اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و کشورهای مشترک‎المنافع:

ایران در زمینه نفت روغن‎ها ظرفیت صادرات به قزاقستان را دارد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و کشورهای مشترک‎المنافع گفت: ایران در زمینه نفت روغن‎ها ظرفیت صادرات به قزاقستان را دارد.

ایران در زمینه نفت روغن‎ها ظرفیت صادرات به قزاقستان را دارد
عبدالحمید اسدیان در حاشیه جلسه میز تجاری کشور قزاقستان که در سالن کنفرانس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: جایگاه کشور قزاقستان در صادرات غیرنفتی ایران در سال‎های 1389 و 1390 خیلی زیاد نیست.
وی تصریح کرد: روند مبادلات، مقداری کاهشی بوده و یکی از مشکلات ما مربوط به مسائل بانکی و نقل و انتقالات ارزی است که هنوز نتوانسته‎ایم یک بانک مستقل در قزاقستان ایجاد کنیم.
مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و کشورهای مشترک‎المنافع در خصوص مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از قزاقستان در سال گذشته بیان داشت: گندم سخت به غیر از گندم دامی، جو، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، کنجاله، سبوس، محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت، گندم دامی از نوع سخت از مهمترین اقلام وارداتی بوده است که نشان می‎دهد این کشور در زمینه کشاورزی ظرفیت خوبی دارد.
اسدیان خاطر نشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال‌های 1387 و 1388 میزان 862 هزار تن سایر گندم سخت از کشور قزاقستان وارد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‎ها در قزاقستان را به گونه‎ای می‎ساختیم که قزاق‎ها به بازار دیگری نروند، متذکر شد: یکی از زمینه‎های خوبی که در کشور قزاقستان وجود داشت خدمات فنی و مهندسی نزدیک به 69/1 میلیارد دلار بود که در آنجا 39 پروژه خدماتی ارائه کردند که متاسفانه با توجه به ظرفیت‎هایی که داشته شرکت خدمات فنی و مهندسی نتوانسته آن‌طور که باید در این کشور ظرفیت خویش را ایجاد کند.
مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و کشورهای مشترک‎المنافع ابراز داشت: کشور قزاقستان به لحاظ شاخص فضای کسب و کار تجاری رتبه 58 را کسب کرده است.
اسدیان افزود: عمده‎ترین اقلام صادراتی قزاقستان نفت خام و روغن حاصل از مواد معدنی قیری است و پس از آن اقلامی نظیر؛ عناصر شیمیایی، مس تصفیه شده، فرو آلیاژها، سنگ آهن و کنسانتره آن، گندم و مخلوط گندم و چاودار، طلا و روی خالص است.
وی در خصوص شرکایی که کشور قزاقستان در زمینه صادرات دارد، بیان داشت: چین 7/17 درصد، ایتالیا 7/16 درصد، فرانسه 7/7 درصد، هلند 3/7 درصد، روسیه 3/5 درصد و اتریش 4/4 درصد عنوان شده است.
مدیرکل دفتر بازرگانی اروپا و آمریکا و کشورهای مشترک‎المنافع گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه روابط بین دو کشور که در این همایش به دنبال آن هستیم تاکید بر تقویت و ارتقاء همکاری بخش‎های خصوصی در تجارت و سرمایه‎گذاری و استفاده از ظرفیت‎های بین دو کشور است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول