اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌مدیرکل منابع طبیعی زنجان خبر داد

وجود 640 هزار دام مازاد بر ظرفیت در مراتع در زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: حدود 640 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت در مراتع استان زنجان وجود دارد.

وجود 640 هزار دام مازاد بر ظرفیت در مراتع در زنجان
قدرت سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: پوشش گیاهی شامل جنگل‌ها و مراتع نقش اساسی در حیات انسان دارد.
وی ادامه داد: پوشش گیاهی نقش اساسی در حفاظت از آب، خاک و زندگی انسان داشته و با توجه به وقوع سیلاب‌های شدید، فرسایش خاک و وقوع خشکسالی‌های اخیر بهترین و با صرفه‌ترین راهکار در زمینه مهار این بلایا، حفظ و تقویت پوشش گیاهی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: جنگل‌های طبیعی استان شامل 97 هزار هکتار است که بیشترین آن در ارتفاعات منطقه طارم قرار دارد.
وی با اشاره به نقش حفاظتی پوشش گیاهی در کنترل سیل و فرسایش خاک بیان داشت: تولیدات چوبی و گیاهان دارویی و حفظ تنوع زیستی از دیگر زمینه‌های اهمیت جنگل محسوب می‌شود.
سعادتی از سند‌دار شدن 90 در صد اراضی ملی تا پایان سال 89 خبر داد و افزود: پروژه ممیزی اراضی به منظور تثبیت مالکیت دولت و جلوگیری از تخریب و تجاوزات غیر مجاز بر روی عرصه‌های ملی و صیانت از انفال اجرا می‌شود.
وی یادآور شد: استان زنجان با داشتن یک میلیون و 137 هزار هکتار مرتع به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری در کشور محسوب می‌شود.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه از این مراتع 240 هزار هکتار مراتع خوب و 425 هزار هکتار مرتع متوسط است، یادآور شد: 471 هزار هکتار از مراتع استان نیز از پوشش فقیر برخوردارند.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مراتع استان در یک دوره چرای هفت ماهه و بر اساس نیاز غذایی دام در حدود یک میلیون و 280 هزار دام است، یادآور شد: ظرفیت مراتع با توجه به نیاز غذایی، 640 هزار واحد دامی در مدت هفت ماه است که حدود 640 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت مراتع در استان وجود دارد.
سعادتی یادآور شد: با توجه به سطح مراتع متوسط و فقیر در استان، لزوم احیای و اصلاح این گونه مراتع به دشت احساس می‌شود.
وی تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، کود پاشی چمنزارها، کپه‌کاری و بذر کاری را از مهم‌ترین عملیات اصلاح و احیای مراتع عنوان کرد و افزود: با ذخیره نزولات آسمانی، احداث آبشخورهای بهداشتی و تهیه طرح‌های مرتع‌داری از دیگر پروژه‌های اصلاح احیای مراتع محسوب می‌شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول