اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/نگاهی به چالش پیش‌روی سلامت در هرمزگان/

هجوم جانوران آلوده به ساحل بندرعباس

خبرگزاری فارس: وجود موش‌ها، گربه‌ها، سگ‌ها و موجودات موزی در سطح شهر بندرعباس به حدی زیاد شده است که این روزها وجود این پدیده صدای مسئولان را نیز درآورده است.

هجوم جانوران آلوده به ساحل بندرعباس
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، پدیده ازدیاد حیوانات موزی در این شهر موضوعی است که سال‌هاست شهروندان از آن گلایه دارند.
هر زمان که در نشست‌های عمومی و یا رسمی مرتبط با سلامت نام این حیوانات و مشکلاتی که متاثر از آن‌هاست، مطرح می‌شود، معمولا نظرات به سمت فاضلاب‌های روان و یا ساحل می‌رود.
ساحلی بودن بندرعباس، وجود خورهائی که به محل عبور فاضلاب‌های روان تبدیل شده و پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در بنادر بزرگ این شهر از جمله مسائلی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان سبب رشد و ازدیاد حیوانات موزی و به ویژه موش‌ها در این شهر شده است.
هر چند افزایش این حیوان در سطح شهر و مقابله با آن به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان سلامت و شهروندان تبدیل شده، اما آن گونه که باید تاکنون برای رفع این معضل اقدامی نشده، تا جایی که طرح مسئله موش‌های شهر بندرعباس در بسیاری از جلسات مهم استانی در هرمزگان به امری معمول تبدیل شده است.
به عقیده بسیاری از مردم، دستگاه‌هایی همانند شهرداری‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بعضا فرمانداری‌ها به عنوان مسئولان رسیدگی به این چنین اموری شناخته می‌شوند، اما آنگونه که از اوضاع برمی‌آید، به نظر در بندرعباس، مقابله با ازدیاد موش‌ها متولی خاصی ندارد هر چند که بعضا شهرداری در گوشه و کنار شهر اقدام به طعمه‌گذاری‌هایی می‌کند.
در تازه‌ترین واکنش مسئولان به وضعیت ساحل بندرعباس که به گفته آنها در این قسمت موش‌ها به وفور یافت و دیده می‌شوند، می‌توان به سخنان استاندار هرمزگان در نشست ستاد تسهیلات دائمی سفر اشاره کرد.

* موش‌ها ساحل بندرعباس را نازیبا کرده‌اند
ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان در این راستا گفت: مشکل موش‌ها در شهر به مسئله‌ای نازیبا به ویژه در بخش ساحل تبدیل شده به نحوی که این امر سبب می‌شود بسیاری از خانواده‌ها ساحل را برای تفریح انتخاب نکنند.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود دانشگاه علوم پزشکی مدیریت مقابله با این پدیده را به وسیله ایجاد هماهنگی در بین دستگاه‌های دیگر بر عهده بگیرد.

* طرح جامع مبارزه با موش‌ها سال گذشته مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده است
محمد شکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان نیز در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه متولی مقابله با موش‌ها نیست گفت: طی مصوبه‌ای مربوط به سال گذشته در کار گروه سلامت و امنیت غذایی، مقرر شد فرمانداری بندرعباس نسبت به اجرای طرحی که در آن زمان دانشگاه علوم پزشکی اعتبار اجرای آن را بالغ بر 700 میلیون تومان تخمین زده بود، این مشکل را با کمک دستگاه‌هایی همانند شهرداری رفع کند.
به گفته این مسئول اگر رسانه‌ها و افکار عمومی به دنبال دلیل عدم اجرای این مصوبه هستند باید به سراغ مسئولان فرمانداری بروند.
شکاری با بیان اینکه، مشکل رشد و ازدیاد موش‌ها در اغلب شهرهای ساحلی دنیا دیده می‌شود، ادامه داد: به دلیل انتقال موش‌ها از سرزمین‌های دور دست به بنادر دیگر که به وسیله کشتی‌ها صورت می‌گیرد بعضا به یک باره شاهد ازدیاد گونه‌هایی از موش‌ها در بنادر مختلف جهان هستیم که بندرعباس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی ادامه داد: ایجاد دیوارها و اسکله‌های مشبک و منفذدار ساحلی طی سال‌های اخیر، وجود فاضلاب‌های روان و آشغال در سطح شهر و عدم نصب سطل زباله در ساحل از جمله مسائل دیگری است که به رشد و ازدیاد موش‌ها در شهر بندرعباس کمک کرده است.

* اعتبارات کافی برای مقابله با موش‌ها در دست نیست
عبدالحسین دبیده مدیرعامل سازمان خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز با اشاره به مصوبه‌ای که "شکاری" از آن یاد کرد، متذکر شد: در حال حاضر مقرر شده است شهرداری بندرعباس با اعتبارات داخلی خود نسبت به طعمه‌گذاری در پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای عمومی شهرها برای ریشه‌کنی موش‌ها اقدام کند.
در حال حاضر رژه موش‌ها در سطح خیابان‌ها و ساحل شهر بندرعباس تنها مشکل این شهر نیست چرا که نباید در کنار این پدیده، از وجود پر تعدد دو ضلع دیگر مثلث حیوانات موزی یعنی گربه و سگ نیز در سطح این شهر غافل ماند، مثلثی که به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از تهدیدات مهم برای سلامت مردم به شمار می‌رود.
وضعیت و یا وظایف دستگاه‌ها هرگونه و هر طور که باشد، حقیقت این است که احساس می‌شود "سه دشمن دیرین"، در این روزها با اتحاد کامل در برابر سلامت شهروندان دست به دست هم قد علم کرده‌اند، تا جایی که زور هیچ دستگاه و یا نهادی به آنها نمی‌رسد!!!
=============
گزارش از امیر توانگر
=========
انتهای پیام/ن10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول