اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گچساران خبر داد

آغاز ثبت‌نام سومین المپیاد فناوری نانو در گچساران

خبرگزاری فارس: مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گچساران از آغاز ثبت‌نام سومین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو در این شهرستان خبر داد.

آغاز ثبت‌نام سومین المپیاد فناوری نانو در گچساران
سید عبدالعظیم حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: فناوری نانو یا نانو تکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد.
وی هدف از نانو را تولید مواد، ابزار و سیستم‌هایی با ویژگی‌های بنیادی و عملکردهای جدید عنوان کرد و بیان داشت: موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌هایی در ابعاد کمتر از یک میکرومتر به طور معمول حدود یک تا ۱۰۰ نانومتر است.
مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گچساران افزود: در واقع نانو تکنولوژی فهم و به‌کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی به طور عمده متأثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک از خود نشان می‌دهند.
حسینی نانو فناوری را یک دانش میان‌ رشته‌ای دانست که به رشته‌هایی چون پزشکی، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم‌رسانا، شیمی ابر ‌مولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.
وی بیان کرد: نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامه دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.
این مقام علمی و پژوهشی گچساران با اشاره به کاربردهای نانو و اهمیت این علم جدید تصریح کرد: فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در دانش‌های گوناگون دارد که از موارد مهم آن می‌توان به کاربردهایش در پزشکی برای ساخت داروهای بدون اثرهای جانبی اشاره کرد که تنها بر یک بافت ویژه تأثیر می‌گذارند.
حسینی ساخت نانو جوراب‌ها، نانو لوله‌های کربنی، داروسازی هوشمند را از دیگر کاربردهای علم نانوفناوری برشمرد.
وی با بیان اینکه فعالیت در علوم نانو سبب ترغیب بیشتر دانش‌آموزان به پرسش می‌شود، خاطرنشان کرد: امتحان این شیوه نشان داده است که روش میان ‌رشته‌ای به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ارتباط بین علم و زندگی روزمره خود را به خوبی درک کنند.
حسینی عنوان کرد: به دلیل ابهام و پیچیدگی علم نانو‌ مقیاس و کاربردهای زنجیره‌ای فراوانی از صرفه‌جویی در انرژی تا کاربردهای دارویی و زیست‌محیطی که در جهان دارد، می‌توان از تحصیل در آن به عنوان راهی برای برانگیختن انگیزه جوانان و قوه تخیل آنها استفاده کرد.
وی با اشاره به تأثیرات نانو در اطلاعات پایه‌ای یادآور شد: نسل جوان برای درک بیشتر دنیای غیر قابل رؤیت و نامرئی نانو سؤالات زیادی دارند و با فعالیت در این زمینه به طور قطع ابداعات بیشتر و دورنمای منعطف‌تری خواهند داشت.
مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گچساران با اشاره به برگزاری سومین دوره المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو بیان داشت: فرم‌های ثبت‌نام در این المپیاد به همه مدارس گچساران ارسال شده است.
حسینی افزود: دانش‌آموزان علاقه‌مند به شرکت در این المپیاد با مراجعه به مراکز محل تحصیل خود ویا با مراجعه به پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دکتر حسابی گچساران اطلاعات لازم را در فرم‌ مربوط به ثبت‌نام ثبت کنند.
وی تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای فعالیت در زمینه نانو فناوری و شرکت در این المپیاد را سبب تقویت بنیه علمی آنان دانست و از مدیران مدارس و معلمان خواست تا آگاهی‌بخشی لازم را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان داشته باشند.
حسینی افزود: قبل از برگزاری آزمون المپیاد با دعوت از استاد برجسته کشوری از باشگاه نانو، کلاس 16 ساعته‌ای به همین منظور برگزار می‌شود.
وی زمان برگزاری المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو را اردیبهشت 91 اعلام کرد و گفت: در هشتم اردیبهشت آزمون کتبی مرحله اول این المپیاد به صورت چهار گزینه‌ای برگزار می‌شود.
مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی گچساران بیان کرد: با توجه به اینکه این آزمون بیشتر جنبه درک مطلب و مفاهیم علوم و فناوری نانو را دارد، مطالعه عمیق مباحث اتمی و مولکولی کتاب‌های درسی فیزیک، شیمی و مطالب درون‌سلولی زیست‌شناسی در کنار کتب منتشره توسط باشگاه و مقاله‌های سایت باشگاه برای کسب آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون لازم است.
انتهای پیام/آ10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول