اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن نمایش سیستان‌وبلوچستان:

چهار تعزیه در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان گفت: چهار تعزیه در استان سیستان و بلوچستان برای تماشای دوستداران اهل بیت (ع) به اجرا در می‌آید.

چهار تعزیه در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود
سید ابوالفضل هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: این تعداد تعزیه در دو شهرستان زابل و زاهدان برای تماشای دوستداران به اهل بیت و عاشقان حسینی به اجرا در‌می‌آید.

وی با اشاره به اینکه محرم و صفر سال‌جاری با نمایش‌های تعزیه در استان رنگ و بوی دیگری دارد افزود: در حال حاضر نیز تعزیه غریبه شام به نویسندگی سید حسن فدا حسینی و کارگردانی حبیب پیران از 24 دی‌ماه جاری اجرای خود را در سالن تئاتر شهر فرهنگسرای جوان زاهدان آغاز کرده است.

رئیس مؤسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پس از پنج شب اجرای این تعزیه اجراهای تعزیه جام معرفت به نویسندگی و کارگردانی مجتبی رضایی در همان مکان صورت خواهد پذیرفت همچنین به موازات این اجراها، تعزیه در قاب ماه به کارگردانی علی ارجونی با همکاری حوزه هنری و اداره کل ارشاد استان در شهرستان زاهدان به روی صحنه می‌رود.

هاشمی گفت: تعزیه خورشید بر نیزه نیز به نویسندگی محمود صبحی شهری و کارگردانی احمد گل بیگی با حضور بالغ بر 50 بازیگر در واحد نمایش شهرستان زابل تهیه شده که به صورت میدانی در این شهرستان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: نماهنگ عاشوراییان نیز به مناسبت شهادت امام رضا (ع) به نویسندگی محمود صبحی شهری و کارگردانی احمد گل بیگی و محمود صبحی شهری در دانشگاه سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد.

رئیس مؤسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان یادآور شد: فضای محرم و حادثه کربلا آن قدر غم انگیز است که هنرمندان تئاتر بی اهمیت از آن نمی‌توانند بگذرند و باید گفت که اجرای تعزیه حدیث مفصلی از غم‌های ائمه اطهار است که باید به همگان نشان داده شود.

هاشمی اضافه کرد: از آنجا که روضه، مداحی و موسیقی عرفانی و مذهبی در این تعزیه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است نمایش‌های تعزیه با همین پارامترها بر جان و دل آدمی می‌نشیند و تأثیر خود را می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: پس از اجرای این تعزیه‌ها و اجرای عموم نمایش‌هایی که موفق به اجرا نشده‌اند متن‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است که تقسیم نقش خواهند شد و به افرادی که از نظر تجربه تئاتری بالا هستند اما هنوز کارگردانی به معنای واقعی را در کارنامه ندارند، سپرده می‌شوند.

رئیس مؤسسه هنرهای نمایشی سیستان و بلوچستان افزود: باید از افرادی چون رضا جنابادی که بالغ بر 21 سال تجربه حضور در عرصه بازیگری و تحلیل نمایش را دارند و به دلایل مختلف کارگردانی نکرده‌اند استفاده شود تا با تفکر نو، اجراهای جدید را تجربه کرد.

گفتنی است: سید ابوالفضل هاشمی نیز نمایش خورشید در اعماق زمین را به عنوان نویسنده و کارگردان به روی صحنه خواهد برد.

انتهای پیام/‌ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول