اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم:

مکتب عاشورا دارای دو بال شهادت و پیام‌رسانی است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: عاشورا دو بال دارد، یکی مسئله شهادت امام حسین(ع) و دیگری پیام‌رسانی که توسط اهل‌بیت امام حسین(ع) انجام شد.

مکتب عاشورا دارای دو بال شهادت و پیام‌رسانی است
حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: برخی از اعداد در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارند، مانند عدد 40 که گرچه در روایات به طور مستقیم سندی برای اهمیت آن ذکر نشده اما در فرهنگ اهل‌بیت(ع) از جایگاه ویژه برخوردار است.
وی ادامه داد: با بررسی زندگی انبیا متوجه می‌شویم غالب ایشان در سن 40 سالگی به نبوت رسیده‌اند و هنگامی که حضرت موسی(ع) درخواست دیدار با خداوند را مطرح می‌کند، خداوند به این شرط به درخواست او پاسخ می‌دهد که چهل شبانه‌روز عبادت کند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: همچنین در روایات توصیه شده که در نماز شب برای چهل مومن دعا کنید و امام حسن عسکری(ع) نیز در روایاتی زیارت اربعین امام حسین(ع) را از علامت‌های مومن شمرده است.
وی افزود: در سیره بزرگان دین هم دیده می‌شود که برای بهره‌گیری از مکتب اهل‌بیت(ع) کتبی را با عنوان 40 حدیث تالیف می‌کردند.
نجاریان‌زاده خاطر نشان کرد: همه این مسائل نشان از اهمیت عدد 40 در فرهنگ اسلامی و عنایت ویژه بزرگان به این عدد دارد که این موضوع سبب می‌شود در اربعین که چهلمین روز شهادت سالار شهیدان(ع) است، شیعیان در سراسر جهان به سوگ بنشینند.
وی با اشاره به فرا رسیدن ایام اربعین امام حسین(ع) گفت: عاشورا دو بال دارد، یکی مسئله شهادت امام حسین(ع) و دیگری پیام‌رسانی که توسط اهل‌بیت امام حسین(ع) انجام شد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم ادامه داد: اگر اسارت آل‌البیت(ع) نبود و حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در این کاروان حضور نداشتند، شاید با سیاسی‌بازی‌ها و تبلیغات سوء بنی‌امیه خون شهدای کربلا پایمال می‌شد.
وی ابراز داشت: کاروان اسرای کربلا سبب جوشش خون شهدا در طول زمان و در میان ملل گوناگون شده است به گونه‌ای که مشاهده می‌کنیم هر سال نسبت به سال گذشته این شور و اشتیاق بیشتر می‌شود.
نجاریان‌زاده افزود: بازگو کردن واقعه عاشورا توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و آگاه ساختن مردم از مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش، هرکدام تکمیل کننده کار شهدای کربلا بود.
وی گفت: بخشی از رذالت بنی‌امیه در جریان به شهادت رساندن امام حسین(ع) و بخش دیگر با اسارت خاندان وی و ستمی که در جریان این اسارت به زنان و فرزندان شهدای کربلا رسید، برای مردم آن زمان اثبات شد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم اظهار کرد: بازگو کردن نحوه شهادت امام حسین(ع) و یارانش سبب شد تا خون مردم در شهرهای مختلف که شهدا به آنجا برده می‌شدند، به جوش آمده و حماسه در رگ‌های آنان جاری شود.
وی با اشاره به ضرورت درس‌گیری از قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) عنوان داشت: شهدای کربلا و کاروان اسیران وظیفه خود را انجام دادند اما ما نیز در قبال این موضوع وظیفه‌ای داریم که باید آن را انجام دهیم.
نجاریان‌زاده متذکر شد: رسالت ما در قبال واقعه عاشورا تنها اشک ریختن نیست بلکه باید پیام‌های عاشورا را دریافت کرده و در زندگی پیاده کنیم.
وی ادامه داد: مهم‌ترین پیامی که واقعه عاشورا به ما داد، ضرورت ایستادگی در برابر ظالم و کمک به مظلوم است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم ابراز داشت: امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا و همینطور خاندان پیامبر(ص) که طعم اسارت را چشیدند، در برابر سختی‌هایی که بنی‌امیه به آنها تحمیل کرد حاضر نشدند دست از حق بردارند و این موضوع می‌تواند برای ما درس‌آموز باشد.
انتهای پیام/خ۲۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول