اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال جاری

135 کیلوگرم زعفران در چهارمحال و بختیاری برداشت شد

خبرگزاری فارس: کارشناس مسئول گل، گیاه و قارچ جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 135 کیلوگرم محصول زعفران در این استان در سطحی به مساحت 38 هکتار برداشت شد.

135 کیلوگرم زعفران در چهارمحال و بختیاری برداشت شد
حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، از چهار محال و بختیاری به‌عنوان رویشگاه اولیه زعفران وحشی با عنوان زعفران زاگرس یاد کرد و  اظهار داشت: با توجه به میزان برداشت محصول زعفران از مزارع این استان، شهرستان شهرکرد در میان دیگر شهرستان‌های استان بیشترین میزان تولید زعفران را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در همه شهرستان‌های این استان به جز شهرستان لردگان زعفران کشت می‌شود، افزود: زعفران برخلاف سایر گیاهان خواب تابستانه دارد و در فصل پاییز و زمستان بیدار است به همین دلیل بیشتر مزارع زعفران در  این استان به صورت کشت دوم هستند.

برزگر تصریح کرد: کشت زعفران در این استان در ابتدای راه قرار دارد و به سال دوم و سوم که سال باروری زعفران است، نرسیده است و به همین علت متوسط عملکرد زعفران در استان نسبت به کشور پایین‎تر است.

وی، متوسط برداشت زعفران در کشور را 4/7 کیلوگرم در هر هکتار عنوان و تصریح کرد: این رقم در چهارمحال و بختیاری حدود 5/3 تا 4 کیلوگرم در هکتار است که رقم پایینی در مقایسه با میانگین کشوری آن است.

کارشناس مسئول گل، گیاه و قارچ جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مزایای کشت زعفران در این استان گفت: افزایش سطح زیر کشت، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، سهولت در کاشت و برداشت این محصول، صادرات، ارزآوری، کم وزنی و گرانی قیمت از مزایای کشت این محصول به شمار می‌رود.

وی به رابطه مستقیم میان کیفیت محصول زعفران با ارتفاع مزارع از سطح دریا، اظهار داشت: زعفران معمولا نواحی سرد را ترجیح می‎دهد بنابراین استان چهار محال و بختیاری با توجه به برخورداری از ارتفاع بالا، از مکان‎های مناسب برای کاشت زعفران باکیفیت  به شمار می‌رود.

برزگر با اشاره به خواص درمانی محصول زعفران گفت: زعفران آرام‌بخش، تسکین دهنده اعصاب، اشتهاآور، ضد اسپاسم، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است.

وی ادامه داد: زعفران در پیشگیری از بروز افسردگی مؤثر و از سلول‌های بینایی محافظت می‌کند و مقوی معده، محرک، ضد اسپاسم و تسکین دهنده اعصاب است.

وی خاطرنشان کرد: زعفران همچنین در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت رنگرزی، امور هنری، دارویی کاربرد دارد.

کارشناس مسئول گل، گیاه و قارچ جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: استفاده بهینه از آب و خاک، سازگاری با شرایط اقلیمی و اشتغالزایی جوانان و زنان روستایی از دیگر شاخص‌های مهم کشت محصول زعفران است.

وی با اشاره به قیمت 2 میلیون تومانی زعفران در هر کیلو، اضافه کرد: زعفران یکی از محصولات گرانبهای بدون ساقه است که نیاز به آب زیادی ندارد و طلای سرخ نام گرفته و در نقاطی می‌روید که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک باشد.

برزگر اضافه کرد: در مناطقی از این استان که در فصل پاییز و زمستان آب کافی برای کشت محصولات زراعی وجود ندارد، می‎توان زعفران کاشت و با همان آب کم زعفران را آبیاری کرد.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول