اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بخش اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان:

برای خون و فرآورده‌های خونی هیچ جایگزینی وجود ندارد

خبرگزاری فارس: مدیر بخش اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: با حذف سیستم جایگزین، سازمان انتقال خون، خون مورد نیاز بیماران را تأمین می‌کند که با توجه به این امر نیاز سازمان انتقال خون به اهدا خون بیش از گذشته است.

برای خون و فرآورده‌های خونی هیچ جایگزینی وجود ندارد
سید حسن طبیب‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برای خون و فرآورده‌های خونی هیچ جایگزینی وجود ندارد و برای تولید فرآورده‌های خونی نیازمند مراجعه مردم برای اهدا خون به سازمان انتقال خون هستیم.
وی درباره میزان اهدا خون در 9 ماهه سال‌های 1389 و 1390 گفت: در 9 ماهه سال 1389، 80 هزار واحد خون اهدا شده و در 9 ماهه سال 1390 این میزان به 88 هزار واحد خون افزایش یافته است که این میزان در مقایسه با سال 1389 ، 10 درصد افزایش یافت.
مدیر بخش اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان در ارتباط با اهداکنندگان خون تصریح کرد: اهداکنندگان خون سه گروه‌ هستند، اهداکنندگان برای نخستین بار، اهداکنندگان باسابقه که به صورت منظم برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه نمی‌کنند و اهداکنندگان مستمر که حداقل سالی دو مرتبه و حداکثر سالی چهار مرتبه برای اهدا خون به سازمان انتقال خون مراجعه کرده و به دلیل آموزش بیشتر از سلامت خون بیشتری برخوردارند.
وی در ادامه افزود: 50 درصد از اهداکنندگان خون، اهداکنندگان مستمرند که از این میزان 49 درصد آقایان و یک درصد بانوان که در مقایسه با سال گذشته دو درصد به اهداکنندگان مستمر اضافه شده‌ است.
طبیب‌پور ادامه داد: 25 درصد از اهداکنندگان خون با سابقه‌اند که از این میزان 24 درصد آقایان و یک درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، هم‌چنین 26 درصد از اهداکنندگان برای نخستین بار به سازمان مراجعه می‌کنند که 24 درصد آقایان و دو درصد بانوان هستند.
وی با اشاره به اینکه نیمی از هرم جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: 97 درصد از اهداکنندگان خون آقایان و تنها سه درصد از اهداکنندگان بانوان هستند که این میزان در مقایسه با جمعیت بانوان کشور بسیار اندک است.
مدیر بخش اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان در ارتباط با سن اهداکنندگان گفت: 50 درصد از اهداکنندگان خون در هرم سنی 21 تا 35 سال قرار دارند و بیشتر اهداکنندگان دارای مدرک دیپلم و فوق‌دیپلم هستند و افراد تحصیل‌کرده کمتر برای اهدا خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند.
وی در ادامه یادآور شد: با فعالیت سازمان انتقال خون از سال 1380 سیستم جایگزین حذف شد و تا قبل از سال 1380 افراد برای تأمین خون بیماران خود از خون اقوام و آشنایان استفاده می‌کردند، در حالی که بعد از سال 1380 سازمان انتقال خون، خون مورد نیاز بیماران را تأمین می‌کند، لازم به ذکر است که با توجه به این امر نیاز سازمان انتقال خون به اهدا خون بیش از گذشته به حساب می‌‌آید.
طبیب‌پور در ارتباط با زمان اهدا خون تاکید کرد: بیشتر مراجعان در سه ماهه اول سال برای اهدا خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند و در فصول تابستان، زمستان و ماه مبارک رمضان تعداد مراجعان برای اهدا خون به حداقل می‌رسد در صورتی که هیچ محدودیتی از نظر پزشکی برای اهدا خون در فصول تابستان، زمستان و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.
وی در مورد تعداد مراجعان به سازمان انتقال خون گفت: روزانه در حدود 350 نفر به سازمان مراجعه و 200 واحد خون‌گیری انجام می‌شود.
مدیر بخش اهداکنندگان خون سازمان انتقال خون استان اصفهان اضافه کرد: تیم‌های سیار سازمان انتقال خون از روزهای یکشنبه تا چهارشنبه آماده خون‌گیری از همشهریان هستند.
وی با اشاره به تیم‌های سیار سازمان انتقال خون بیان داشت: پایگاه چهارراه عاشق اصفهانی و پایگاه شریعتی جنب بیمارستان شریعتی مشغول خدمت‌رسانی به مراجعان هستند و این پایگاه‌ها روزانه 80 نفر مراجعه کننده دارند.
طبیب‌پور در پایان اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 130 هزار نفر به سازمان انتقال خون مراجعه کردند و 105 هزار واحد خون‌گیری انجام شد که با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تعداد بیمارستان‌ها، میزان مصرف خون افزایش یافته و سازمان انتقال خون باید سالانه 20 درصد افزایش فعالیت داشته باشد که این امر مستلزم همکاری بیش از پیش مردم است.
انتهای پیام/خ20/ط4000      
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول