اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه هنر تهران:

هنرهای شهری در مشهد خلاقانه نیست

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه هنر تهران گفت:هنرهای شهری در مشهد خلاقانه نیست.

هنرهای شهری در مشهد خلاقانه نیست
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، هفته دوم از چهارمین‌ ماه از سلسله نشست‌های چهارگانه که به کارکرد هنر در زندگی شهری می‌پردازد، در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار ‌شد و کامبیز صبری مجسمه‌ساز برجسته کشور درباره جایگاه و اهمیت مجسمه‌سازی در هنرهای شهری و ویژگی‌های مجسمه‌های شهری صحبت کرد.
کامبیز صبری در ابتدای این نشست با ریشه‌یابی نقش هنر طراحی در زندگی انسان اظهار داشت: طراحی با آفرینش بشر به ‌وجود آمد و انسان از همان ابتدا به فکر این هنر افتاد.
وی افزود: هنر محض به نخستین تراوش‌هایی می‌پردازد که از ذهن انسان برخواسته که چگونه احساساتش را با حرکت ارائه دهد آنچه ما آن را مجسمه‌سازی محض می‌نامیم، از طراحی شروع شده و هنرهایی چون معماری و طراحی صنعتی، عملکردهای ویژه‌ای از فرم‌های محض هستند.
صبری با اشاره به این نکته که هنر در گذر زمان، وارد زندگی بشر شد، خاطر‌نشان کرد: هنر شهری که با طراحی آغاز شد، رفته رفته به سمتی پیش رفت که اکنون هویت یک ملت به شمار می‌آید.
این مجسمه‌ساز برجسته کشور افزود: امروزه تمام ملت‌ها و کشورها به دنبال این هستند که هویتشان شاخص بشود و به‌جای اینکه این هدف را از طریق تکنولوژی به دست بیاورند، آن را در هنر جستجو می‌کنند.
وی به نقش هنر در آذین‌بندی شهرهای ایران اشاره کرد و گفت: پاریس سالانه هزاران جهانگرد دارد که هیچ کدام برای خرید به این شهر نمی‌آیند و تمام آن‌ها بیشتر مشتاق تماشای موزه‌های آن هستند.
این هنرمند در ادامه به برج ایفل فرانسه اشاره کرد و گفت: برج ایفل به عنوان یک شاخص فرهنگی، نقشی اساسی در شناسایی پاریس و شکوفایی صنعت گردشگری در فرانسه دارد.
این استاد دانشگاه درباره تعریف هنر شهری افزود: هنرهای شهری، مجموعه‌ای از آثار خلاقانه هنری هستند که برای فضای شهر و شهروندان آن طراحی شده است.
صبری با بیان اینکه شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد، تصریح کرد: باید ببینیم چگونه می‌توانیم هنرهای شهری را ارگانیزه کنیم و هر جزء را در جای خودش نشان دهیم تا برای مخاطب ماناتر و جذاب‌تر باشد.
مدرس دانشکده‌های هنری کشور در پایان خاطر‌نشان کرد: ما باید توجه کنیم ورودی و خروجی مشهد، رنگ و بوی فرهنگ این شهر را داشته باشد و گرنه مانند این می‌شود که ما داریم چند لباس ناجور را با هم بر تن شهر‌‌مان می‌کنیم.
کامبیز صبری متولد 1346 در کاشان است وی دارای مدرک کارشناسی مجسمه‌سازی و کارشناسی‌ارشد طراحی گرافیک و نیز تحصیلات و تجربیاتی در طراحی صنعتی است علاوه بر آن از سال 1373 با دفاتر معماری در طراحی و ساخت فرم‌ها و جزئیات خاص معماری همکاری داشته است.
صبری در ده‌ها نمایشگاه گروهی و انفرادی داخلی و خارجی آثار خود را به نمایش گذاشته است و برنده چندین جایزه داخلی و خارجی است در حال حاضر نیز وی علاوه بر فعالیت‌های حرفه‌ای مجسمه‌سازی، به عنوان مدرس دانشکده‌های هنری کشور به تدریس تخصصی این رشته مشغول است.
انتهای پیام/م30/و4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول