اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر:

عرفان‌های کاذب تلاش غرب برای از بین بردن دین است

خبرگزاری فارس: مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر گفت: اصولا گسترش عرفان‌های کاذب، نتیجه تلاش غرب برای از بین بردن دین است.

عرفان‌های کاذب تلاش غرب برای از بین بردن دین است

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حامد فکوری ظهر امروز در جلسه با مسئولان و اعضا کانون فرهنگی و تبلیغی و آموزشی بامداد خلیج فارس اظهار داشت: اطاعت ریشه‌هایی دارد که  محبت از محکم‌ترین آن‌هاست، کسی می‌تواند از پیامبر اکرم (ص) اطاعت و پیروی کند که محبت خدا در جانش ریشه دوانده باشد؛ محبت ریشه ترک حرام و انجام واجب است.

وی در ادامه افزود: ثبات در مسیر و پیروی و اطاعت هم به میزان محبت انسان وابسته است و به نسبت محبت قوی‌تر باشد، انسان در مسیر اطاعت از پیامبر ثابت‌تر است و کمتر دچار لغزش و گناه می‌شود و هر چه محبت ضعیف‌تر باشد، ثبات در اطاعت کاهش می‌یابد و امکان انحراف و تزلزل بیشتر می‌شود.

مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر گفت: راه ثبات در اطاعت و بندگی و پیروی از دستورات قرآن و پیامبر، افزایش محبت به خدا، رسول و اهل بیت (ع) است؛ محبت یکی از راه‌های عصمت و پیشگیری از گناه و نافرمانی است و یکی از دلایل عصمت پیامبران و ائمه، از گناه این است که محبت آنان به خدا در حد کمال است.

وی در ادامه بیان کرد: معصومان همیشه در صراط مستقیم هستند و تنها یک راه را می‌بینید و بس، محبت برهان آن‌هاست، مثل یوسف می‌بینند و جاده اصلی به رویشان گشوده می‌شود و در برابر غیر،  پناه به خدا و معاذ الله ربی مانع انحرافشان به جاده فرعی می‌شود و برای همین همیشه بر صراط مستقیم‌اند.

فکوری در ادامه اظهار داشت: محبت خدا، باید عامل پیروی از رسول باشد، چون پیروی از رسول خدا به امر خداست و آن که به خدا محبت دارد، به امر خدا عمل می‌کند.

وی گفت: پس عمل کردن و نکردن به دستور خدا، ترازویی است که میزان محبت ما را به خدا نشان می‌دهد و اگر می‌خواهید بدانید خدا را چقدر دوست دارید، ببینید به حرف خدا چقدر گوش می‌دهید و چقدر از او فرمان می‌برید؟ شما به همان اندازه خدا را دوست دارید که به حرف او و رسولش اهمیت می‌دهید و به همان اندازه محبت غیر خدا در دلتان جا دارد که به حرف غیر او و رسول او گوش می‌سپارید.

مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر به ارتباط مجازی و دلبستگی‌ها اشاره کرد و در ادامه افزود: در عصر کنونی ارتباطات مجازی نقش ویژه‌ای در جامعه پیدا کرده و با وجود دستیابی انسان به خدمات ارزنده و آسان، او را در معرض آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری قرار داده است، تاثیرگذاری این گونه ارتباطات بیشترین دلتنگی و دلبستگی‌ها را با خود در پی آورده و انسان و اراده پولادین وی را مسخر خود کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ساده‌ترین نوع ارتباط مجازی در دهه اخیر در کشور ما ارتباط پیامکی است، بدون تردید تبادل چند کلمه یا جمله با شخصی که در طرف مقابل قرارداد، دارای میزان قابل توجهی تاثیرگذاری است و می‌تواند بیشترین مراتب وابستگی عاطفی را ایجاد کند.

فکوری گفت: دوران جوانی، همگام با شکوفایی غرایز متنوع انسانی، دوره‌ای است که یک جوان خود را نیازمند جلب توجه و محبت دیگران می‌بیند و از همین رهگذر به آسانی زمینه افتادن در دامنه‌های تند آسیب های اخلاقی برایش مهیا می گردد؛ دقیقا از همین روست که نباید از نقش تاثیرگذار چند پیامک و تبادل چند واژه غافل ماند.

وی در ادامه اظهار داشت: در پاره‌ای از اوقات به ویژه در شرایطی که از یک سو از سن ازدواج و نیازمندی جوان به جنس مخالف گذشته و از سوی دیگر زمینه توجه و محبت مداوم و در خور شأن خانواده و اطرافیان به جوان برقرار نشده است، تبادل چند واژه عاشقانه یا همراه با ابراز محبت، می‌تواند چنان آتشی در نهان یک جوان شعله‌ور کند که او را بی‌مهابا در معرض سقوط‌های بزرگ اخلاقی قرار دهد.

‌مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر در ادامه بیان داشت: اغلب کسانی که از این تجربه گذر کرده‌اند، به مرور به برخی از تکالیف واجب بی‌مهری نشان داده و این مسئله برایشان به تدریج عادی شده است.

وی در ادامه افزود: برای نمونه پشت پا زدن به برترین نماد انسان با خالق یعنی نماز، تن دادن به بد‌حجابی و نشان دادن برخی از مواضع بدن، گوش سپردن به موسیقی‌های شهوت انگیز، مشاهده مناظر شهوت آمیز و ساده شدن ارتباط با سایر افراد اجنبی و ریختن قبح آن، از پیامدهای ‌ارتباط‌ با جنس مخالف است.

فکوری تصریح کرد: عرفان‌های نوپدید نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و حتی اهل سیاست را برانگیخته است و همه نگران این هستند که عرفان‌های کاذب یا ذوقی، جوانان انقلابی‌ترین کشور دنیا را به چه سرنوشتی دچار می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: طبق گزارش یک پژوهشگر حوزه علمیه مجتمع آموزش عالی فقه قم؛ بیش از 4 هزار و 500 فرقه نوظهور در جهان وجود دارد.

فکوری ادامه داد: عرفان‌های کاذب از سوی کشورهای غربی برای مقابله با اسلام رواج یافت و به اندازه‌ای رشد کرد که خود غرب احساس خطر کرد و دولت‌های غربی پس از ناتوانی در برابر نابودی این عرفان‌ها، از آنجا که این فرقه‌ها در ایجاد اختلاف در جامعه تاثیر زیادی داشتند، تلاش کردند آنها را در کشورهای اسلامی رواج دهند.

وی یکی از ویژگی‌های عرفان‌های کاذب را شریعت ستیزی، تناسخ‌گرایی و عقل‌ستیزی دانست و در ادامه اظهار داشت: همه این فرقه‌ها مدعی متافیزیک و فراطبیعت‌اند، به آنها عرفان گفته می‌شود و شریعت ستیزی، تناسخ گرایی، عقل ستیزی و ... از ویژگی‌های این عرفان‌ها است.

وی در ادامه افزود: عرفان‌های هندی، آمریکایی، چینی، مسیحی و یهودی از مهم‌ترین جریان عرفان‌های کاذب هستند که هر کدام زیر مجموعه‌های فراوانی دارند و اصولا گسترش عرفان‌های کاذب، نتیجه تلاش غرب برای از بین بردن دین است.

مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر در ادامه بیان کرد: بخش عمده‌ای از دلیل گرایش برخی از جوانان به فرقه‌های نوظهور، فعالیت گسترده سیاسی دشمنان دین اسلام است، یکی از مولفه‌های امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران، مذهب و دین است و به همین دلیل یکی از راه‌های ضربه زدن به امنیت ملی، تضعیف دین و مذهب و اعتقادات مردم است.

فکوری گفت: بی‌گمان حوزه‌های علمیه اصلی‌ترین عنصر دفاعی کشور در برابر تهاجم عرفان‌های کاذب شمرده می‌شود و جامعه امروز ما به شدت نیازمند طلاب فاضل و مهذب در جهت نشر معارف اهل بیت (ع) است و در هر جا که مدارس و حوزه‌های علمیه ایجاد شده است، دشمنان نتوانسته‌اند با القای شبهات به اهداف شوم خود دست یابند.

وی در ادامه افزود: انسان موجودی فرهنگ‌ساز و فرهنگ پذیر است و می‌تواند در دوراهی جرم و جهاد یکی را برگزیند، اقتصاد سالم به گزینش فرهنگ سالم کمک می‌کند و فرهنگ سالم زیر بنای اقتصاد سالم است و به همان اندازه که جسم بر روح اثر می‌گذارد، اقتصاد در فرهنگ موثر است، درست است که عقل سالم با سلامت جسمانی پیوند نزدیک دارد، ولی تاثیر سلامت عقلی و روحی و فکری بیش از سلامت جسم و تن است.

مدیر امور مساجد و تشکل‌های مذهبی و صنفی ستاد احیا استان بوشهر اظهار داشت: یکی از پاسخ‌های رایج به جوانانی که دچار گناه شده و در برابر آمران و ناهیان قرار گرفته‌اند، این است که امروزه با وجود موثرترین ابزارهای بسیار فراگیر جرم و گناه، چگونه می‌توان پاک ماند و حتی نگاه را کنترل کرد؟

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول