اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر فنی پروژه کک‌سازی زرند خبر داد

تولید کک در کارخانه زرند از سال 91

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر فنی پروژه کک‌سازی زرند گفت: تولید اولیه کک در کارخانه کک‌سازی زرند مرداد ماه 91 آغاز می‌شود.

تولید کک در کارخانه زرند از سال 91
مجید باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرند اظهار داشت: در سال حدود ‌یک میلیون و 200 هزار تن ‌زغال‌سنگ کنسانتره ورودی به کارخانه کک‌سازی زرند داریم و 50 تن زغال‌سنگ در سیلوها ذخیره می‌شود.  
وی افزود: تولید اولیه کک در کارخانه کک‌سازی زرند مرداد ماه سال 91 آغاز می‌شود.
‌باقری بیان کرد: کارخانه کک‌سازی زرند اکنون در مرحله اتمام عملیات اجرایی ساختمانی است و در اسفند ماه سال جاری پیش گرمایش کوره نسوز، برای شارژ زغال‌سنگ و وارد کردن به مرحله کک‌سازی آغاز می‌شود.
وی بیان داشت : 65 کارگر چینی در حال حاضر کار نسوزکاری باطری این کارخانه را انجام می‌دهند و پیش گرمایش این باطری حدود سه ماه طول می‌کشد تا به دمای حدود 1000‌ درجه سانتیگراد برسد تا بتوانیم زغال‌سنگ را شارژ کنیم ‌و دمای کاری این گروه حدود یک هزار و 360 درجه سانتیگراد است.
باقری ابراز داشت: زغال‌سنگ را در یکسری از سلول‌ها شارژ می‌کنیم که حرارت به صورت غیر‌مستقیم به آن وارد می‌شود و مواد فرار زغال‌سنگ جدا شده و باقیمانده شامل کربن و خاکستر است که به آن کک گفته می‌شود.
مسئول دفتر فنی پروژه کک‌سازی زرند گفت: هر یک از باطری‌های کوره نسوز این کارخانه شامل 120 سلول هستند و هر سلول روزانه 16 تن کک تولید می‌کند.
باقری بیان داشت: زغال‌سنگ ایران تقریباً حدود 75 درصد کک‌ و 25 درصد آماده پروار است و بستگی به نوع و ترکیب زغال‌سنگ دارد.  
‌وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که بعضی کارخانه‌ها ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: یکی از مزایای کارخانه کک‌سازی زرند بر دیگر کارخانه‌های مشابه در دپوی زغال‌سنگ و ذخیره آن در سیلوهای ویژه است که با این روش شرایط محیط زیست نیز رعایت شده و کاهش مسائل زیست محیطی را شاهد ‌هستیم.
باقری افزود: این سیلوهای 50 هزار تنی از اکسید شدن زغال‌سنگ جلوگیری کرده و همچنین از آلودگی محیط در اثر آلایندگی غبار زغال‌سنگ ممانعت می‌کنند.
وی از جمله دیگر مزایای این کارخانه را نصب غبار‌گیر در تمام‌ قسمت‌های اصلی شامل بلندینگ، کوره و زغال‌شکن ذکر کرد و گفت: این سیستم غبارگیر آلودگی محیط کارخانه را به حداقل ممکن می‌رساند و به خوبی تمام مسائل زیست محیطی را کنترل می‌کند.
مسئول دفتر فنی پروژه کک‌سازی خاطرنشان کرد: برای این کارخانه از سیستم کوئنچینگ تر استفاده می‌شود که با سرد کردن کک بدون استفاده از آب آلودگی‌های ناشی از سرد کردن کک را به حداقل می‌رساند.
وی با اشاره به اینکه نصب این سیستم با 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری اولیه، کارخانه کک‌سازی نیز با 92 میلیون یورو انجام شده گفت: برای فراهم شدن زیربنای کارخانه نیز 12میلیارد تومان هزینه شده است.
باقری با اشاره به اینکه در حال حاضر 800 نفر در مرحله ساخت کارخانه مشغول به کار هستند، ابراز داشت: در زمان بهره‌برداری 420 نفر به صورت مستقیم و یک هزار و 200 نفر نیز غیر‌مستقیم در این کارخانه مشغول می‌شوند.
انتهای پیام/غ10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول