اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

30 مرکز فرهنگی قرآنی در جوار امام‌زادگان یزد راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: راه‌اندازی و ایجاد 30 مرکز فرهنگی قرآنی در جوار امام‌زادگان یزد در دستور کار اداره اوقاف قرار گرفته است.

30 مرکز فرهنگی قرآنی در جوار امام‌زادگان یزد راه‌اندازی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی صبح امروز در نشستی خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف با اشاره به برنامه‌های این هفته اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های اداره اوقاف، غبارروبی و عطرافشانی امام‌زادگان و باز کردن پارچه‌های عزا از امام‌زاده‌ها، برگزاری همایش «وقف، احسان ماندگار»، افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌ها و ... از برنامه‌های هفته وقف در استان یزد به شمار می‌رود.
وی افزود: در طول هفته وقف، بازارچه سرای خان به عنوان زیباترین بازارچه سنتی استان یزد و از موقوفات این استان مورده بهره‌برداری رسمی قرار می‌گیرد.
حاتمی هم‌چنین از کلنگ‌زنی مجموعه درمانی در خیابان طالقانی با 10 هزار مترمربع زیربنا در هفته وقف خبر داد و بیان کرد: بهره‌برداری از یک مجموعه وقفی 40 واحدی و کلنگ‌زنی مجموعه سردرب امام‌زاده سیدجعفر محمد (ع) و گلدسته‌های آن نیز از دیگر پروژه‌های عمرانی است که در این هفته کلید می‌خورد.
وی هم‌چنین از افتتاح 30 مرکز فرهنگی و قرآنی و یک کتابخانه دیجیتال به طور هم‌زمان در این هفته خبر داد و یادآور شد: مجموعه تالار احسان در یکی از موقوفات تفت که اکنون به باغ علی‌نقی‌خان معروف است نیز در راستای ترویج فرهنگ ازدواج آسان با توجه به نیات واقفان و با مشارکت خیران راه‌اندازی می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد هم‌چنین از راه‌اندازی سامانه جامع مساجد خبر داد و خاطرنشان کرد: در این طرح همه مساجد استان یزد شناسنامه‌دار می‌شوند و براساس آن از هر مسجد 25 صفحه اطلاعات وارد سامانه جامع مساجد خواهد شد.
حاتمی هم‌چنین از تشکیل و تاسیس بنیاد توسعه و عمران موقوفات خبر داد و یادآور شد: با راه‌اندازی این بنیاد نگاهی جدید و دیدگاهی اقتصادی به موقوفات شده و نسبت به بهره‌وری آنها اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی و ایجاد 30 مرکز فرهنگی و قرآنی در جوار امام‌زادگان در دستور کار اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است، اظهار داشت: هم‌چنین 30 مرکز مشاوره دینی نیز در این مراکز ایجاد خواهد شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاکنون بیش از هزار وقف‌نامه در استان یزد بازنویسی شده و برخی از کارکنان اوقاف برای سهولت در خواندن اسناد قدیمی در دوره‌های بازخوانی اسناد قدیمی شرکت کرده‌اند.
حاتمی هم‌چنین از تعمیر و بازسازی 85 رقبه در سال‌جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: برای بازسازی این رقبات بالغ بر 700 میلیون تومان هزینه شده است.
وی ادامه داد: 600 ملک موقوفه نیز بدون هیچ سند و مدرکی در تصرف افراد حقیقی و حقوقی بود که برای آنها تعیین تکلیف شد و برخی از آنها آزادسازی و به دیگران اجاره داده شدند و برخی دیگر نیز پس از آزادسازی و تعیین تکلیف سند، دوباره به همان افراد اجاره داده شدند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: پنج هزار ملک موقوفه در استان یزد طی سال‌جاری ارزش‌گذاری شده که این اقدام گامی در راستای استخراج ارزش واقعی موقوفات استان است.
حاتمی با بیان اینکه بسیاری از موقوفات استان یزد بهره‌وری اقتصادی ندارند، عنوان کرد: اجاره برخی موقوفات کمتر از یک درصد از ارزش واقعی آنها در سال است که این امر نشانگر لزوم به روز کردن اجاره‌های موقوفات است.
وی یادآور شد: در سال‌جاری 10 سند وقفی قدیمی و با ارزش کشف شد که ارزش آنها بیش از 55 میلیارد ریال بوده است.
حاتمی بیان کرد: امسال هم‌چنین 4 هزار موقوفه با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت و صحت اسناد آنها تایید شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: این اداره امسال به 151 مسجد برای عمران و بازسازی کمک کرد که علاوه بر این تا پایان سال ساخت 47 باب مسجد در مناطق محروم و فاقد مسجد در دستور کار اوقاف قرار خواهد گرفت.
حاتمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: 15 امام‌زاده به جز امام‌زاده‌های شاخص یزد که دارای ظرفیت‌های لازم هستند، به قطب فرهنگی تبدیل می‌شوند.
وی یادآور شد: در مرحله اول هشت امام‌زاده و در مرحله بعدی هفت امام‌زاده به مرکز فرهنگی تبدیل می‌شوند.
حاتمی ادامه داد: امام‌زاده‌هایی در ابرکوه، روستای ازمیغان طبس، مهریز و ... از جمله این امام‌زاده‌ها هستند.
وی در بخش دیگری از این نشست، نیازسنجی را نیاز اصلی حوزه وقف خواند و افزود: برخی موقوفات نظیر آب‌انبار، مکتب‌خانه و ... اکنون دیگر کاربرد ندارند و نیازهای جدیدی نظیر نیازهای آموزشی، درمانی و ... جایگزین آنها شده‌اند.
حاتمی اظهار داشت: به منظور نیازسنجی در عرصه وقف و کمک به بهره‌وری در نیات واقفان، مرکز مشاوره‌‌ای در این زمینه راه‌اندازی شده که واقفان قبل از انجام وقف، براساس نیاز منطقه نیت خواهند کرد.
وی هم‌چنین با اشاره به پرونده‌های قضایی وقف عنوان کرد: طی دو ماه گذشته 37 رای قضایی به نفع موقوفه صادر شده است.
حاتمی از دستگاه قضایی استان یزد به دلیل دقت و بررسی کارشناسانه اسناد موقوفی تقدیر کرد.
از 28 صفر به مدت یک هفته به نام هفته وقف تعیین و نامگذاری شده است.
انتهای پیام/و۱۰/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول