی از راهبردهای آمریکا ایجاد اختلاف و اختلال در روابط دو ملت ایران و عراق دانست که مقامات و مردم دو کشور باید نسبت به این نکته کلیدی حساس باشند.
موسی‌پور با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و آغاز فصل جدیدی از نگاه به قدرت اداره اسلام در نظامات سیاسی و حکومتی، افزود: آنچه که امروز در کشورهای اسلامی اتفاق افتاده و در حال گسترش است بارقه‌ای از این قدرت بوده و نزدیکی دو کشور ایران و عراق قوت بیشتری در روابط کشورهای خاورمیانه ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به افزایش مناسبات و روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در سال‌های اخیر، تصریح کرد: خروج اشغالگران آمریکایی از عراق زمینه توسعه روابط و پیشرفت و عمران و آبادانی این کشور را فراهم کرده است.
استاندار قم در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت کنونی دنیا و خروش مردم در مناطق مختلف علیه استبداد و استعمار مستکبران به ویژه در آمریکا و اروپا، گفت: تردیدی نیست که در هیچ زمانی به اندازه امروز اسلام و کشورهای مسلمان در موضع قدرت نبوده‌اند.
وی، انقلاب اسلامی در ایران را عنوان یک حرکت اسلامی در سرکوب مزدوران آمریکا و همچنین پایان سلطنت 2 هزار و 500 ساله شاهی و آغاز فروپاشی و اضمحلال قدرت‌های زورگوی دنیا عنوان کرد و گفت: با بیداری اسلامی و خیزش‌های مردمی  امروز  شاهد زوال مستکبران در جهان هستیم.
استاندار قم ادامه داد: ما در برابر آمریکا و مستکبران جهان مثل کوه ایستاده‌ایم اما با برادران دینی خود متواضعانه و برابر و برادر رفتار خواهیم کرد و به‌خاطر همین است که ایران در دفاع از آرمان‌های اسلامی بیشتری بها را داده است.
موسی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه امنیت عراق امنیت جمهوری اسلامی است، گفت: ما سعادت و نیکبختی دو ملت را جدا از هم نمی‌دانیم و توسعه و عمران و آبادانی عراق پیشرفت ایران اسلامی است.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه روابط و مناسبات سیاسی،‌ تجاری و فرهنگی بین دو کشور خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای افزایش و تقویت روابط بین دو کشور دوست و برادر ایجاد و توسعه روابط بین استانی به ویژه استان‌هایی که در بخش‌های مختلف مذهبی، اقتصادی، گردشگری و فرهنگی همچون کربلا، نجف، کاظمین در عراق و قم و مشهد در ایران اشتراکات وسیعی با یکدیگر دارند.
موسی‌پور با بیان اینکه صادرات استان قم به کشور عراق حدود 90 میلیون دلار است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های گسترده استان قم و زمینه‌های همکاری این میزان باید افزایش یابد.
وی ضمن اعلام آمادگی استان قم برای افزایش بسترهای مبادلات بین دو استان قم و نجف، افزود: احداث نمایشگاه دائمی محصولات قم در نجف اشرف، اعزام هیئت‌های تجاری دوجانبه و همچنین توسعه همکاری‌های فرهنگی دو طرف به ویژه با توجه به جایگاه قم به‌عنوان قطب فرهنگی و مذهبی کشور تاثیر به سزایی در توسعه روابط دو استان خواهد داشت.
وی همچنین خواستار بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌های محلی استان‌های قم و نجف برای تبیین ظرفیت‌های اقتصادی دو استان و ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر شد.
عدنان الزرفی استاندار نجف اشرف نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی، مذهبی دو کشور ایران و عراق، خواستار توسعه ارتباطات و مناسبات دوجانبه در بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شد و افزود: عراق امروز وارد فاز جدیدی از توسعه و عمران و آبادانی شده و همکاری کشور دوست و برادر کمک شایانی به تحقق این مهم خواهد کرد.
وی همچنین آمادگی این استان برای ایجاد نمایشگاه محصولات قم در نجف اشرف و همچنین توسعه روابط در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی با اعزام هیئت‌های دوجانبه را اعلام کرد.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول