اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت زینب(س) الگوی تمام انسان‌ها است

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زینب(س) ویژگی‌های شخصیتی داشت که می‌تواند برای هر انسانی به عنوان یک الگو مطرح شود.

حضرت زینب(س) الگوی تمام انسان‌ها است
 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پیش از ظهر امروز در همایش «خورشید در اسارت» که به همت کانون فرهنگی هنری مساجد در تالار شهید آوینی برگزار شده بود با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار کرد: زینب کبری(س) به عنوان یکی از قهرمان‌های بزرگ حماسه عاشورا دارای ویژگی‌های بارز شخصیتی است که می‌تواند برای هر انسانی به عنوان یک الگو مطرح باشد.
وی افزود: یکی از بارزترین ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س)صبر ایشان است که موجب شد با وجود تحمل مصیبت‌های بسیار در روز عاشورا و بعد از چهل منزل اسارت، در کاخ یزید با کوبنده‌ترین سخنرانی‌ها پایه‌های حکومت بنی‌امیه را متزلزل کند.
این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: خداوند در قرآن مومنان را به صبور بودن سفارش می‌کند و در عین حال نیز وظیفه سفارش به صبر در جامعه را به عهده آنان می‌گذارد.
وی گفت: خداوند به پیامبرش نیز توصیه می‌کند که اگر می‌خواهد در امر تبلیغ خود موفق باشد، باید صبر پیشه کند.
رفیعی ادامه داد: در قرآن چند نوع صبر به مومنان توصیه شده است که یکی از آنها صبر بر مصیبت‌ها است که در سیره حضرت زینب(س) به وضوح دیده می‌شود.
وی افزود: اگر موقعیت حضرت زینب(س) را در شرایط اسارت بررسی کنیم‌، به این نتیجه می‌رسیم که وی صبر را از خود شرمنده ساخته بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یک نوع دیگر صبر در جریان معاشرت با مردم است، ابراز کرد: اگر جستاری در سیره و روش ائمه(ع) انجام دهیم، به این نکته می‌رسیم که بیشترین عاملی که ائمه(ع) از آن برای جذب مردم استفاده می‌کردند، اخلاق خوش و صبر بر جهالت افراد است نه معجزه یا استدلالات عقلی.
وی ادامه داد: یک نوع دیگر از صبر، صبر بر فرامین الهی است به این معنی که هنگامی که خدا امری را بر بنده خودش قرار می‌دهد، بنده باید در سختی‌های انجام فرمان الهی صبر پیشه کند.
رفیعی اظهار کرد: راه‌هایی برای افزایش صبر وجود دارد که یکی از آنها توجه به اجر و پاداش اخروی صبر است که خداوند در قرآن مومنان را به آن وعده داده است.
وی در توضیح اجری که صابران در نزد خدا دارند، ادامه داد: خداوند در قرآن در آیه‌هایی به پیامبر(ص) سلام فرستاده و تنها گروهی که جز پیامبر(ص) شایسته سلام خداوند در قرآن هستند، صبر پیشگانند.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ویژگی بارز دیگر حضرت زینب(س) حجب و حیای وی است که حتی در شرایط مصیبت و جنگ از این حجب و حیا غافل نمی‌شود.
وی افزود: آنطور که در روایات از ائمه(ع) نقل شده است، حیا ریشه تمام نیکی‌هاست و طبق روایات کسی که حیا نداشته باشد، ایمان ندارد.
رفیعی خاطر نشان کرد: افراد در خانواده و جامعه باید برای یکدیگر حریم قائل باشند و حد و مرز هم را رعایت کنند.
وی ادامه داد: بخشی از بی‌حیایی موجود در جامعه به‌خاطر سیاست‌گذاری‌های غلط رسانه‌ها و خصوصا رسانه ملی در فیلم‌ها و سریال‌ها است.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر حضرت زینب(س) شجاعت وی است، گفت: حضرت زینب(س) با توجه به شرایطی که داشت و یک زن تنها در میان خیل دشمن بود که باید کاروان اسرا را سرپرستی می‌کرد، هیچ‌گاه در طول مسیر به خود ترسی راه نداد و حتی با خطبه‌ای که در کاخ یزید و در مقابل مردم شام خواند، موجب شکست بنی‌امیه شد.
وی افزود: یک نوع دیگر از شجاعت که در روایات ذکر شده است، شجاعت غلبه بر هوای نفس است که توسط ائمه(ع) چنین کسی به‌عنوان شجاع‌ترین مردم معرفی شده است.
رفیعی عنوان کرد: ویژگی مهم دیگر حضرت زینب(س) که شاه‌بیت تمام ویژگی‌های آن حضرت است و سبب به عرش رسیدن انسان می‌شود، تسلیم و رضای در برابر پروردگار است.
وی ادامه داد: این مطلب بسیار مهمی است که باید در نظر داشته باشیم در مصیبت‌ها نباید بی‌قراری و جزع کرد، چرا که خداوند شاهد بر تمام مسائلی است که بر ما می‌گذرد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: عبودیت حضرت زینب(س) نیز از مواردی است که در مورد ایشان بسیار درس‌آموز است، چرا که ایشان با وجود تحمل مصیبت‌های فراوان حتی یک شب در طول اسارت نماز شب خود را ترک نکرد.
انتهای پیام/ج10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول