اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

21 تا 25 دی ماه

هفته هنر استان مرکزی برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان در فرهنگسرای نیاوران تهران خبر داد.

هفته هنر استان مرکزی برگزار می‌شود
 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مصطفی مشایخی امروز در جمع خبرنگار‌ان در اراک اظهار کرد: هفته هنر استان مرکزی از 21 تا 25 دی ماه در تهران برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: تاکنون 9 استان کشور هفته هنر را برگزار کرده‌اند که استان مرکزی به عنوان دهمین استان برگزار‌کننده این هفته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی خاستگاه علما، ادبا، شعرا و اندیشمندان بزرگی است، گفت: با توجه به استعداد وافر و توانمندی‌های هنرمندان استان و حضور فعال آنان در جشنواره‌ها و برنامه‌های ملی، ضرورت برپایی هفته هنر استان مرکزی احساس شد.
مشایخی افزود: متولیان فرهنگی و هنری استان تلاش کرده‌اند که با ارایه مجموعه آیین‌ها و هنرهای استان از بیست و یکم تا بیست و پنجم دی ماه در فرهنگسرای نیاوران با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همگان را با تاریخ هنری و فرهنگی این استان آشنا کنند.
وی معرفی توانمندی‌های هنری استان، معرفی و پاسداشت هنرمندان شاخص استان، احیا و معرفی شیوه‌های اختصاصی و متنوع هنری استان به جامعه هنری کشور و تاکید بر حفظ و نگهداری آیین‌ها، سنت‌ها و هنرهای بومی کشور را از ضرورت‌های اجرای این هفته برشمرد و ادامه داد: هفته هنر با هدف زنده نگاه داشتن آیین‌ها، هنرها، ایجاد باورهای منطقه‌ای، محلی و حس خودباوری در شهروندان، ایجاد حس نشاط و شادمانی در مردم با تامین برنامه‌های مناسب، احیای گویش‌ها و زبان‌های محلی مردم در مناطق مختلف استان و فعال کردن بدنه فرهنگی و هنری استان در زمینه‌های مختلف هنری و صنایع وابسته به آن برگزار می‌‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های قابل اجرا در هفته هنر استان مرکزی خاطر‌ نشان کرد: برنامه‌های این هفته با برگزاری برنامه افتتاحیه که شامل قرائت قرآن توسط قاری روشندل، پخش سرود جمهوری اسلامی به روش بومی‌سازی شده، سخنرانی، شعرخوانی شاعر دلیجانی با موضوع بیداری اسلامی، نی‌نوازی، سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجلیل از مقام هنری استادان واشقانی فراهانی و محمد فراهانی و اهدای لوح به ایشان و هفت نفر از هنرمندان و مفاخر استان، افتتاح نمایشگاه‌ها و اجرای برنامه‌های هنری است، آغاز می‌شود.
مشایخی ادامه داد: در بخش برنامه‌های نمایشی، اجرای 5 مجلس تعزیه، پنج مجلس چاووشی‌خوانی، پنج نمایش بوی بهشت، اجرای برنامه پژوهشی نغمه‌ها‌ و آواهای عاشورایی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به برنامه‌های کارگاهی نیز بیان کرد: در بخش برنامه‌های کارگاهی،‌ کارگاه خوشنویسی، کارگاه قلمزنی، کارگاه گیوه‌دوزی، کارگاه مینا‌کاری، قالیبافی، کارگاه حجاری، کارگاه تایپوگرافی برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی پیرامون برنامه‌های قابل اجرا در بخش برنامه‌های نمایشگاهی گفت: به نمایش گذاشتن ضریح ابراهیم مجاب، 100 اثر هنرهای تجسمی در نگارخانه شماره یک، 25 اثر خوشنویسی استاد واشقانی و شاگردان ایشان در نگارخانه شماره دو، نمایش 40 ‌اثر عکاسی مربوط به دوران انقلاب در اراک، نمایش آثار فاخر تعزیه جمع‌آوری شده در استان، نمایشگاه پوشاک نیز از برنامه‌های بخش نمایشگاهی است.
مشایخی افزود: غرفه‌های نمایشگاه نیز شامل‌ غرفه مطبوعات استان، غرفه بنیاد حفط آثار و ارزش‌های دفاع مقدس،غرفه مساجد، غرفه موسسات قرآنی، غرفه پوشاک محلی و موزه تعزیه است.
وی از رونمایی ‌کتاب فراهان و کتاب جامع شعر استان در این هفته خبر داد.
انتهای پیام/ج10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول