به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست علمی جمعی از شخصیتهای برتر علمی در حوزههای عرفان، فلسفه و معرفتشناسی حضور داشتند و با توجه به اینکه دو دهه است در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با ظهور و پیدایش معنویت نوپدید و عرفانهای بدلی در عرصههای فکری و فرهنگی مواجه هستیم به تبیین عرفان ناب اسلامی و کارکردهای آن و نقد عرفانوارهها پرداختند.
پژوهشگران این عرصه در نشست تخصصی علل پیدایش و گسترش عرفانوارهها، عرفانهای کاذب اعم از عرفانهای شرقی به ویژه عرفانهای هندویی، عرفانهای غربی مانند کوئیلیو، سرخ پوستی، اکنکار و همچنین شبه عرفانهایی چون اشو، سایبابا و رامالله را برای رسیدن به راهکارهای منطقی و اساسی در حوزههای مختلف واکاوی و بررسی کردند.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخشی از این مراسم با بیان اینکه تعبیر معنویتواره را بیشتر از عرفانواره میپسندد، معنویت را به دو معنای معنویت الهی و سکولار تقسیم کرد و گفت: معنویتواره عنوان دقیقتری است و معنویتهای نوپدید را هم شامل میشود.
وی رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه را از مهمترین دغدغه معنویتهای دینی و الهی برشمرد و افزود: معنویت دینی به احساس آرامش توجه دارد و تنها به دنبال ایجاد یک احساس آرامش مطلق نیست، اما معنویتهای سکولار به دنبال حل بحرانهای روحی و روانی انسانها هستند و سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمیکند.
حجتالاسلام علیرضا قائمینیا، رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی از دیگر سخنرانهای این مراسم با بیان اینکه نمیخواهد به ماهیت معنویتهای جدید بپردازد، بلکه تحلیلی را از فرایند شکلگیری آن ارایه میدهد، به بررسی عرفان راستاندیش و عرفان انحرافی پرداخت و وارد کردن این دو را در معنویتهای جدید در کشف حقیقت عرفانوارهها مؤثر ندانست.
وی که بین شیطانپرستی، صوفیه و معنویتهای جدید تفاوت قائل بود، اظهار کرد: فرقههای قدیمی حسابشان از فرقههای نوظهور جدا است و نباید آن را در پرونده معنویتهای جدید وارد کرد، بلکه باید بررسی شود ماهیت فکری این جریانها چیست و بر اساس چه مبنایی در جهان جدید شکل گرفتهاند.
حجتالاسلام محمدجواد رودگر، رئیس پژوهشکده دینپژوهی و دبیر علمی نخستین نشست بررسی علل پیدایش و گسترش عرفانوارهها نیز در بخشی از این مراسم به بیان پیشینه پیدایش معنویتهای نوظهور پرداخت و خواستار توجه به ابعاد و اضلاع مختلف آن در عرصههای تئوریک و ساحتهای فرهنگی شد.
وی با اشاره به اینکه جریانی معناگرا و شبه عرفانی با عنوان عرفان سرخپوستی در کشور ترویج و کتابهای مختلفی از این عرفان به فارسی ترجمه شده است که تأثیرات مختلف آن در میان دانشگاهیان مشاهده میشود، گفت: حلقه نقد عرفانوارهها در تلاش است با تحقیقات عمیق علمی، گفتمان علمی و ادبیات گفتمانی جدید را در این عرصه نهادینه کند.
انتهای پیام/ج30/د1000
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت
برگزاری نشست بررسی علل پیدایش عرفانوارهها در قم
خبرگزاری فارس: به همت حلقه نقد عرفانوارههای پژوهشکده حکمت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین نشست علمی بررسی علل پیدایش و گسترش عرفان وارهها و راهکارهای مقابله با حضور اساتید عرفان، فلسفه و معرفت شناسی در تالار معرفت پژوهشگاه در قم برگزار شد.
اخبار مرتبط
-
روحانیون موثرترین قشر برای تبیین عرفان اصیل اسلامی هستند
-
علل پیدایش و گسترش عرفانوارهها بررسی میشود
-
متادون کودک آملی را به کما برد/ اهدای اعضای بدن عرفان
-
مبارزه با عرفانهای کاذب نیازمند قوانین مناسب است
-
زندگانی امام سجاد (ع) دستورالعملی مهم در شکلگیری عرفان اسلامی
-
آغاز همایش بینالمللی انوار عرفانی اخلاقی امام سجاد (ع) در بندرعباس
-
نحلههای عرفانی در غرب روبه افزایش است
-
نشست تخصصی عرفانهای نوظهور در بندرعباس برگزار شد
-
رسیدن به عرفان توحیدی هدف غایی حوزه و دانشگاه است
-
تاسیس پژوهشکده بینالمللی عرفان در کرمانشاه
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.