اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

شیعیان به فهم دقیق پیش‌بینی‌های قرآن اهتمام ورزند

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: وظیفه بزرگ شیعیان این است که معنای پیش‌بینی‌های موجود در قرآن و روایات را فهمیده و با تحلیل دقیق، خود را برای استفاده درست از این منابع آماده کنند.

شیعیان به فهم دقیق پیش‌بینی‌های قرآن اهتمام ورزند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در همایش اسلام و آینده پژوهی که در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: اینکه موضوع جدیدی مانند آینده‌پژوهی در فضای مؤسسات حوزوی دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد، نشانه به روز بودن این مؤسسات و ارتباط مفید آنها با مباحث دانشگاهی است.
وی افزود: پرداختن به موضوعاتی نظیر این موضوع نشان‌دهنده اعتماد به نفس به وجود آمده در جامعه ما در زمینه نظریه‌پردازی و امید به تولید علم و نهضت نرم‌افزاری است که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: نخستین سئوالی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که چه ضرورتی برای پرداختن به چگونه رقم خوردن رخدادهای آینده وجود دارد.
وی ادامه داد: جواب این سئوال را اینگونه می‌شود داد که اصولا در کارهای اختیاری انسان این ضرورت وجود دارد که افراد با تنظیم رفتار خود در زمان حال، آینده را آنگونه که شایسته می‌بینند، تنظیم کنند.
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: انسان هیچ‌گاه برای چیزی که موجود است تلاش نمی‌کند، بلکه کارهایی را انجام می‌دهد تا در آینده از آن نتیجه بگیرد، پس باید بدانیم آینده چگونه باید باشد و برای رسیدن به آن وضعیت مطلوب چه تلاش‌هایی لازم است.
وی افزود: اگر نتوانیم آینده را درست تصویر کنیم، وظیفه کنونی خود را متوجه نمی‌شویم که نتیجه این امر مطمئناً تشویش و سردرگمی در زندگی خواهد بود.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اذعان داشت: دو عنصر مهم در آینده وجود دارد که در پژوهش برای شناخت آن اهمیت می‌یابد، یکی از این عناصر شرایط مساعد موجود در آینده است که باید برای استفاده درست از آن برنامه‌ریزی کرد و عنصر دوم موانعی است که باید با تلاش برطرف شود.
وی گفت: این دلایل برای اهمیت آینده ‌پژوهی غیر از دلیل ذاتی است که در انسان وجود دارد و سبب می‌شود انسان علاقه به دانش از آینده داشته باشد.
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز داشت: در طول تاریخ نیز افرادی مانند منجمان وجود داشته‌اند که با استفاده از وضعیت ستاره‌ها حوادث آینده را پیش‌بینی می‌کردند که این افراد همواره مورد توجه صاحبان قدرت مانند فراعنه بوده‌اند و حتی امروز نیز سران کشورهای پیشرفته برای دستیابی به اطلاعاتی از آینده که دلیلی برای درست بودن آن در دست نیست، به این افراد مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه پژوهش درباره آینده به چند سطح تقسیم می‌شود، افزود: گاهی آینده نزدیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و گاهی آینده را در میان مدت یا بلند مدت مطالعه می‌کنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: یکی از سئوالاتی که در این موضوع قابل بررسی است این است که آیا آینده قابل پیش‌بینی است و تا چه حد می‌توان آن را ترسیم کرد؟
وی اضافه کرد: جواب این است که افعال اختیاری انسان تا حدی قابل پیش‌بینی هستند اما کسی نمی‌تواند ادعا کند که آینده بشر را می‌تواند با تمام جزئیات پیش‌بینی کند.
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است پیش‌بینی‌هایی است که بر اساس وحی صورت گرفته و شامل ابعاد نامتناهی زندگی انسان مانند جهان آخرت و همچنین مسائلی مانند سرنوشت کره زمین می‌شود.
وی گفت: مسئله مهم دیگر نحوه استفاده ما از پیش‌بینی‌های قرآن و روایات معتبر است که به ظرفیت و فهم دینی افراد مربوط می‌شود.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطر نشان کرد: برخی افراد با این پیش‌بینی‌ها طوری روبه‌رو می‌شوند که این موضوع سبب ایجاد رکود در آنها شده و مانع از ایفای نقش مفید توسط آنان برای آینده می‌شود.
وی متذکر شد: قرآن ما را از حوادث آینده آگاه کرده تا خود را برای رویارویی با آن آماده کنیم، مثلا اگر در منابع دینی از آفات و بلایای آخرالزمان صحبت شده به این خاطر است که ما را از گرفتاری در این آفات دور کند.
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز کرد: این سوء استفاده از اطلاع از آینده گاهی بخش وسیعی از جامعه را در بر می‌گیرد و نخبگان را دچار می‌سازد که یکی از مهم‌ترین مثال‌های آن مسئله ظهور و این موضوع است که در زمان غیبت تمام قیام‌های منتسب به ائمه(ع) شکست خواهند خورد.
وی گفت: امام خمینی(ع) از کسانی بود که قسمت اعظمی از مدت عمر خود را برای مبارزه با جاهلانی که ظهور امام زمان را بهانه‌ای برای رکود و بی حرکتی کرده بودند، صرف کرد.
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: این یک وظیفه بزرگ برای همه شیعیان است که معنای پیش‌بینی‌های موجود در قرآن و روایات را بفهمند و با تحلیل دقیق، خود را برای استفاده درست از این منابع آماده کنند.
وی افزود: یک روحانی مانند امام خمینی(ره) این وظیفه را درست فهمید و به آن عمل کرد که همین موضوع زمینه تحولات وسیع در ایران و جهان اسلام را به وجود آورد که بعید نیست این حرکتی که آغاز شده روزی سبب تزلزل و فروپاشی در نظام آمریکا شود. 
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه حزب‌الله لبنان به توصیه امام خمینی(ره) به وجود آمد، افزود: امام خمینی(ره) با توصیه به سید حسن نصرالله برای مراجعه به لبنان برای مقابله با هجوم اسرائیل، سبب به وجود آمدن حزب‌الله شد و مشاهده می‌کنیم امروز این گروه تا آنجا توانایی پیدا کرده که می‌تواند در مقابل اسرائیل بایستد.
انتهای پیام/و۱۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول