اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی کردستان خبر داد

آموزش 1000 هنرآموز رشته‌های صنایع دستی در سنندج / 42 هزار هنرمند کردستانی فرش می‌بافند

خبرگزاری فارس: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کردستان از آموزش یک‌هزار و 382 هنرآموز رشته‌های مختلف صنایع دستی در سنندج خبر داد.

آموزش 1000 هنرآموز رشته‌های صنایع دستی در سنندج / 42 هزار هنرمند کردستانی فرش می‌بافند
فرهاد حامدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: از ابتدای سال 90 تاکنون یک‌هزار و 382 هنرآموز در رشته‌های مختلف صنایع دستی آموزش دیده‌اند که از این تعداد یک‌هزار و 307 نفر زن و فقط 75 نفر مرد بوده‌اند.

فرهاد حامدی با بیان اینکه این آموزش‌ها در 13 مرکز آموزش در سطح استان انجام گرفته، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 2 هزار و 456 فقره کارت شناسایی برای صنعتگران صنایع دستی در رشته‌های صنایع دستی صادر و تعداد 164 فقره نیز تمدید شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 53 فقره پروانه تولید کارگاهی صادر و 44 فقره از پروانه نیز تمدید شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان تعداد رشته‌های آموزش صنایع دستی را 18 رشته عنوان کرد و گفت: این رشته‌ها شامل گلیم دورو، کلاش‌بافی، کردی‌دوزی، معرق چوب، نازک‌کاری، خراطی، منجوق‌دوزی، سراجی، سفال‌گری، منبت‌کاری، طراحی سنتی، ارغوان‌بافی، نقاشی روی سفال، مشبک چوب، تخت‌کشی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیورآلات سنتی و سوزن‌دوزی است.

* فعالیت 9000  کارگاه هنرهای سنتی در کرستان

حامدی با بیان اینکه در حال حاضر 35 هزار هنرمند کردستانی در رشته‌های مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی فعالیت می‌کنند، افزود: این آمار محدود به افرادی است که به معاونت صنایع دستی مراجعه کرده‌اند و علاوه بر این تعداد 42 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در رشته فرشبافی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی با وجود تمام مشکلات تعداد کارگاه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی چه به صورت کارگاهی و چه به صورت خانگی در استان کردستان بیش از 9 هزار و 400 کارگاه است که در 33 رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی کردستان گفت: جامعه فعال صنایع دستی در استان کردستان ترکیبی از سالخوردگانی است که مدت‌های طولانی عمرشان را در عرصه‌های تولید به شیوه‌های سنتی در انواع رشته‌های بومی استان گذرانده‌اند.

حامدی افزود: بخش اعظم این هنرمندان را جوانان و علاقه‌مندانی تشکیل می‌دهند که با توجه به فعالیت‌های چند دهه معاونت صنایع دستی به حرفه‌های سنتی صنایع دستی روی آورده‌اند.

معاون صنایع دستی استان کردستان یکی از ضروری‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی هر استان را بانک اطلاعات آماری عنوان کرد و گفت: تدوین اطلس صنایع دستی استان کردستان مستلزم همکاری این بانک‌های اطلاعاتی و اعتبارات لازم است که به دلیل کمبود اعتبارات و نیروی انسانی و با وجود پیگیری‌های مکرر و اعلام ضرورت‌های لازم هنوز موفق به تدوین اطلس صنایع دستی نشده‌ایم.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول