اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌زودی صورت می‌گیرد

آغاز عملیات طرح توسعه ضلع غربی آستان حضرت عبدالعظیم

خبرگزاری فارس: عملیات طرح توسعه ضلع غربی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به‌زودی آغاز می‌شود.

آغاز عملیات طرح توسعه ضلع غربی آستان حضرت عبدالعظیم
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، عملیات طرح توسعه ضلع غربی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام، به منظور رفاه حال زائران حرم مطهر به‌زودی آغاز می‌شود.
در این طرح با ساخت قریب به چهار هزار متر بنا، صحن آیت‌الله کاشانی به حرم مطهر ملحق و در شرایط جدید قبوری که فعلا در صحن آیت‌الله کاشانی قرار دارد، پس از پایان طرح در محدوده داخل حرم واقع می‌شود.
ساخت شبستان، ساختمان اداری فروشگاه کتاب و کفشداری از جمله موارد مطرح شده در طرح توسعه ضلع غربی حرم مطهر است.
در این طرح که مراحل پیاده سازی نقشه و بررسی‌های اولیه آن انجام شده، قرار است با حفظ بناهای موجود، بخش‌های جدید برای رفاه حال زائران حرم مطهر به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه‌السلام، اضافه شود.
از جمله موارد مطالعه شده در اجرای این طرح مقاوم سازی خاک، با استفاده از روش‌های نوین فنی است.
این گزارش حاکی است، بنای اصلی و نخستین بقعه در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری، توسط محمد پسر زید داعی علوی‌ تعمیر اساسی شد. درگاه اصلی ورودی بنا که در سمت شمال قرار دارد، برای نخستین بار در زمان پادشاهان آل بویه و سپس در دوره قاجار به یاری مجد الملک قمی کامل شد.
با گذشت زمان‌، متعلقات دیگری هم به بنای فوق افزوده شد تا به صورت مجموعه بزرگ کنونی درآمد. در حال حاضر، بنا مشتمل بر حرم‌های متعدد، رواق‌ها، مسجدها، ایوان‌ها و صحن‌ها است‌. در دوره صفویه‌، بناهای اطراف به آن افزوده شد و در دوره قاجار، به دلیل نزدیک بودن به پایتخت‌، توجه بیشتری به آن شد و بیشتر بناهای وابسته به حرم عبدالعظیم و امام‌زاده زید در این دوره تکمیل و تزیین شد.
از آثار تاریخی این مجموعه به سردر آجری دوران سلجوقی و صندوقی از چوب عود، فوفل و گردو و با کتیبه‌هایی به خط نسخ و ثلث برجسته می‌توان اشاره کرد که به سال ۷۲۵ ه.ق، تعلق دارد.
بنای اصلی حرم‌، اتاقی چهار ضلعی به ابعاد ۷/۵ متری است که در بالا با چهار گوشواره به هشت ضلعی و سپس به کمک طاق‌بندهایی کوچک به شانزده ضلعی تبدیل و زمینه برای برپایی گنبد فراهم می‌شود. پوشش زیرین گنبد با طاق ضربی مدور در زمان شاه طهماسب تغییر یافت و پوشش خارجی آن درسال ۱۲۷۰، به دستور ناصرالدین شاه با خشت‌های مسی و زرین تزیین‌ شد.
حرم در هر ضلع به وسیله دری به رواق‌های مجاور گشوده می‌شود. اطراف ضریح حرم از سنگ مرمر سیاه و سفید به ارتفاع ۱/۶۵ متر پوشیده شده و نیز درسال ۱۲۷۳، به فرمان ناصرالدین شاه بالای آن تا سقف به طرز چشم نوازی آینه کاری شده است‌.
در قسمت شرقی حرم‌، مسجد زنانه و در قسمت غربی مسجد مردانه و مقبره ناصرالدین شاه قرار داشت‌. در آن دوران‌، در کوچکی در سمت جنوبی مقبره ناصرالدین شاه وجود داشت که به حرم امام‌زاده حمزه باز می‌شد. در حال حاضر، اثری از قبر ناصرالدین شاه نیست‌.
در سال۱۲۷۰، بالای حرم و در کنار گنبد، دو گل دسته به ارتفاع ۲۴ متر از سطح بام و به قطر دو متر ساخته شد. بر فراز ضریح نیز حدود ۶۴ گلدان زرین قرار دارد.
مهم‌ترین صحن و ایوان حرم متعلق به ایوان وسیع آستانه است که در شمال حرم واقع شده است‌. این ایوان به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. ایوان جنوبی حرم نیز در سال ۹۴۴، به فرمان شاه طهماسب صفوی ساخته و در دوره قاجار آینه کاری و تزیین شد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول