اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مخالفان دمشق 1ماه پیش: ناظران به سوریه بروند/(امروز): ناظران از سوریه خارج شوند

خبرگزاری فارس: مخالفان سوریه تا یک ماه پیش، عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق سپس این کشور را تحریم کردند تا ورود ناظران به خاک خود را بپذیرد. ناظران وارد شدند اما هنوز یک هفته از بیان حقایق سوریه توسط ناظران نگذشته است که مخالفان خواستار خروج آنان از سوریه شده‌اند.

مخالفان دمشق 1ماه پیش: ناظران به سوریه بروند/(امروز): ناظران از سوریه خارج شوند
به گزارش فارس، تا یک ماه گذشته اتحادیه عرب به همراه مخالفان خارج‌نشین سوریه، دمشق را تحت فشار گذاشتند تا پروتکل اعزام ناظران به سوریه را بپذیرد.

اتحادیه عرب که تحت تاثیر اقدامات و سیاست‌های قطر و نخست‌وزیر آن حمد بن جاسم قرار داشت و دارد، به این بهانه مشارکت سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب را در تاریخ شنبه 12 نوامبر تعلیق کرد. این اولین فشار آشکار بر سوریه بود تا ناظران را بپذیرد.

درخواست‌ها از دمشق برای پذیرفتن این پروتکل که حق حاکمیت سوریه را نادیده گرفته بود و در آن ارزشی برای دولت سوریه در نظر گرفته نشده بود، افزایش یافت. دمشق اعلام کرد که به صورت مشروط با این پروتکل موافقت می‌کند و از جمله این شروط این است که تناقض‌های پروتکل بر طرف شود و حق حاکمیت دولت سوریه نادیده گرفته نشود و ناظران همه از کشورهای عربی باشند. سوریه اعلام کرد، از یک طرف مسئولیت تامین امنیت ناظران بر عهده دولت سوریه گذاشته شده است اما از طرف دیگر تردد ناظران در سوریه قرار نیست با دولت سوریه هماهنگ شود. از طرفی تعداد ناظران از 500 ناظر کاهش یابد.

دهم دسامبر اتحادیه عرب به بررسی شروط سوریه پرداخت و مدعی شد شروط دمشق غیرمنطقی است. اتحادیه عرب چندین بار برای سوریه ضرب‌الأجل تعیین کرد تا دمشق پروتکل را امضا کند. این ضرب‌الاجل‌های فشار روانی زیادی بر سوریه داشت.

در ادامه اتحادیه عرب با هدف قبولاندن اعزام ناظران به دولت سوریه، تصمیم گرفت این کشور را تحریم اقتصادی کند. امری که تاکنون در تاریخ اتحادیه عرب سابقه نداشته است. فشارهای تا جایی افزایش یافت که حتی کشورهایی مانند لبنان، اردن و عراق به این تحریم‌ها اعتراض کردند.

سوریه اعلام کرد که این تحریم‌ها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و دمشق به این فشارها تن نمی‌دهد زیرا پروتکل اعزام ناظران حاکمیت سوریه را نادیده گرفته است.

سرانجام اتحادیه عرب سوریه را تحریم و ابراز امیدواری کرد این اقدام دمشق را وادار به قبول ناظران کند. حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در کنفرانسی مشترک با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: وزرای خارجه اتحادیه عرب با اکثریت آرا تحریم‌های اقتصادی علیه دولت سوریه را تصویب کردند.

پس از کش‌وقوسی فراوان و فشار مخالفان سوریه برای پذیرفتن ناظران، سرانجام اتحادیه عرب به شروط دمشق تن داد و با اصلاح آن، پروتکل مورد توافق دو طرف قرار گرفت و دوشنبه 19 دسامبر در قاهره امضا شد.

با امضای پروتکل، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که مخالفان سوریه از این اقدام دمشق غافلگیر شدند و فکر نمی‌کردند که سوریه آن را امضا کند. پایگاه خبری النشره 20 دسامبر نوشت: موافقت دمشق، مخالفان دمشق را که در انتظار دخالت نظامی بیگانه در سوریه هستند، غافلگیر و راه را برای حل سیاسی بحران هموار کرد.

سرانجام ناظران سه‌شنبه 26 دسامبر وارد خاک سوریه شدند. ناظران از اکثر کشورهای عربی بودند.

دمشق تا اینجا اعلام کرده بود که اعراب و غربی‌ها حضور گروهک‌های مسلح در سوریه را نادیده می‌گیرند اما اتحادیه عرب و مخالفان دمشق مدعی بودند که دمشق اعتراضات را سرکوب می‌کند.

با ورود ناظران تبلیغات روانی مخالفان آغاز شد. برهان غلیون که تا پیش از این مدعی می‌شد دمشق اجازه ورود ناظران را نمی‌دهد، اکنون در ادعای جدید گفت که دمشق اجازه ورود ناظران به حمص را نمی‌دهد. رئیس شورای مخالفان سوریه 27 دسامبر یک روز پس از ورود ناظران برای تشدید فشار بر دمشق مدعی شد دولت این کشور اجازه نمی‌دهد ناظران وارد محله باباعمرو شهر حمص شوند. اندکی بعد اولین شهری که ناظران وارد آن شدند شهر حمص و سپس محله باباعمرو بود.

در ادامه محمد احمد مصطفی الدابی رئیس ناظران سوریه اعلام کرد که دمشق در حالی همکاری کامل با ناظران است و مانع ورود ناظران به هیچ منطقه‌ای نمی‌شود بلکه ناظران هستند که قبول نمی‌کنند از مناطقی دیدن کنند که ناآرام است.

الدابی حتی شایعاتی که رسانه‌های حامی مخالفان دمشق (مانند الجزیره و العربیه) منتشر می‌کردند تکذیب کرد و گفت هیچ یک از ناظران بازداشت نشده یا هدف اصابت گلوله قرار نگرفته است. الدابی حتی اعلام کرد که هیچ تک‌تیراندازی ندیده است اما در مقابل در شهر حمص برخی افراد مسلح را مشاهده کرده است.

بیان چنین حقایقی مخالفان دمشق را نگران کرد. پایگاه خبری الیوم السابع 20 دسامبر به نقل از منابع دیپلمات اعلام کرد که غلیون از نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب خواست تا مانع اظهارنظر الدابی شود.

روز 31 دسامبر ناظران اعلام کردند که افراد مسلح را در برخی نقاط دیده‌اند و هیچ وضعیت وحشتناکی آنطور که مخالفان ادعا می‌کنند در سوریه مشاهده نکرده‌اند (روزنامه الاخبار 31 دسامبر).

امروز و تاکنون ماموریت ناظران عرب در حال نشان دادن واقعیت و البته فضاسازی رسانه‌های مغرض عربی و غربی است، اکنون مخالفان دمشق با حمله به مواضع ناظران خواستار خروج آنان از سوریه هستند. برهان غلیون شنبه (31 دسامبر) در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد که ماموریت ناظران بخوبی پیش نمی‌رود. «بسمه قضمانی» همکار برهان غلیون در شورای موسوم به شورای ملی (شورای مخالفان سوریه) مدعی شد که اگر ماموریت ناظران شکست بخورد، مخالفان ممکن است اقدامات مسلحانه را تشدید کنند. این اظهارنظرهای کارشکنانه تنها بخشی از موضع‌های خصمانه علیه ناظرانی است که تا چندی پیش خواستار ورود آنان به سوریه بودند.

یکشنبه (اول ژانویه) نیز پارلمان عربی با صدور بیانیه‌ای به بهانه اینکه در سوریه هنوز خشونت‌ها ادامه دارد، رسما خواستار خروج هیئت ناظران عرب از سوریه شد. پیش از این پارلمان عربی از دمشق خواسته بود که با پروتکل اعزام ناظران به سوریه موافقت کند.

کاملا روشن است که چرا مخالفان دمشق که تا یک ماه پیش برای اعزام ناظران عرب به سوریه، این کشور را تحریم اقتصادی کردند و تحت فشار شدید سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی قرار دادند، امروز که یک هفته از حضور ناظران در دمشق می‌گذرد چرا با تغییر 180 درجه‌ای موضع خود خواستار خروج ناظران از سوریه هستند.

اگر ناظران تا پایان ماموریت خود در مقابل فشارهای قطر، عربستان، آمریکا، فرانسه و دیگر فشارها مقاومت کنند و حقایق سوریه را آنگونه که در این یک هفته اعلام کرده‌اند، گزارش کنند دیگر بهانه‌ای برای مخالفان سوریه که به نیابت از آمریکا در حال مبارزه مسلحانه با دولت سوریه هستند، باقی نمی‌ماند که به مخالفت خود ادامه بدهند. زیرا آنگاه روشن می‌شود که دولت سوریه در حال سرکوب گروهک‌های مسلحی است که به گفته فیصل مقداد (معاون وزیر خارجه سوریه) بیش از 1200 نیروی امنیتی و ارتش سوریه را کشته‌اند نه اعتراضات مسالمت‌آمیزی که در جمعیت‌های کوچک در گوشه و کنار برخی شهرهای سوریه به تحریک معارضان خارج‌نشین برگزار می‌شود.

مخالفان تا دیروز خواستار ورود ناظران بودند اما امروز پس از بیان بخش کوچکی از حقایق وضعیت سوریه توسط رئیس ناظران عرب، خواستار خروج این ناظران از سوریه شد‌ه‌اند. همین یک مطلب نشان‌دهنده نیات حقیقی مخالفانی است که از حمایت آمریکا، فرانسه و ترکیه و قطر برخوردارند.

انتهای پیام/.++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول