اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران خبر داد

آمادگی مکاترونیک آزاد قزوین برای انتقال تجارب ارزنده به صنعت

خبرگزاری فارس: عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است که نتیجه این فعالیت‌ها کسب تجارب ارزنده در زمینه روبوت‌ها بوده و این تجربه ارزشمند آماده انتقال به صنعت است.

آمادگی مکاترونیک آزاد قزوین برای انتقال تجارب ارزنده به صنعت

جعفر چگینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در طول هشت سال گذشته، مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد ‌قزوین فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته است که نتیجه این فعالیت‌ها کسب تجارب ارزنده در زمینه روبوت‌ها بوده و این تجربه ارزشمند آماده انتقال به صنعت، اجتماع و جامعه ایرانی است.

وی تشریح کرد: هر دانشی در تاریخ بشری بر اساس یک سری نیاز به ‌وجود آمده و گسترش یافته است از جمله دانش روبوتیک که زمانی به وجود آمد که انسان حس کرد می‌تواند برخی کارها را به روبات‌ها بسپارد؛ دانش روباتیک با پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌های مختلف صنعتی، نظامی و اجتماعی ظاهر شد و هرچه تکنولوژی پیشرفت کرد روبات‌هایی با عملکرد بهتر و قابل اعتماد‌تر عرضه شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در ادامه افزود: مسابقات جهانی روبوکاپ از سال 2000 میلادی پایه‌گذاری شد و هدف از برگزاری این مسابقات، انگیزه دادن دانشجویان به فعالیت‌های روبوتیک، به اشتراک نهادن دانش روبوتیک در بین دانشجویان کشورهای مختلف و در مجموع کمک به پیشرفت روبوتیک و هوش مصنوعی است.

وی در ادامه اظهار کرد: مطابق چشم‌انداز کلی این مسابقات، هدف از برگزاری این رقابت‌ها، تولید روبوت‌هایی است که بتوانند در سال 2050 میلادی قهرمان فوتبال سال را شکست دهند.

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی روبوکاپ بیان کرد: کلمه مکاترونیک متشکل از مکانیک و الکترونیک است که با توجه به وجود این دو رشته در دانشگاه آزاد ‌قزوین، مرکز تحقیقات مکاترونیک این دانشگاه در سال 1382 تأسیس شد.

عضو کمیته فنی مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران ادامه داد: می‌توان مکاترونیک را پایه و اساس دانش روبوتیک دانست؛ در سال 2003 میلادی نخستین کاروان تیم ملی روبوتیک دانشگاه آزاد قزوین در مسابقات جهانی ایتالیا شرکت کرد و کسب نتایج مطلوب زمینه ایجاد فضای بهتر و امکانات بیشتر برای فعالیت در این رشته را فراهم آورد و از آن سال تا کنون تیم‌های روبوتیک دانشگاه آزاد قزوین حضور فعال در عرصه بین‌المللی را داشته‌اند.

چگینی عنوان کرد: در طول هشت سال گذشته نتیجه حضور این تیم‌ها در مسابقات مختلف جهانی کسب بیش از 40 مقام جهانی بوده و از این منظر این دانشگاه رتبه اول را در سطح کشور و خاورمیانه دارا است.

عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران خاطرنشان کرد: از سال 1385 در پی موفقیت‌های تیم‌های روبوتیک این دانشگاه و همچنین دیگر دانشگاه‌های کشورمان، مجوز برگزاری مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران به کشورمان داده شد؛ این مسابقات فروردین هر سال در ایران برگزار می‌شود و در هر شش دوره برگزار شده نیز از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است.

وی تأکید کرد: برگزاری این مسابقات کمک شایانی به گسترش دانش روبوتیک، انگیزه کار گروهی و زمینه‌ای برای شکفتن استعداد نسل جوان و دانشجویان کرده است.

چگینی در رابطه با رشته‌های روبوتیک مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد ‌قزوین بیان کرد: فعالیت در زمینه روبوت‌های خانگی، روبوت‌های امدادگر، روبوت‌های فوتبالیست سایز کوچک و متوسط و روبوت‌های انسان‌نما، شبیه‌ساز روبوت‌های فوتبالیست، شبیه ساز روبوت‌های امدادگر، تولید ابر رایانه‌ها در مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به صورت گسترده و تخصصی انجام می‌شود.

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی روبوکاپ ادامه داد: هدف از ساخت روبوت‌های خانگی، تهیه روبوت‌هایی است که در منزل به انسان کمک کند، هدف از ساخت روبوت‌های امدادگر، ساخت روبوت‌هایی است که بتواند در هنگام بروز حوادث طبیعی و غیرطبیعی در امر امداد و نجات به امدادگران کمک کند به عنوان مثال به دلیل احتمال مجدد آوار حضور انسان در ساختمان‌های نیمه فرو ریخته خطرناک است فلذا روبوت امدادگر با حضور در داخل ساختمان می‌تواند وضعیت مصدومان و علایم حیاتی آنان را از طریق بیسیم به امدادگران اعلام کند و کار امدادرسانی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود.

وی هدف از فعالیت در زمینه روبوت فوتبالیست را گسترش دانش هوش مصنوعی و همکاری بین چند روبوت در راستای نیل به یک هدف یکسان برشمرد و افزود: در زمینه شبیه‌سازی با هزینه کم و تکیه به دانش نرم‌افزاری می‌توان محیط‌های واقعی را شبیه‌سازی کرد تا روبوت‌های مجازی بتوانند وظایف خود را در یک محیط مجازی انجام دهند نتایج فعالیت در زمینه شبیه‌سازی می‌تواند در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گیرد. 

عضو کمیته ملی روبوکاپ ایران تصریح کرد: امروزه در زمینه‌های مختلف از روبوت استفاده می‌شود به عنوان مثال در صنعت استفاده گسترده‌ای از روبوت می‌شود که برای انجام فعالیت‌های مختلف صنعتی مانند ذوب فلزات و ریخته‌گری، جابجایی و نظارت استفاده می‌شود.

چگینی افزود: کاربرد دیگر روبوت‌ها در صنایع مربوط به نفت، گاز و فاضلاب است، برای بازرسی لوله‌های نفتی از روبوت‌ها استفاده می‌شود زیرا حضور انسان در این موارد خطر‌آفرین است همچنین در زمینه لوله‌های فاضلاب.

وی در رابطه با کاربردهای نظامی ربوت نیز عنوان کرد: در زمینه‌های نظامی از روبوت‌ها استفاده می‌شود نظیر خنثی‌سازی بمب، عملیات ضد تروریستی، کشف مخفیگاه‌های دشمن و استفاده از روبوت‌ها در جنگ‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی که طبیعتاً حضور انسان غیرممکن است؛ امروزه ارتش‌های جهان در کشورهای پیشرفته مجهز به انواع روبوت‌ها در موقعیت‌های مختلف هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ‌قزوین بیان کرد: استفاده از روبوت‌ها در زمینه‌های فرهنگی نیز مرسوم است مانند تهیه فیلم‌های زندگی حیوانات.

چگینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند‌ پروژه صنعتی در مرکز تحقیقات مکاترونیک در حال برنامه‌ریزی و اجرا است به عنوان مثال ساخت روبوت‌هایی برای کمک به معلولین، روبوت‌هایی مخصوص حمل اجسام سنگین وزن، روبوت‌های پرنده برای استفاده در سیستم‌های مخابراتی و همچنین یاری رساندن به پلیس راهور در کنترل ترافیک و مدیریت حوادث راهنمایی و رانندگی‌.

انتهای پیام/ج10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول