اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

بسته‌بندی حلقه مفقوده صادرات صنایع دستی ایران زمین

خبرگزاری فارس: توجه به جذابیت و سلیقه مشتری، اصلی‌ترین عامل تداوم تولید و فروش تمام محصولات از جمله صنایع دستی است که به بهانه برگزاری آموزشی بسته‌بندی صنایع دستی با حضور هنرمندان ایران در مازندران مطالبی تقدیم می‌شود.

بسته‌بندی حلقه مفقوده صادرات صنایع دستی ایران زمین
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، توجه به جذابیت و سلیقه مشتری اصلی‌ترین عامل تداوم تولید و فروش محصول است به‌طوری که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا برای ورود به بازار کشورهای مختلف قبل از هر اقدامی با تشکیل گروه‌های کارشناسی، سلیقه طرفداران و انتظارات آنها از کالاهای مورد نظر را بررسی و ارزیابی کرده و در بسته‌ای به نام بسته‌بندی خلاصه کرده و به مشتری عرضه می‌کنند.
بسته‌بندی که به عنوان یکی از شاخه‌های مهم در بازاریابی و تبلیغات به شمار می‌آید به عنوان یک صنعت در دنیا مطرح است و یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که در بازاریابی بهتر و جلب مشتری بیشتر در میان شرکت‌های مختلف و تولیدکنندگان محصولات گوناگون به رقابت گذاشته می‌شود.
اهمیت بسته‌بندی و نوع عرضه محصولات با توجه به سلیقه مشتری در کالاهای صنایع دستی که جزء محصولات تزئینی و لوکس به شمار می‌آید بیش از دیگر کالاهای ضروری لازم به نظر می‌رسد.
در این نوع صنایع، خریدار از قدرت انتخاب بیشتر برخوردار است و با توجه به غیرضروری بودن دست‌ساخته‌های صنایع دستی در سبد خانوار، خرید آن آنقدر به تعویق می‌افتد تا متقاضی در فرصتی مناسب بعد از دیدن چندین نوع کالای مشابه نسبت به خرید آن اقدام کند.
ذوق هنری و سلیقه مشکل‌پسند علاقمندان به صنایع دستی در کنار کیفیت کالا، نمادهای معنی‌دار، نوآوری در ساخت و هماهنگی‌های کالاهای خریداری شده با مد روز را جستجو می‌کنند.
در چنین شرایطی به‌کارگیری صنعت بسته‌بندی با آگاهی از هنر و تکنولوژی و شناخت مشتری نقش بسزایی در کسب بازار وسیع‌تر و تشویق به خرید بیشتر خواهد داشت.

* بسته‌بندی در صنایع دستی از حساسیت‌های خاص برخوردار است
مهران عمادی عضو کمیته صادرات صنایع دستی اتاق بازرگانی استان مازندران توجه به بسته‌بندی کالاهای صنایع دستی را یکی از اصول مهم مشتری‌مداری می‌خواند.
وی می‌گوید: بسته‌بندی مناسب با محصول صنایع دستی علاوه بر مراقبت و محافظت بیشتر از محصول، حمل و نقل کالا را آسان‌تر می‌کند و ذهنیتی که برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند با تبلیغی برای عرضه‌کننده محصول تضمینی برای خرید دوباره هنرهای سنتی است.
عمادی عقیده دارد بسته‌بندی در صنایع دستی از حساسیت‌های خاص برخوردار است و هرچه جنس بسته‌بندی کالاهای صنایع دستی با محصولات عرضه شده مناسب باشد موفق‌تر خواهد بود.
به اعتقاد این کارشناس صنایع دستی، علمی نگاه کردن به صنعت بسته‌بندی مطابق با بازار هدف و طراحی آلمانی مناسب برای کالاهای اولویت‌دار صنایع دستی بعد از قیمت و کیفیت رمز موفقیت در صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران خواهد بود.
امروزه وفور عرضه صنایع دستی خارجی و تولیدات صنعتی و کپی‌برداری شده در بسته بندی‌های شکیل که غالبا کیفیت آن از خود محصول نیز بیشتر است در کنار استقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشان دهنده اهمیت و توجه خریدار به بسته‌بندی کالا است. 
 
* کسب 116 مهر اصالت از یونسکو در رشته‌های صنایع دستی کشور 
با وجود تنوع زیاد رشته‌های صنایع دستی در ایران و استقرار تولیدکنندگان در سطح کشور و اشتغال بخش قابل توجهی از هنرمندان در این بخش هنوز بازار صنایع دستی ایران سنتی است و بسیاری از کالاهای صنایع دستی همانند دست‌بافته‌های سنتی، ظروف زیبای سفالی و اجناس تجملی که کاربردی نیز هستند و تا قبل از این به عنوان یک کالای بی‌رقیب در بازار جهانی مورد اقبال کم نظیر قرار می‌گرفت.
اکنون به دلیل عدم آگاهی از اصول بازاریابی جایش را به تولیدات صنعتی دیگر کشورها سپرد.
این در حالی است که ایران با توجه به تاریخ و تمدن کهن، یکی از کشورهای مهم جهان به لحاظ تنوع صنایع دستی و هنرهای سنتی است و آثار به جای مانده از گذشته و ساخته‌های جدید هنری ایران جایگاه وسیعی در بازارهای جهانی دارد و کسب 116 مهر اصالت از یونسکو در رشته‌های مختلف صنایع دستی کشور مصداق عینی بر صحت این ادعا است.
اگرچه صنایع دستی از جمله صنایع بومی و محلی کشور است که در اعتقادات، باورها، آداب و رسوم و عادات مردم ریشه دارد، اما توسعه آن به اعتقاد کارشناسان بهترین راه برای رونق اقتصاد کشور و حل مشکل اشتغال است.
بنابراین در عصری که اصول بازاریابی و بازار‌داری با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز برای معرفی کالا و خدمات و فروش آن به سرعت در حال افزایش است، نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی و به کارگیری شیوه‌های مختلف تبلیغات همچون بسته‌بندی به رقابت پرداخت.
بدون تردید در چنین شرایطی حتی عرضه آثار ارزشمند صنایع دستی و هنرهای سنتی که به نوعی جزء کالاهای سرمایه‌ای به شمار می‌آید بدون رعایت الزام‌های روز، بازاریابی موفق نخواهد بود.
چند وقتی است به ابتکار متولیان صنایع دستی و هنرهای سنتی به تصدیگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کارگاه‌های آموزش بسته‌بندی به صورت دوره‌ای و منطقه‌ای با حضور هنرمندان برگزار می‌شود و امید است به زودی با آموزش و ترویج هنرمندان در اینگونه کلاس‌های کارگاهی سیاستی درست و برنامه‌ای جامع تدوین شود تا این هنر و صنعت منحصر به فرد که جزو لاینفک محصولات گردشگری شناخته شده، همچون گذشته در بازارهای جهانی بدرخشد.
=================== 
گزارش از مریم عبدالهاشم‌پور
==============
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول