اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه:

متمرکز شدن خدمات در مرکز شهر علت ترافیک کرمانشاه است

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه گفت: متمرکز شدن خدمات شهری در مرکز شهر مشکل ساختاری به وجود آمدن ترافیک در شهر کرمانشاه است.

متمرکز شدن خدمات در مرکز شهر علت ترافیک کرمانشاه است
امیدعلی مرادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: مهم‌ترین نتیجه گستردگی شهر کرمانشاه افزایش رفت و آمد و ایجاد ترافیک است.
وی ادامه داد: متمرکز شدن خدمات شهری در مرکز شهر مشکل ساختاری دیگر در به وجود آمدن ترافیک است که باعث مراجعه کردن ساکنان شهرک‌های حاشیه‌ای به بخش مرکزی شهر برای برطرف کردن حداقل نیاز خود و در نتیجه ترافیک بالا می‌شود. 
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: اگر به معضل ترافیک به صورت جامع و علمی بنگریم می‌توان عوامل ایجاد کننده آن را به دو دسته عوامل ساختاری و زیربنایی مدیریت‌ و یا سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کرد.
وی با اشاره به اینکه عوامل سخت‌افزاری ایجاد کننده ترافیک به وضعیت کلی شهر همانند نقشه و شکل توپوگرافی اشاره دارد، وسعت شهر کرمانشاه را بیش از حد نیاز جمعیت شهر عنوان کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: کرمانشاه از نظر شکل؛ شهری طولی و از لحاظ وسعت شهری افقی به حساب می‌آید و چون به صورت گسسته رشد کرده است و فضای خالی بسیاری در محدوده شهر و اطراف آن وجود دارد وسعتش بیش از حد نیاز جمعیت شهری است.
مرادی در خصوص عوامل نرم‌افزاری و مدیریتی ایجاد کننده ترافیک در شهر کرمانشاه گفت: در چند دهه اخیر تجاری شدن ساخت و سازها در بخش مرکزی شهر باعث افزایش تردد در این بخش شده؛ این در حالی است که حتی حداقل فضای لازم برای پارک کردن خودروها در اطراف پاساژها در نظر گرفته نشده است. 
وی با اشاره به اینکه بالا رفتن میزان بیکاری در شهر و گرایش بیکاران به خرید اتومبیل و پرداخت به مسافرکشی عامل دیگر افزایش ترافیک در شهر است، گفت: از زمینه‌های شغلی بسیار ارزان در شهر، رانندگی است که با حداقل سرمایه‌ای برای خرید خودرو و پرداختن به این کار، سبب افزایش تردد و ترافیک در شهر می‌شود. 
این استاد دانشگاه در خصوص راهکارهای مقابله با ترافیک شهری، ضمن تاکید بر شناختن عوامل و ریشه‌های ایجاد کننده آن خاطرنشان کرد: اقدامات و راهکارهای کاهش ترافیک شهری به دو دسته راهداری، اجرایی و مدیریتی و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود.
مرادی استفاده از تکنولوژی‌های جدید خصوصا توسعه شبکه زیرساخت عمومی در شهر مانند مونوریل یا احداث مترو را عاملی برای کاهش ترافیک دانست.
وی افزود: گستردگی طولی شهر کرمانشاه باعث شده است که خیابان اصلی شهر به عنوان تنها معبر برای عبور و مرور باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص راهکار ساختاری کاهش ترافیک گفت: احداث و ایجاد تقاطع همسطح در نقاط پرترافیک شهر از عوامل ساختاری دیگری بوده که در چند سال اخیر برای مقابله با معضل ترافیک در شهر کرمانشاه اجرا شده است.
مرادی در مورد راهکارهای نرم‌افزاری و مدیریتی مقابله با ترافیک اظهار کرد: با به‌کارگیری راهکار مدیریتی می‌توان از احداث ساختمان بلندمرتبه و ایجاد مراکز اقتصادی مهم و پرجاذبه در مرکز شهر جلوگیری کرد و حتی‌الامکان مجوز احداث در بخش مرکزی شهر داده نشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، تلاش برای تغییر ساختار فرهنگی و اجتماعی شهر را راهکار نرم‌افزاری دیگری برای مقابله با ترافیک دانست و ادامه داد: آموزش فرهنگ ترافیک به مردم نیازمند برنامه‌ریزی در بلندمدت بوده و شایسته است که این فرهنگ‌سازی ابتدا در مدارس و تریبون‌های عمومی صورت گیرد. 
وی گرفتن عوارض از رانندگان متخلف را برای کاهش بار ترافیک شهری راهکاری اولیه و ابتدایی دانست و افزود: دریافت عوارض از رانندگان متخلف تاکنون در شهر اجرا شده و نتایج چشمگیری هم داشته است ولی این راهکار تنها راه کاهش ترافیک نیست و در کنار راهکارهای ذکر شده راه‌های موثرتری نیز وجود دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: لازم است رانندگان تاکسی در ایستگاه‌های در نظر گرفته شده توقف کنند و در معابری که به عنوان خط ویژه است تردد نکنند و تنها در فکر استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ها نباشند.
وی گفت: رانندگان اتوبوس‌های داخل شهری باید الگوی مناسب رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی باشند.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول