اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار قم:

زباله‌های قم با همکاری بخش خصوصی تفکیک می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون خدمات شهری شهرداری قم از اجرای فاز اول تفکیک زباله از مبدأ با مشارکت بخش خصوصی در سه منطقه شهرداری قم خبر داد.

زباله‌های قم با همکاری بخش خصوصی تفکیک می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، جهانبخش نجف‌زاده با بیان اینکه روزانه به‌طور متوسط بالغ بر 680 تن زباله از سطح شهر قم جمع‌آوری می‌شود، اظهار داشت: این مقدار در زمان حضور زائران به ویژه در ایام و مناسبت‌های خاص سال تا دو برابر افزایش می‌یابد که از این میزان 25 درصد زباله خشک، خطرناک و بی‌ارزش، 15 تن زباله با ارزش و قابل تفکیک و بهره‌برداری و مابقی آن زباله تر است.
وی افزود: برای دفن هر تن پسماند حدود 2.5 مترمکعب فضا نیاز است که علاوه بر آلودگی محل دفن و محیط پیرامون باعث ورود شیرابه و یا رطوبت مربوط به زباله در آب‌های زیرزمینی می­شود، از سوی دیگر تولید گازهای سولفیدی و متان در محل‌ دفن این زباله‌ها، تخریب لایه ازن را به دنبال دارد.
معاون شهردار قم در خصوص برنامه­های شهرداری برای کاهش تولید زباله و اجرای تفکیک زباله­های خشک با همیاری بخش خصوصی افزود: در روزهای آتی طرح آزمایشی تفکیک از مبدأ را در سه نقطه منطقه یک، سه و چهار و با استقرار 20 کانکس در سطح این مناطق اجرا می‌کنیم.
وی افزود: مراحل آموزشی و اطلاع‌رسانی این طرح نیز طی توافق‌هایی که با اداره آموزش و پرورش برای اجرای برنامه­های آموزشی در مدارس صورت گرفته، انجام شده و امیدواریم بتوانیم با مشارکت و همکاری شهروندان گرامی، میزان قابل توجهی از زباله شهر را به چرخه طبیعت برگردانیم و از هدر رفتن انرژی و سرمایه­های ملی و آلودگی بیش از حد محیط پیرامون خود جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: لازمه این امر مهم مشارکت و همیاری شهروندان در فاز یک این طرح است که باعث دلگرمی دست‌اندرکاران و پویایی برنامه­های ما خواهد بود.
نجف­زاده با بیان اینکه شهرداری روزانه هزینه سنگینی را باید بابت جمع­آوری زباله متحمل شده تا صدها تن زباله تولید شده را از سطح شهر منتقل و دفن بهداشتی کند، افزود: می­توان با رعایت اصول بهداشتی و حقوق شهروندی از هدر رفتن بیت‌المال تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد.
وی افزود: در برخی از مناطق شاهد هستیم بعضی از شهروندان و کسبه بدون توجه به مسائل بهداشتی و حقوق دیگران زباله‌های خود را در نهرها رها کرده و از سوی دیگر با جاری کردن فاضلاب­های خانگی خود صدمه غیرقابل جبرانی را به شهر و شهروندان وارد می‌‌کنند که علاوه بر صرف هزینه تا سه برابر حد معمول برای جمع­آوری زباله­ها و ضایعات، باعث آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار بیماری برای سایر شهروندان می‌شود.
معاون شهردار قم اظهار داشت: از شهروندان عزیز تقاضا داریم برای حفظ و ایجاد شهری زیبا و سالم نسبت به مسائل شهری حساسیت ویژه­ای داشته باشند و با رعایت حقوق دیگران و استفاده از راهکارهای کاهش تولید زباله از جمله خرید به اندازه و ضروری، استفاده از کالاهای چند بار مصرف و با دوام و قابل بازیافت و رعایت زمان‌بندی جمع­آوری زباله نسبت به این امر مهم اهتمام داشته باشند.
انتهای پیام/و۳۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول