اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله نوری همدانی:

حضرت زینب از بزرگ‌ترین بیدارگران تاریخ است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: حضرت زینب(س) یکی از بزرگ‌ترین بیدارگران تاریخ است که با خطبه‌ها و پیام‌رسانی‌های خود، طنینی در جهان تشیع به وجود آورد.

حضرت زینب از بزرگ‌ترین بیدارگران تاریخ است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد کنگره ملی حضرت زینب(س) و جمعی از مدیران و فرماندهان سپاه علی‌ بن ‌ابیطالب(ع) اظهار داشت: حضرت زینب(س) نقش بسیار تاثیرگذاری در تقویت جریان اسلام و تشیع داشته و روشنگری‌‌های ایشان تکمیل کننده حماسه‌آفرینی امام حسین(ع) در جریان واقعه عاشورا بوده است.
وی ادامه داد: با وجود نقش ممتازی که این بانوی بزرگ جهان اسلام داشته اما نسبت به تبیین این نقش برای مسلمانان و دیگر مردم جهان کوتاهی شده است.
این مرجع تقلید گفت: امروز در دنیا شاهد بیداری اسلامی هستیم و یکی از مسائل مهمی که ریشه این بیداری مسلمانان را به وجود آورد، حادثه عاشورا و روشنگری‌های حضرت زینب(س) بود.
وی افزود: حضرت زینب یکی از بزرگ‌ترین بیدارگران تاریخ است که با خطبه‌ها و پیام‌رسانی‌های خود، طنینی در جهان تشیع به وجود آورد.
آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: ابعاد شخصیت حضرت زینب(س) مانند دریایی عمیق و پهناور است و ما باید تلاش کنیم در اندازه ظرفیت خود از این دریا سیراب شویم.
وی یادآور شد: در گذشته هنگام بررسی واقعه عاشورا، تنها مظلومیت اهل‌بیت پیامبر(ص)مورد بررسی قرار می‌گرفت، در حالی که باید در مواجهه با اینگونه حوادث بزرگ و عمیق به ریشه‌ها توجه داشت.
این مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: باید با مطالعه و تفکر در این موضوع که چطور امتی که پیامبر(ص) را دیده بود، تنها با گذشت نزدیک به 50 سال اینگونه در برابر خاندان وی می‌ایستد، حادثه عاشورا را ریشه‌یابی کرد.
وی افزود: حضرت زینب(س) در جریان پیام رسانی حماسه عاشورا تلاش کرد ریشه‌های انحراف در امت پیامبر(ص) را با حرکت به سمت شام و زیر سئوال بردن بنیان‌های بنی‌امیه بخشکاند.
آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: معاویه طی 20 سال حکومت خود در شام مردم را به انواع انحرافات فکری دچار کرده و اهل‌بیت پیامبر(ص) را به عنوان کسانی که از دین خارج شده و در مقابل حاکم دینی ایستاده بودند، معرفی کرده بود.
وی گفت: معاویه در شام به تقلید از پادشاهان آن زمان، کاخ مجللی برای خود ساخته و نخستین کسی بود که خلافت رسول خدا را به سلطنت تبدیل کرد و با دشنام به امیر مومنان(ع) در خطبه‌ها و منبرها، ذهن مردم را از حقیقت اهل‌بیت(ع) دور کرده بود.
این مرجع تقلید افزود: حضرت زینب(س) با سفر به شام و خواندن آن خطبه معروف در مجلس یزید، تلاش کرد با خشکاندن ریشه این انحرافات، پیام شهدای کربلا را تا ابد برای جهانیان روشن سازد.
وی اذعان داشت: حضرت زینب(ع) درخطبه‌ خود در شام 12 موضوع را مطرح و با تبیین حادثه عاشورا در این 12 فصل، توطئه بنی‌امیه را خنثی کرد.
آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: حضرت زینب(س) در این خطبه با تبیین جایگاه اهل‌بیت(ع) به وسیله قرآن، تبلیغات سوء بنی‌امیه در رابطه با خاندان پیامبر(ص) را بی‌اثر کرد.
وی افزود: مطلب مهم دیگر در زمینه تبیین شخصیت حضرت زینب(س)، توجه به نقش راهبردی زنان در جامعه اسلامی با توجه به شخصیت وی است.
این مرجع تقلید متذکر شد: غرب تلاش می‌کند با تبلیغات منفی اسلام را ضایع کننده حقوق زنان قلمداد کند، در حالی که در اسلام زنان جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارند.
وی با اشاره به کلام امام خمینی(ره) در مورد نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: زنان در جریان این پیروزی پابه‌پای مردان با رژیم پهلوی جنگیده و حتی بیشتر از مردان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند.
آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب نیز مسئله زنان را نخستین مسئله مهم جامعه اسلامی می‌دانند و اهمیت ویژه‌ای برای جایگاه زنان در جامعه قائل هستند.
وی افزود: تبیین نقش و جایگاه حضرت زینب(س) در جهان اسلام و معرفی این جایگاه به جهان، می‌تواند در تبیین نگاه اسلام به زن برای پیروان دیگر ادیان موثر باشد.
این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم ترجمه آثاری چون موسوعه حضرت زینب(س) به زبان‌های زنده دنیا ادامه داد: این قبیل فعالیت‌ها می‌تواند اثر بسزایی در خنثی شدن تبلیغات دشمنان در زمینه مسئله زنان داشته باشد.
وی با اشاره به شهادت یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: این قبیل مردان که با شهادت خودشان برای یک ملت عزت می‌آفرینند، در دامن زنان پاکدامن و مومن تربیت می‌شوند.
آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن در مطالعات پژوهشی پرداخته شود، موضوع وهابیت است که با به‌کارگیری ثروت خود در برابر انقلاب اسلامی ایستاده است.
وی گفت: مطرح شدن وهابیت به عنوان نمادی برای اسلام در دنیای امروز که با خرج کردن مبالغ هنگفت توسط این گروه انجام می‌شود، در حقیقت یک ظلم بزرگ به اسلام است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول