اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط محققان داخلی صورت گرفت

دست‌یابی به فناوری تولید "شبیه‌ساز پرواز کامل"

خبرگزاری فارس: امروزه سامانه‌های شبیه‌ساز پرواز، توانایی تقلید تمام جنبه‌های پرواز هواپیماها را دارند به گونه‌ای که برای هر نوع هواپیما، شبیه‌ساز ویژه آن تولید می‌شود که نقش مهمی در آموزش خلبانان و کارهای پژوهشی دارد.

دست‌یابی به فناوری تولید "شبیه‌ساز پرواز کامل"
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شبیه‌سازهای کامل پرواز می‌توانند در آموزش مهارت‌های عملی خلبانان در شرایط نزدیک به واقعیت نقش بسزایی داشته و نیاز به استفاده از هواپیمای واقعی را در آموزش مهارت‌های خلبانی به حداقل برسانند.
هم اکنون گروهی از کارشناسان خبره شرکت فرابرد شبکه مشغول کار بر روی طرح‌های سفارشی در این زمینه و بومی‌سازی فناوری‌های به کار رفته در آن هستند که لازم دیدیم گفت‌وگویی با محمودرضا نیکخواه و حسین کرباسی دو تن از مجریان طرح سامانه شبیه‌ساز پرواز این شرکت انجام دهیم که به شرح ذیل آورده‌ایم.

* فارس: در ابتدا در زمینه انواع شبیه‌سازهای پرواز که هم‌اکنون در کشور است، توضیحی بفرمایید؟
 شبیه سازهای پرواز انواع مختلفی دارند؛ از نمونه‌های نرم‌افزاری (مثل شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت که برای بازی استفاده می‌شود و در آن محیط کابین خلبان هواپیماهای مختلف به صورت مجازی شبیه‌سازی شده است) تا نمونه‌های کامل که در آنها کابین خلبان با تجهیزات واقعی و اصلی شبیه‌سازی شده و دانشجوی خلبان می‌تواند مراحل مختلف پرواز از بلند شدن هواپیما از سطح زمین و پرواز (take off) تا فرود (landing) را با آن انجام داده و تجربه کند و در این شبیه‌سازهای کامل، تمام حرکت‌های هواپیما، صداها، تصاویر و مشاهدات خلبان به صورت واقعی شبیه‌سازی شده و فضایی مشابه واقعیت را تداعی می‌کند.

* فارس: محصول جدید  چه مزیت‌هایی دارد؟
محصول جدید یک شبیه‌ساز کامل است که برای نخستین بار در کشور ویژه هواپیمای ایران 140 برای استفاده در خطوط هوایی تولید شده است و تولید عمده بخش‌های نرم‌افزاری آن مثل نرم‌افزار هسته اصلی و کنسول استاد در شرکت فرابرد شبکه انجام شده است.

* فارس: سامانه شبیه‌ساز پرواز چه کاربردی در صنایع هوایی دارد؟
 از شبیه سازها برای آموزش خلبانان استفاده می‌شود و با آنها می‌توان علاوه بر رویدادهای معمول پرواز، اتفاقات و حوادث غیر منتظره مثل از کار افتادن موتور، آتش گرفتن قسمتی از هواپیما را شبیه‌سازی کرده و عکس‌العمل خلبان را مورد بررسی قرار داد، البته این در حالی است که شبیه‌سازی بعضی از اتفاقات در محیط واقعی پرواز غیر ممکن است و بسیار اهمیت دارد که خلبان در محیط شبیه‌سازی شده با آنها روبرو و براساس آموزش‌هایی که گذرانده، بهترین تصمیم را بگیرد.

* فارس: به کار گیری این محصول، در صنعت هواپیمایی این کشور، آیا در ایمنی پروازها نقش دارد؟
وقوع رخدادهایی که برای خلبان هواپیما حین پرواز واقعی و در شرایط معمولی امکان‌پذیر نیست، در داخل محیط شبیه‌سازی شده پرواز امکان‌پذیر است مثل از کار افتادن موتور، شرایط غیر طبیعی آب و هوایی که به طور مستقیم با امنیت پرواز در ارتباط است در داخل کابین شبیه‌سازی شده هواپیما به واقعیت تبدیل می‌شود و دانشجویان خلبانی یا کادر پرواز ضمن آشنایی با عواملی که امنیت پرواز را به مخاطره می‌افکنند، روش مواجه شدن با چنین رویدادهایی را با حضور استاد خلبان آموخته و آن را تمرین می‌کنند تا در آینده و حین پرواز واقعی در صورت مواجه شدن با آن بتوانند به بهترین نحو آن را مدیریت کنند.

* فارس: چه تفاوت‌هایی برای صنعت هواپیمایی کشور قبل و بعد از دستیابی محققان کشور به فناوری ساخت شبیه‌سازهای کامل پرواز متصور است؟
 تعدادی از شرکت‌های داخل هم‌چنان از شبیه‌سازهای قدیمی استفاده می‌کنند در صورتی که بهره‌گیری از تکنولوژی قبلی جوابگوی نیاز امروزه صنعت هوایی کشور نیست به گونه‌ای که دانشجویان خلبانی و سایر خلبانان برای طی دوره‌های آموزشی یا بازآموزی باید به خارج از کشور اعزام شوند و ساخت و استفاده از شبیه‌سازهای کامل در داخل کشور موضوع اعزام به خارج برای آموزش را در بسیاری موارد منتفی می‌کند و با کاهش هزینه، امکان برگزاری دوره‌های آموزشی پرواز در سطح پیشرفته و استاندارد را در داخل کشور فراهم می‌کند.
هم‌چنین چنانچه فناوری ساخت شبیه‌سازهای کامل در کشور گسترش یابد، شرکت‌های هواپیمایی ایران متناسب با نوع هواپیماهای به کار رفته می‌توانند از این فناوری استفاده کنند که دورنمای آن تکامل و توسعه صنعت هواپیمایی کشور و استاندارد شدن آموزش‌های پروازی است. 

در ادامه این بحث گفت‌وگو را با حسین کرباسی یکی دیگر از مجریان طرح سامانه شبیه‌ساز ادامه می‌دهیم.

*فارس: ویژگی این محصول نسبت به نمونه‌های مشابهی که در این صنعت به کار گرفته می‌شود، چیست؟
همان‌طور که گفته شد این شبیه‌ساز از آخرین سطح کیفی شبیه‌سازها یا FFS Level D  بهره می‌برد و می‌تواند برای آموزش دوره‌های عمومی خلبانی و هم‌چنین دوره‌های تخصصی آموزش خلبانی هواپیمای ایران 140 استفاده شود.
در این نوع شبیه‌سازها تمام حرکت‌ها، صداها و مشاهدات خلبان شبیه‌سازی می‌شود و هم‌چنین در کنار کابین، کنسول استاد وجود دارد که از طریق آن استاد خلبان، طرح پرواز را مشخص کرده و بر عملکرد خلبان نظارت می‌کند و می‌تواند در حین پرواز اتفاقات غیرمنتظره ایجاد کرده و عکس‌العمل خلبان را بسنجد.

* فارس: ساخت سامانه شبیه‌ساز پرواز در کشور چه تأثیری بر اقتصاد کشور می‌تواند داشته باشد؟
بیشتر شبیه‌سازهای پرواز ساخته شده در کشور قدیمی بوده و مربوط به 40 - 30 سال گذشته هستند و بسیاری از امکانات جدید و به روز را ندارند، بنابراین خلبانان برای آموزش‌های تخصصی یا دوره‌های بازآموزی باید به خارج از کشور بروند.
البته این در حالی است که با بهره‌برداری از این شبیه‌ساز کامل قسمت عمده‌ای از آموزش‌های عمومی و اولیه خلبانان (مانند دوره‌های PPL و CPL و IR) و هم‌چنین بعضی از دوره‌های تخصصی می‌تواند در کشور اجرا شود تا در آینده با تداوم این روند به خودکفایی کامل برسیم و اینکه مسئله دیگر کاهش استهلاک هواپیماهای آموزشی است که هر چه شبیه‌ساز پرواز محیط واقعی‌تری را شبیه‌سازی کند نیاز به ساعات آموزش عملی پرواز کمتر می‌شود.

* فارس: وضع تحریم‌های اقتصادی، صنعت هواپیمایی کشور را با دشواری‌هایی از حیث دستیابی به فناوری‌های روز دنیا رو به رو ساخته است، تولید این محصول در داخل کشور آیا می‌تواند از اثرات تحریم‌های اقتصادی بر این صنعت بکاهد؟
 در شرایط امروز، وضع تحریم‌های اقتصادی، صنعت هواپیمایی کشور را متأثر ساخته به طوری که امکان تهیه یک شبیه‌ساز پرواز به روز و کارآمد برای شرکت‌های هواپیمایی ایران وجود ندارد، با دستیابی به این فناوری صنعت هواپیمایی کشور می‌‌‌تواند تحریم‌های اقتصادی در این زمینه را به مرور پشت سر گذاشته و اثرات آن را به حداقل ممکن برساند.

*فارس: اگر بخواهیم فناوری سامانه شبیه‌ساز پرواز را در اختیار دیگر کشورها قرار بدهیم این کار به چه صورتی انجام می‌گیرد؟
شبیه‌سازی که اکنون با پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در حال پیاده‌سازی است اوایل سال 91 برای آموزش در خطوط هوایی داخلی به کار گرفته می‌شود، این شبیه‌ساز به صورت تخصصی مربوط به هواپیمای ایران 140 است و چنانچه کشوری این هواپیما را از ایران یا اکراین خریداری کند برای آموزش خلبانان نیاز به این سامانه دارد.
هم‌چنین قسمت کنسول استاد این شبیه‌ساز که برای مدیریت آموزش از آن استفاده می‌شود طوری پیاده‌سازی شده که مستقل از نوع شبیه‌ساز می‌تواند به صورت یک محصول مجزا برای شبیه‌سازهای دیگر هم استفاده شود، از طریق این کنسول، استاد پرواز، طرح پرواز را برای دانشجو مشخص کرده و بر عملکرد او نظارت می‌کند و هم‌چنین می‌تواند در حین پرواز رویدادهای مختلفی را ایجاد کرده و دانشجو را در مواجهه با آن رویداد و مدیریت آن راهنمایی کند.
البته این محصول قابلیت عرضه به صورت مستقل برای شبیه سازهای جدید یا به روز رسانی شبیه‌سازهای قدیمی‌تر را در بازار داخل و بین‌المللی دارد.
گفت‌وگو از عاطفه قلع ریز
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول