اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر طرح و برنامه سنگ آهن زرند

سنگ ‌آهن زرند 193 میلیون تن ذخیره دارد

خبرگزاری فارس: مدیر طرح و برنامه‌ریزی معدن سنگ آهن جلال آباد زرند گفت: ‌تحقیقاتی در سال 82 در سنگ ‌آهن جلال‌آباد انجام و ذخیره قطعی آن 193 میلیون تن با عیار 43 درصد تخمین زده شد.

سنگ ‌آهن زرند 193 میلیون تن ذخیره دارد
حسن حسن‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زرند اظهار داشت: بهره‌برداری اولیه سنگ ‌آهن جلال‌آباد مربوط به سال 1309 است و همراه با سنگ ‌آهن مرکزی ایران آغاز و در سال 1311 نخستین سرمایه‌گذاری انجام شد.
‌وی خاطرنشان کرد: ذخیره‌ای که روس‌ها در‌ سال 54 ‌در این کانسار زرند برآورد کردند، 200 میلیون تن با عیار 45 درصد و فسفر 1.23 است.
حسن‌زاده با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت روس‌ها در سنگ ‌آهن جلال‌آباد متوقف شد، ابراز داشت: در سال 79 که با توجه به سیاست‌های دولت برای افزایش فولاد و تأمین بخشی از خوراک شرکت فولاد، سنگ‌آهن جلال‌آباد را در دستور کار خود قرار دادند.
‌وی عنوان کرد: ‌تحقیقاتی در سال 82 در سنگ‌آهن جلال‌آباد انجام و ذخیره قطعی آن 193 میلیون تن با عیار 43 درصد تخمین زده شد.
حسن‌زاده ‌تصریح کرد: برسی اولیه اقتصادی این منطقه را به پنج بلوک تقسیم کرد که بلوک یک‌، دو و چهار به عنوان بلوک اقتصادی معرفی شد و بلوک سه و پنج فاقد اهمیت اقتصادی بودند.
وی افزود: بعد از مطالعات صورت گرفته، شرکت مهندسی‌ مشاور کاوشگران بلوک چهار را به دلیل کم‌ترین خاک‌برداری و بیشترین سنگ پر عیار آهن که در آن وجود داشت، معرفی کردند.
حسن‌زاده ابراز داشت: بلوک چهار از سال‌ 83 تا اواخر سال 85 بالغ بر 10.8 ‌از آن برداشت شد.
وی با اشاره به اینکه بلوک دو که‌ طرح آن از سال 86 تا 87 انجام گرفت و 6.3 میلیون تن استخراج انجام دادیم، گفت: ‌حدود یک میلیون و 250 هزار تن‌ سنگ ‌آهن پر عیار، 2.5 میلیون تن ‌سنگ ‌آهن کم‌عیار و 3.5 میلیون تن سنگ‌ باطله داشتیم.
مدیر طرح و برنامه‌ریزی معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند عنوان کرد: بعد از اتمام بلوک دو طرح اصلی ما کارخانه 3 میلیون تنی بود که کارهای اولیه آن انجام و در طرح دیگر حدود 30 میلیون تن ‌سنگ ‌آهن استخراج داشتیم و حدود 26 میلیون تن باطله و 4 میلیون تن سنگ ‌آهن بوده است.
وی گفت: این طرح در سال جاری در حال بررسی برای استخراج‌ یک میلیون تن سنگ پر ‌عیار، دانه‌بندی، ارسال و فروش آن است.  
حسن‌زاده تصریح کرد: در بلوک اصلی از سال 89 ‌حدود سالی 20 میلیون تن استخراج داریم که حدود 5 میلیون تن سنگ ‌آهن استخراج می‌شود که یک میلیون تن آن پر ‌عیار و برای دانه‌بندی و فروش به واحد سنگ‌شکن می‌رود.
وی افزود: ‌مشکل اصلی ما در سنگ ‌آهن جلال‌آباد گوگرد است که باید در طرح‌های اصلی این معدن گوگرد‌زدایی شود.
‌حسن‌زاده خاطر‌نشان کرد: طبق طرح اولیه‌ای که‌ از سال 88 داشتیم، برای 20 سال آینده استخراج سنگ‌ آهن را از این معدن می‌توانیم داشته باشیم.
‌وی با اشاره به اینکه ‌سنگ‌آهن پر‌ عیار که معمولا عیار آن بالای 58 درصد است در قسمت خردایش و دانه‌بندی دو محصول تولید می‌کنیم، عنوان کرد: ریز‌دانه محصول فاین‌ماست و محصول درشت دانه که 10 تا 30 میلی‌متر است که به اسم لامپ معروف است.
حسن‌زاده اظهار داشت: سالانه ظرفیت واحد خردایش ما بالغ بر دو نوع سیستم خردایش است که در واحد اول مشتمل بر 300 هزار تن در سال و سیستم شماره دوم 700 هزار تن و در مجموع یک میلیون تن است که در سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار تن دانه‌بندی داشتیم و 200 هزار تن بیشتر از ظرفیت دستگاه داشتیم.
انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول