به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ابراهیم سحرخیز شامگاه سهشنبه در همایش تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سالن روزبه زنجان اظهار داشت: معلمان نقش محوری در سند تحول بنیادین دارند.
وی خاطر نشان کرد: تدوین سند تحول بنیادین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به برنامهریزیهای پیشبینی شده در برنامه پنجم توسعه کشور و ارتقای سطح علمی در آموزش و پرورش صورت گرفته است.
سحرخیز توجه به کسب مهارت و شایستگی افراد را از دیگر اهداف تدوین سند تحول بنیادین عنوان کرد و افزود: در این سند تاکید بسیاری بر مهارت آموزی دانشآموزان از دوره ابتدایی شده است.
وی با اشاره به ابعاد هشت گانه تربیت یادآور شد: این سند به گونهای گردآوری شده که در آن معلم از متکلم وحده بودن در کلاس خارج و به نقش هدایتگر تبدیل میشود.
وی همچنین با اشاره به انعطاف در برنامه درسی اظهار داشت: در سند تحول بنیادین معلم برنامه محور، جایگزین کتاب محوری و دانشآموز محوری میشود.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین معلم قلب آموزشها است، ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین سایر افراد در نظام آموزشی به عنوان کالبد هستند و تا از روح حرکتی نباشد، هیچ گونه تحولی در آن جسم یا شی مورد نظر صورت نمیگیرد.
وی اذعان داشت: در راستای کاربردی کردن سند تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور بر فعالیت معلمان همچون نظام پزشکی نظارت ویژه میشود.
سحرخیز تصریح کرد: با کاربردی شدن سند تحول بنیادین معلمان از طریق فعالیتهای آموزشی، پرورشی، علمی و اداری که در سن تحول بنیادین مشخص شده رتبه بندی میشوند.
وی با اشاره به اینکه بر طبق سند تحول بنیادین محیط آموزشگاههای ابتدایی باید به گونهای باشد که دانشآموزان با شور و شوق در کلاس درس حاضر شوند.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین بر متناسب بودن حجم کتابهای درسی با سن و سال دانشآموزان تاکید کرد و افزود: باید انعطاف لازم در برنامه درسی دانشآموزان گنجانده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تامین نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از بین نخبهها و دانشجویان ممتاز از طریق دانشگاههای تربیت معلم یادآور شد: این امر یکی از ضروریات اساسی آموزش و پرورش بوده و در تداوم نقش معلمان در سیستم آموزشی نقش بنیادی دارد.
سحرخیز با بیان اینکه سند تحول بنیادین موجب ارتقای مقام معلم در نظام آموزش و پرورش میشود، ادامه داد: یکی از اهداف تدوین سند تحول بنیادین ارتقای سطح علمی دانشآموزان و مشارکت آنها در آموزش دروس توسط معلم است.
وی اذعان داشت: با کاربردی شدن سند تحول بنیادین دانشآموزان نقش فعالی در یادگیری دروس داشته و همین امر موجب ماندگاری هر چه بهتر دروس در ذهن دانشآموزان میشود.
انتهای پیام/م20
اخبار مرتبط
-
آموزش و پرورش انتظارات مقام معظم رهبری را محقق کند
-
هوشمندسازی مدارس اساس توسعه آموزش و پرورش است
-
امضای تفاهمنامه با آموزش و پرورش برای استعدادیابی ورزشی
-
نگاه تخصصی سند تحول آموزش و پرورش به حرفه معلمی
-
اجرای گام نخست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
-
ارائه بهترین نوع تربیت انسانی از اهداف آموزش و پرورش است
-
آموزش و پرورش بهار مصمم به اجرای نظام آموزشی 3-3-6 است
-
شیخبهایی سرپرست آموزش و پرورش کرمان شد
-
بهرهگیری از آموزش و پرورش برای افزایش مشارکت در انتخابات
-
تشکیل کمیته 3ـ 3 ـ6 در آموزش و پرورش گچساران
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.