اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه:

مهدویت رمز هویت ماست‌

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه اعتقاد به مهدی موعود (ع) را جزئی جداناپذیر از جامعه مسلمان ایران خواند و گفت: مهدویت رمز هویت ماست.

مهدویت رمز هویت ماست‌
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام سیدمسعود پورسیدآقایی ظهر امروز در همایش مهدی‌یاوران که در فرهنگسرای انتظار برگزار شد، اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان حضرت مهدی (ع) را یکی از نیازهای اساسی انسان مانند غذا و هوا دانست و اظهار کرد: مهدویت رمز هویت ماست.
وی با اشاره به احادیث نقل شده از سوی معصومان (ع) در ارتباط با امام زمان (ع) و نقش موثر آن در اصلاح جامعه، افزود: مهدویت در حقیقت رمز هویت جامعه مسلمان و شیعی است.
مدیر موسسه علمی و پژوهشی آینده روشن با اظهار اینکه در جامعه امروز ایران به طور مناسبی به موضوعات اسلامی و مقوله مهدویت برای آگاهی به اقشار جامعه از جنبه فرهنگی توجه نشده است، خاطرنشان کرد: در موضوع فیلم و سریال می‌بینیم که هزینه‌های هنگفتی صرف موضوعاتی می‌شود که سنگین و سخت است و غالبا تاثیرگذار هم نیست.
وی مهدویت را همه چیز یک مسلمان دانست و تصریح کرد: در مقوله مهدویت دو رویکرد اعتقادی و راهبردی می‌توان داشت و در این زمان به رویکرد اعتقادی بسیار نیازمندیم.
پورسیدآقایی استفاده از واژه‌های مشکل و به کارگیری ادبیاتی سخت در موضوعات اسلامی به ویژه مهدویت را یکی از بزرگ‌ترین معایب برای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت در جامعه دانست و بیان کرد: در بسیاری اوقات ترجمه‌های بدی از متون اسلامی مشاهده می‌شود که با نثر و شرایط امروز جامعه متفاوت است و به این موضوع توجه نشده که حدیث به معنی سخن نو و تازه است.
وی با بیان روایاتی از امام جعفر صادق (ع) در ارتباط با افراد گمراهی که نسبت به آموزه‌های اسلامی و مهدویت شناختی ندارند مانند مردگان هستند، افزود: برای بسیاری از آحاد جامعه این عامل به درستی آموخته نشده است.
وی با اشاره به اینکه در کتاب‌های گوناگون در موضوع مهدویت بحث اضطرار به حجت مطرح شده است، عنوان کرد: اضطرار به معنی شدیدترین نیاز مانند نیاز به هوا و غذا است.
وی خاطرنشان کرد: باید هر فرد رویکرد خود را به مقوله مهدویت معلوم کند به این معنا که آیا به وحی مضطر هستیم و علاوه بر آن به حامل وحی یعنی پیامبر و نیز کسی که بعد از پیامبر وصی او باشد و همان ویژگی‌های پیامبر را داشته باشد مضطر هستیم.
پورسیدآقایی به برخی نظرات در ارتباط با کافی‌ بودن عقلانیت بدون‌ تکیه بر وحی اشاره ‌و اظهار کرد: عقل با تمام توانش می‌تواند 5 کیلومتر را روشن کند اما وحی به معنی چراغی روشن برای همیشه است.
وی با اشاره به نقش موثر حاملان وحی برای هدایت بشر در طول تاریخ، تاکید کرد: ما نیازمند به یک اندیشه مبتنی بر وحی هستیم و باید با چراغ وحی حرکت کنیم.
این محقق دینی بر وجود مسئولیت‌های بسیار و سنگین پیامبران تاکید و تصریح کرد: هرکس نمی‌تواند وحی را تحمل کند و در این راه خداوند کسانی که وحی را بر آنان نازل کرده است را تربیت و انتخاب می‌کند و این‌طور نیست که آن فرد مانند افراد دیگر زندگی خود را سپری کند بلکه اگر او از چیزی غیر از یاد خدا لذت ببرد خداوند او را پایین می‌آورد.
انتهای پیام/ج20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول