اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

اطلس 3 بعدی چشم انسان تولید شد

خبرگزاری فارس: نخستین اطلس سه بعدی چشم انسان به صورت stereoscopic در کشور با قابلیت درک عمق توسط دو پژوهشگر جوان مشهدی ساخته شد.

اطلس 3 بعدی چشم انسان تولید شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید امیر رضا مهاجری به عنوان یکی از دو برادر پژوهش‌گر و سازنده این اطلس ظهر امروز در نشست خبری معرفی طرح‌های اجرا شده در قطب علمی تکنولوژی آموزشی پزشکی کشور در دانشکده پزشکی واقع در پردیس دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار داشت: با توجه به توسعه آموزش پزشکی و نیاز به استفاده از ابزارهای روز جهت بهبود آموزش و یادگیری، برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه تولید داخلی این تکنولوژی‌ها انجام شد.
دانشجوی سال پنجم رشته پزشکی ادامه داد: نیاز به داشتن منابع دائمی برای آموزش و یادگیری و همچنین با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه ورود و استفاده از اطلس‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی خارجی و بالا بودن هزینه‌های تهیه و استفاده از آن‌ها و همچنین بررسی‌های انجام شده در زمینه ظرفیت‌های تولید داخلی آن، از حدود یک سال و نیم قبل مراحل تحقیقات و تولید داخلی آن انجام شد.
وی با اشاره به همکاری‌ها و حمایت‌های قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی کشور در زمینه اجرا پروژه تولید اطلس سه بعدی چشم انسان افزود: این پروژه در سه فاز طراحی شده است که فاز نخست آن اطلس سه بعدی چشم انسان، فاز دوم طراحی آناتومی کل بدن و در نهایت در فاز سوم ارتقای آناتومی چشم و رسیدن به طراحی شبیه سازی‌های عمل‌های جراحی چشم است.
مهاجری در مورد ویژگی‌های ممتاز این نرم‌افزار اطلس سه بعدی چشم انسان اظهار داشت: نمایش چشم انسان و همه لایه‌های آن با قابلیت درک به صورت سه بعدی و مجزا از هم، قابلیت تهیه برش عرضی از هر مقطعی از مدل جهت مطالعه و مشاهده هر بخش به صورت دقیق و کامل و همچنین درک سه بعدی و حجمی از چشم انسان از جمله ویژگی‌های این اطلس است.
پژوهشگر و سازنده اطلس سه بعدی چشم انسان ادامه داد: قابلیت نمایش لایه خاصی از چشم و جابه‌جا کردن لایه‌ها، قابلیت بزرگنمایی و چرخش، نام‌گذاری لایه‌های مختلف و بخش‌های مختلف چشم به همراه توضیحات، نمایش تصاویر MRI و CTSCAN چشم و همچنین دسترسی بسیار ساده به آن برای دانشجویان از دیگر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این اطلس است.
وی تیم کاری طراحی و تولید اطلس سه بعدی چشم را متشکل از سه گروه عنوان کرد و افزود: یک تیم پنج نفره در قطب علمی آموزش کشور، یک تیم چهار تا پنج نفره در بخش فنی از دانشگاه خواجه‌نصیر تهران در زمینه طراحی مدل اطلس و همچنین پشتیبانی و حمایت علمی یکی از اساتید و اعضای قطب علمی چشم کشور در جهت طراحی و تولید این اطلس همکاری و پشتیبانی کردند.
مهاجری ادامه داد: بر همین اساس با توجه به تجربه‌های دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی در تولید ابزارهای واقعیت مجازی، این دانشگاه به عنوان مجری فنی پروژه و مرکز تحقیقات چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان ناظر بر ابعاد علمی طرح انتخاب شدند.
وی افزود: در این زمینه سعی بر این است که با همکاری با قطب، مرکزی در کشور تهیه و راه‌اندازی شود که توسط آن به جای استفاده از اطلس، از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده کرده تا با داشتن امکان غلط‌یابی و ارزیابی عملکرد کاربر بازخورد مناسبی به فراگیر و کاربر ارائه بدهد.
انتهای پیام/م20/و4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول