اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان:

اختلاف میان دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی به ضرر تولیدکنندگان است

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان گفت: اختلاف میان دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات مرغ تنها به ضرر تولیدکنندگان داخلی است.

اختلاف میان دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی به ضرر تولیدکنندگان است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهرام پاکزاد در جلسه‌ای که در محل انجمن صنفی تولید و پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اصفهان برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام سال جهاداقتصادی اظهار داشت: توقع داشتیم در سال جاری مسئولان کشور از تولیدکنندگان داخلی به ویژه در زمینه محصولاتی که توان تولید آنها در داخل کشور کامل و مازاد بر نیاز مصرف بوده، حمایت همه جانبه‌ای انجام می‌شد.
وی با اشاره به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از سال گذشته و مشکلات مرغداری‌ها افزود: پس از هدفمند شدن یارانه‌ها با افزایش حامل‌های انرژی مشکلات واحدهای مرغداری‌های استان چند برابر شد که در حال حاضر نیز با واردات بی‌رویه مرغ و دیگر چالش‌ها 30 درصد از مرغداری‌های استان اصفهان تعطیل شدند.
دبیر انجمن صنفی پرورش و تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان ادامه داد: با اجرای این قانون قیمت حامل‌های انرژی از جمله گازوئیل افزایش 10 برابری داشته که در نتیجه به هزینه‌های تولید واحدهای مرغداری‌ها مبلغ 230 تا 250 تومان اضافه شده است.
وی اضافه کرد: قیمت گازوئیل مصرفی برای مرغداری‌ها تا قبل از هدفمندی یارانه‌ها 16 تومان بود اما در حال حاضر با افزایش چشمگیر این سوخت به 130 تومان رسیده است.
پاکزاد از تعداد واحدهای تولیدی مرغ گوشتی سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 700 واحد تولید و پرورش مرغ گوشتی با پروانه بهره‌برداری و مجوزهای بهداشتی در استان اصفهان مشغول به فعالیت بوده که تعداد 333 واحد صنعتی نیز غیرمجاز بوده که سازمان‌های ذی‌ربط تا این لحظه اقدامی برای تعطیلی این واحدها انجام نداده‌اند.
وی با اشاره به وضعیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌های اصفهان گفت: به طور متوسط  واحدهای مرغداری استان اصفهان در هر ماه تا 7میلیون قطعه جوجه‌ریزی دارند که با توجه به شرایط موجود این واحدها در حال حاضر نیز توان جوجه‌ریزی تا 9 میلیون قطعه را دارا هستند.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان تاکید کرد: به دلیل مشکلات به وجود آمده 30 درصد واحدهای مرغداری تعطیل شده یا اینکه کمتر از ظرفیت خود جوجه‌ریزی می‌کنند.
وی با اشاره به رتبه هفتم ایران در زمینه تولید مرغ گوشتی در دنیا اظهار داشت: استان اصفهان نخستین تولیدکننده مرغ گوشتی در کشور است که 11 درصد مرغ گوشتی کشورمان را تولید می‌کند.
پاکزاد از موفقیت میزان تولید مرغ گوشتی در کشور مطابق برنامه چهارم توسعه سخن گفت و ادامه داد: مطابق این برنامه ما علاوه بر تولید یک‌میلیون و 600 تن مرغ گوشتی، تولید مازادی هم داشتیم که با توجه به شرایط موجود مسئولان اقدام به واردات مرغ منجمد می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون باید سالانه 6درصد مازاد تولید مرغ در کشور داشته باشیم، تصریح کرد: میزان کل تولید مرغ کشور در سال گذشته یک میلیون و 700 هزار تن بوده که این مقدار در سال جاری به 2 میلیون تن رسیده در حالی که سردخانه‌ها و بنادر کشور مملو از مرغ منجمد وارداتی شده است.
دبیر انجمن صنفی مرغداران اصفهان متوسط جوجه‌ریزی ماهانه را در استان اصفهان 6 میلیون قطعه و به طور سالانه 72 میلیون قطعه عنوان کرد و گفت: این میزان جوجه‌ریزی به 144 میلیون لیتر گازوئیل نیاز دارد.
وی ادامه داد: مرغداری‌های اصفهان از زمان هدفمندسازی یارانه‌ها تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان ضرر دیده‌اند که با توجه به افزایش 47 تومانی قیمت مرغ در قبل و بعد از هدفمندسازی 10 میلیارد تومان از این مبلغ جبران شده و 90 میلیارد آن در حال حاضر بی‌پاسخ مانده و مسئولان نیز هیچ‌گونه اقدامی برای کمک به مرغداران انجام نمی‌دهند.
پاکزاد با اشاره به سال گذشته که همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده بود بیان داشت: پس از هدفمند کردن یارانه‌ها تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان به منظور تأمین مرغ استان طی دی‌ماه سال گذشته حدود 7میلیون و 500 هزار تن جوجه‌ریزی داشتند که در ازای این میزان جوجه‌ریزی مسئولان درصد بی‌رویه واردات را افزایش دادند.
وی با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی که از سوی دولت در سال گذشته به وزارت جهادکشاورزی ابلاغ شده بود، تاکید کرد: بر اساس ماده 16 این قانون وارد‌کنندگان کالا و محصولات بخش کشاورزی موظف به دریافت مجوز از وزارت کشاورزی بودند اما در حال حاضر ورود بی‌رویه مرغ به داخل کشور به وسیله دلالان و واسطه‌گران رونق گرفته است.
دبیر انجمن صنفی پرورش و تولیدکنندگان مرغ گوشتی استان اصفهان با اشاره به اختلاف میان دو وزارتخانه جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه واردات مرغ، اظهار داشت: آنچه مسلم است فرار دولت از قانون بوده که دود اختلاف این دو وزارت‌خانه در زمینه واردات مرغ گوشتی تنها به چشم تولیدکنندگان داخلی می‌رود.
وی تاکید کرد: صنف مرغداران به لحاظ قانونی اختیار برآورده کردن ابتدایی‌ترین خواسته‌های مرغداران از قبیل صدور مجوز جوجه‌ریزی، تمدید و صدور پروانه و مجوز حمل بار را ندارد در حالی که مطابق اصل 44 قانون اساسی برخی از اختیارات باید به بخش خصوصی واگذار شود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول