اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

هنر تعزیه نیازمند نگاه جدید است

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه هنر تعزیه نیازمند نگاه جدید است، گفت: اگر به فکر تاثیرگذاری و جریان‌سازی هنر تعزیه در کشور هستیم باید نگاه‌های سنتی خود را با تغییرات زمانی و شرایط جدید تطبیق دهیم.

هنر تعزیه نیازمند نگاه جدید است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمود عالیشوندی در آیین افتتاح  نخستین سوگواره تعزیه کشوری زرقان (یادواره شهید اسماعیل موذنی) اظهار داشت: زمانی به پیشینه هنر تعزیه در ایران نگاه می‌کنیم که به وضوح متوجه تاثیرگذاری آن بر تاریخ نمایش در غرب به ویژه نمایش‌های عرفانی و معنوی آنها می‌شویم.

وی افزود: اکنون نیز اگر به فکر تاثیرگذاری و جریان‌سازی این هنر در کشور و همچنین نمایش ایرانی در سطح جهان هستیم لازم است که نگاه‌های سنتی خود را با تغییرات زمانی و شرایط جدید تطبیق دهیم تا بتوانیم بار دیگر به آن سطح از جریان‌سازی فرهنگی و مذهبی از طریق این هنر آیینی دست یابیم.

این مسئول حمایت وزارت ارشاد، مسئولان و نیز فعالیت جدی هنرمندان را در اعتلای تعزیه موثر دانست و تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی فرهنگی برای حمایت و اعتلای تعزیه وظیفه‌ای را بر عهده دارد و اگر در این میان هنرمندان در کنار مسئولان نباشند، نمی‌توان به توسعه و احیای تمام‌جانبه این هنر آیینی و ملی در آینده امیدوار بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه  هنر ابزاری ارزشمند در انتقال مفاهیم است که باید با استفاده از این ابزار پیام عاشورا به شیوه‌ای صحیح به مخاطب معرفی شود گفت: هنر تعزیه بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم والای عاشورا بوده و همین امر باعث جاودانگی و بقای آن شده است.

این مقام فرهنگی اضافه کرد: صحنه عاشورا یک تابلو عظیم هنری است که به انسان‌ها ثابت شد در یک نصفه روز می‌توان تاریخ‌سازی کرد.

عالیشوندی ادامه داد: رسالت انتقال این بخش مهم از تاریخ بر عهده تمام هنرمندان است و تلاش در این راه مقدس با همتی جدی و تمام‌جانبه رخ می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری این همایش بزرگ به همت یکی از کانون‌های مساجد زرقان گفت: در استان فارس ظرفیت‌های فرهنگی هنری وسیعی وجود دارد که یکی از آنها وجود کانون‌های فرهنگی هنری فعال در مساجد است.

وی افزود: وجود بیش از 850 کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر این استان فضایی را ایجاد کرده تا با مشارکت مردم برنامه‌های فاخری در شهرستان‌ها ایجاد شود.

عالیشوندی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رسالت انتقال هنرهای قدسی را بر عهده دارند که این مهم در کانون‌های فرهنگی هنری شهرستان زرقان به خوبی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول