اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری گیلان:

جرایم انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری گیلان گفت: به پرونده‌‌های جرایم انتخاباتی به صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

جرایم انتخاباتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدجواد حشمتی ظهر امروز در جمع روسای هیئت‌های نظارتی و قضایی رسیدگی به تخلفات انتخاباتی استان با تسلیت شهادت مهندس روشن و اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: امسال مجموع مقامات و مسئولان اجرایی انتخابات استان با حضوری چشمگیر در صحنه حاضر هستند.
وی با بیان اینکه در انتخابات قبلی مشکل قابل توجهی وجود نداشت، افزود: گیلان دارای رشد و غنای فرهنگی است و انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان در سطح و رشد و آگاهی قرار دارند و هیئت‌های اجرایی را به زحمت نمی‌اندازند.
رئیس ستاد ویژه پیشگیری از تخلفات انتخاباتی گیلان با تصریح بر اینکه قانون، تکلیف تمام مجریان انتخابات را مشخص کرده است، افزود: هیچ نقطه ابهامی در این زمینه وجود ندارد و باید قانون را سرلوحه کار خود قرار دهیم و متولیان اصلی در بحث انتخابات تسلط داشته باشند.
وی جدی گرفتن قانون را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: اگر قانون جدی گرفته شود مشکلی ایجاد نمی‌شود زیرا تمام سازوکارها فراهم است و هرکس باید در جای خود به درستی به اجرای قانون بپردازد.
حشمتی بحث قانون انتخابات را بر عهده وزارت کشور، اجرای نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان و موضوع برقراری امنیت در انتخابات را به عهده نیروی انتظامی دانست و تصریح کرد: در صورت لزوم دیگر نیروها در برقراری امنیت انتخابات کمک می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه دستگاه قضایی پیشگیری از جرایم انتخاباتی است، تصریح کرد: رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی به صورت ویژه و خارج از نوبت انجام می‌شود.
رئیس کل دادگستری گیلان وظیفه مردم را نیز حضوری آگاهانه و هوشیارانه و حداکثری در صحنه انتخابات دانست و بیان کرد: دست‌اندرکاران انتخاباتی وظیفه دارند زمینه حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای را فراهم آورند.
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در بحث انتخابات کاملا بی‌طرف است، خاطر نشان کرد: ما اصل بی‌طرفی در مباحث انتخابات را به طور جدی و با حساسیت بالا دنبال می‌کنیم و در این زمینه برخورد لازم نیز صورت می‌گیرد.
حشمتی با بیان اینکه برخی‌ها از اصل بی‌طرفی خارج می‌شوند، تصریح کرد: برخی‌ها حمایت‌های پنهانی از داوطلبان نمایندگی مجلس انجام می‌دهند که قانون مجازات این افراد را تعیین کرده است.
وی تاکید کرد: کارمندان دولتی حق ندارند برای کسی تبلیغ کنند و امکانات دولتی و ساختارها و ابزارها را در اختیار کاندیداها قرار دهند و با این موضوع به شدت برخورد می‌شود.
رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه در اجرای قانون نباید به هیچ عنوان ملاحظه داشته باشیم، اذعان کرد: قانون صراحت دارد و هیئت‌های نظارت و اجرا با هماهنگی موظف به اجرای دقیق قانون هستند.
وی از فرمانداران و بخشداران خواست تا در بحث انتخابات موضوع را مکتوب کرده و مستندسازی کنند تا به درستی اینگونه مسایل پیگیری شود.
حشمتی امر پیشگیری را بر تمام مراحل مهم دانست و اذعان کرد: قانون 18 مورد تخلف و مصداق را تعیین کرده که اگر اتفاق بیفتد تشخیص آن با مقامات قضایی است.
وی نصب پوسترهای تبلیغاتی در برخی مکان‌های شهر را جزو تخلفات نامید و وظیفه شهرداری‌ها را جمع‌آوری آنها عنوان کرد و افزود: به عنوان یک جرم مشهود با اینگونه موارد برخورد می‌شود.
رئیس ستاد ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گیلان راه‌اندازی کارناوال‌های خودرویی و اهانت و توهین علیه کاندیداها را از دیگر تخلفات نامید و یادآور شد: حضور برخی کارمندان و مدیران در جلسات کاندیداها نیز جزو تخلف است که باید در این زمینه مستندسازی صورت گیرد.
وی جلوگیری از هرگونه فضای سوءاستفاده و بهره‌برداری از افراد فرصت‌طلب را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: باید وظیفه‌شناس باشیم و اقدام کنیم.
حشمتی حضور حداکثری و پرشور مردم در صحنه انتخابات را یکی از مهم‌ترین وظایف دانست و خاطر نشان کرد: همه ما موظف هستیم فضایی برای مشارکت حداکثری مردم در صحنه انتخابات فراهم کنیم.
انتهای پیام/آ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول