اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فلسفه برپایی سوگواره وبلاگ‌نویسان عاشورایی در گفت‌و‌گو با فارس:

اتحاد عاشورایی در فضای سایبری

خبرگزاری فارس: پیام قیام امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت در فضای مجازی به گوش جهانیان می‌رسد.

اتحاد عاشورایی در فضای سایبری
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، آنچه که در بحث بیداری اسلامی و قیام حسینی مدنظر است، شاخصه‌های کلی قیام امام حسین (ع) است که نهایتا منجر به پیروزی خون بر شمشیر می‌شود و قطعا می‌توان با الگوگیری از این قیام و حرکت، تحولات بزرگی را در سطح منطقه‌ای و جهانی به‌وجود آورد. همان‌طور که 72 نفر می‌توانند در طول قرن‌های متمادی تحولات بزرگی را پرچم‌داری کنند، می‌توان امید داشت که حرکت میلیونی مردم ایران و به تبع آن مردم منطقه منشأ تحولات عظیم در تاریخ شود. چهارمین سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی گامی در راستای تحقق اتحاد بین مسلمانان است که امسال توسط مدیریت فرهنگی‌ـ هنری منطقه 20 برگزار می‌شود.
به همین بهانه گفت‌و‌گویی ترتیب دادیم با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی محمدیان مدیر فرهنگسرای ولاء تا اطلاعات بیشتری از چگونگی برگزاری این سوگواره در اختیارمان قرار دهد.

فارس: از سابقه برپایی سوگواره در سال‌های قبل برایمان بگویید.
قیام امام حسین (ع) تاثیر عمیقی بر کیان اعتقادی و فرهنگی ما گذاشته است. این روزها همه جا رنگ و بوی حسینی و عاشورایی دارد، به‌ویژه عرصه‌های جدید فرهنگی مانند فضای سایبری که سازمان فرهنگی‌ـ هنری شهرداری یکی از متولیان آن است. ردپای شور و شعور عاشورایی را می‌توانیم به خوبی در این فضا ببینیم. مدیریت فرهنگی‌ـ هنری منطقه 20، چهار سال است که طرح سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی را آغاز کرده تا در فراگیر شدن معارف مربوط به قیام عاشورا در فضای سایبری نقش داشته باشد. البته از سال قبل، رویکرد جدیدی برای این سوگواره به‌صورت بین‌المللی بود. در حال حاضر، این سوگواره در سه بخش فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می‌شود و خیلی از کاربران داخلی اینترنت، وبلاگ نویسان غیرایرانی در کشورهای مسلمانان به‌ویژه شیعیان از این برنامه استقبال کرده‌اند.

فارس: محوریت اصلی چهارمین سوگواره چیست؟
محوریت اصلی دوره چهارم سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی که با همکاری و مشارکت سازمان بسیج دانشجویی کشور، دانشگاه جامعه المصطفی در قم، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، موسسه فرهنگی‌، هنری تبیان و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان برگزار می‌شود، نسبت امام حسین (ع) با بیداری اسلامی است؛ زیرا که تاریخ بشریت به شدت وامدار عاشوراست و نهضت کربلا به تنهایی توانسته با ایجاد فرهنگی ماندگار تاریخ را تحت تاثیر خود قرار دهد.

فارس: از بخش‌های مختلفی که برای این سوگواره در نظر گرفته‌اید، بگویید.
چهارمین دوره سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی در دو بخش اصلی وبلاگ محور و پست محور و یک بخش ویژه با عنوان قیام حسینی، بیداری اسلامی برگزار می‌شود. وبلاگ‌های شرکت کننده در این سوگواره، صرفا نباید وبلاگ عاشورایی یا مذهبی باشند بلکه همه فعالان سایبری می‌توانند با یک یادداشت یا یک پست مرتبط با عاشورا و نهضت حسینی در این مسابقه شرکت کنند.
در بخش وبلاگ محور، ویژگی‌های عمومی، کلیات و پست‌های موجود در یک وبلاگ مورد ارزیابی قرار گرفته و از این میان، پست‌‌های برتر برگزیده می‌شوند، وبلاگ‌ها و پست‌های شرکت‌کننده در بخش ویژه هم به‌صورت مجزا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. با این حال، انتخاب بخش برای شرکت‌کنندگان آزاد است و علاقمندان می‌توانند آثار خود را در یکی از سه بخش و یا هر سه شرکت دهند.

فارس: موضوع‌های وبلاگ نویسی چیست؟
یکی از امتیازات ویژه این سوگواره، این است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در قالب‌های مختلف از شعر و نماهنگ گرفته تا عکس، طرح گرافیکی و پادکست آثار خود را ارائه دهند.
موضوعات این سوگواره هم در دو بخش آزاد و تخصصی طبقه‌بندی شده است. بخش آزاد مربوط به وبلاگ‌ها و یا پست‌هایی با موضوع محرم است اما بخش تخصصی شامل شش موضوع شیعه و عاشورا، عبرت‌های عاشورا، وقایع نگاری و برش‌های تاریخی، عاشورا و انتظار، مناسک آیینی و امر به معروف و نهی از منکر است که وبلاگ نویسان می‌توانند در یک یا چند موضوع آثار خود را به این سوگواره ارسال کنند.

فارس: مهم‌ترین تفاوت این سوگواره با سایر برنامه‌ها و وبلاگ نویسی‌ها در چیست؟
از اولویت‌های جدی سازمان فرهنگی‌ـ هنری شهرداری تهران، شبکه سازی بین مخاطبان و تولید محصولات فرهنگی، مذهبی و برپایی برنامه‌های اثرگذار برای آنهاست. در واقع این شبکه سازی، مهم‌ترین تفاوت و وجه تمایز این برنامه با سایر مسابقات وبلاگ‌نویسی در این حوزه است. از مجموعه کسانی که در دوره‌های پیشین این سوگواره شرکت کرده‌اند، یک شبکه مفید از فعالان سایبری در حوزه عاشورایی ایجاده شده تا امکان فعالیت در این حوزه برای مخاطبان فراهم شود.

فارس: استقبال وبلاگ‌نویسان از این سوگواره چگونه است؟
در حال حاضر، با توجه به اینکه روز به روز به تعداد شرکت‌کنندگان اضافه می‌شود، آمار دقیقی از شرکت‌کنندگان وجود ندارد ولی در سال گذشته حدود دو هزار وبلاگ نویس در سومین دوره برنامه حضور داشتند و بیش از دو هزار و 500 اثر ارسال شده بود.

فارس: مهم‌ترین اهداف چهارمین سوگواره وبلاگ نویسان عاشورایی چیست؟
جریان سازی و شورآفرینی در فضای مجازی، هم‌افزایی در حوزه محتوای فعالیت‌های مرتبط با عاشورا در فضای مجازی، پشتیبانی، حمایت و دلگرمی فعالان حوزه سایبری، شبکه سازی فعالیت این حوزه و کیفیت‌گرایی و توجه به غنای مضمون و قالب در حوزه مجازی از جمله اهداف این دوره است. پویایی و ایجاد تحرک و نشاط در فضای مجازی به‌ویژه در حوزه بیداری اسلامی، نسبت سنجی قیام امام حسین (ع) و رویه عدالت خواهی، ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر و آزادگی و قیام علیه جور از دیگر اهداف این سوگواره است.

فارس: از قوانین کلی شرکت در این سوگواره برایمان بگویید.
تمام آثار شرکت کننده در بخش «پست محور» باید تولیدی توسط وبلاگ نویسان باشد.
هرگونه اثر کپی شده توسط تیم داوری حذف می‌شود.  آثار ارسالی تنها تا شروع به کار داوران قابل ویرایش است.

فارس: نحوه ثبت‌نام علاقمندان در این سوگواره چگونه است؟
ثبت‌نام برای شرکت در سوگواره بین‌المللی وبلاگ نویسان عاشورایی از عاشورا آغاز شده است و همه وبلاگ نویسان که مایل به شرکت در این سوگواره می‌توانند به سایت این سوگواره و یا فرهنگسرای ولاء مراجعه کنند.

فارس: آثار چگونه داوری می‌شود؟
از کارشناسان مختلف در حوزه ادبیات و حتی فعالان عرصه سایبری در چهارمین دوره برگزاری این جشنواره استفاده شده است. معیارهایی که برای قضاوت آثار در نظر گرفته شده شامل عمق و محتوای وبلاگ، تعداد مراجعه کنندگان به وبلاگ، میزان اثرگذاری نوشته‌ها، زیبایی‌های بصری، نوآوری و خلاقیت‌های وبلاگ نویسان است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول