اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهر سازی:

کمتر از 10 درصد ساخت و سازهای کشور توسط افراد ذی‌صلاح است

خبرگزاری فارس: مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهر سازی گفت: کمتر از 10 درصد ساخت و سازهای کشور توسط افراد ذی‌صلاح است و در این ارتباط شهرداری‌ها با دادن پروانه به سایر افراد چراغ سبزی در ادامه این روند شده‌اند.

کمتر از 10 درصد ساخت و سازهای کشور توسط افراد ذی‌صلاح است
غلامرضا هوایی در حاشیه اختتامیه نمایشگاه فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: در حال حاضر هر فردی می‌تواند با مراجعه به شهرداری‌های نسبت به دریافت پروانه ساخت اقدام به ساخت و ساز کند.

*شهرداری‌ها جلوی این اقدام را نمی‌گیرند
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی افزود: این اشکال به شهرداری‌ها بر می‌گردد که جلوی این گونه فعالیت و ساخت و ساز و نیز دادن پروانه به افرادی که ذی‌صلاح در امر ساخت و ساز هستند را نمی‌گیرد.
هوایی در ادامه به متن صریح قانون اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس متن قانون، عنوان شده است که ساخت و سازها باید مجری ذی‌صلاح داشته باشد و خود فرد نمی‌تواند در هر زمان که اراده کرد نسبت به ساخت و ساز اقدام کند.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه برخی از شهرداری به هر کسی که اراده کرد که اقدام به ساخت و ساز کند پروانه ساخت می‌دهند و در این راستا نیز دلایلی را عنوان می‌کنند که نمی‌شود به این دلایل استناد کرد.

*تامین درآمد شهرداری‌ها یکی از دلایل دادن این گونه پروانه‌ها

وی در ادامه و در ارتباط با علل دادن این گونه پروانه ساخت به افرادی که مجری ذی‌صلاح در ساخت و ساز نیستند، افزود: یکی از دلایلی که در این ارتباط از سوی شهرداری‌ها عنوان می‌شود در حوزه درآمدهای شهرداری‌ها است.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی افزود: شهرداری‌ها این گونه عنوان می‌کنند که اگر جلوی این گونه ساخت و سازها و دادن پروانه به افرادی که در امر ساخت و ساز ذی‌صلاح نیستند را انجام ندهند آمار ساخت و ساز در شهر ها پایین می‌آید.
هوایی با اشاره به درآمدهای شهرداری‌ها اظهارداشت: با پایین آمدن ساخت و سازها در سطح شهرها، درآمد شهرداری‌ها نیز کاهش می‌یابد که این خود عاملی برای دادن این گونه پروانه‌ها افراد شده است.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی افزود: این رویه سبب شده است که افرادی که در این کار تخصص ندارد ورود پیدا کند به گونه‌ای که درحال حاضر کمتر از 10درصد ساخت و سازهایی که در کشور صورت می‌گیرد توسط افراد فنی و ذی‌صلاح انجام می‌شود.

*ساختمان‌هایی که نه بیمه شده و نه سازنده بیمه مسئولیت ارائه داده است
وی در ادامه افزود: اکنون یک معمار همه کار در ساخت و ساز انجام می‌دهد و اقدام به ساخت ساختمان‌هایی می‌کند که نه بیمه است و نه مسئولیت خود را در قبال ساخت این ساختمان بیمه کرده است و پس از اتمام آن ساختمان به سراغ یک ساخت و ساز جدید می‌رود.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی افزود: در این گونه ساخت و ساز قرارداد مشخصی نیز برای ساختن وجود ندارد و معمولا قراردادها به صورت دست نوشته که در آن وظایف مشخص نیست تهیه می‌شود.

*شهرداری‌ها برای تامین درآمد خود باید تدبیر جدیدی ارائه دهند

هوایی در ادامه خواستار تدبیر شهرداری‌ها در تامین درآمدهای خود از راه‌های دیگر شد و افزود: اینکه عنوان می‌کنند با جلوگیری از این گونه ارائه پروانه ساخت و ساز آمار ساخت و سازها در شهرها پایین می‌آید و به تبع آن درآمد شهرداری‌ها نیز کاهش می‌یابد صحیح نیست و در این راستا شهرداری برای تامین منابع مالی خود تدبیر جدیدی ارائه دهند.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از ساخت و سازهایی که در کشور ایجاد می‌شود در مقابل زلزله آسیب‌پذیر است.
وی در بیان علل آسیب‌پذیری ساختمان‌های کشور در مقابل زلزله افزود: پایین آمدن درآمدهای شهرداری با استفاده از روش‌های سنتی، کمبود نیروی ماهر در این حوزه، کمبود مصالح استاندارد و در ادامه گران بودن این گونه مصالح برای استفاده از جمله عوامل اساسی در‌ ارتباط با آسیب‌پذیر بودن ساختمان‌ها در مقابل زلزله است.
مدیرکل مقرارت ملی وزارت راه و شهرسازی در ادامه به رعایت مقرارت ملی ساختمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در حدود 85درصد ساخت و سازهای کشور مقرارت ملی ساختمان  رعایت می‌شود که در این میان و در حوزه ساخت و سازهای صنعتی می‌توان اظهار داشت که رعایت مقرارت ملی ساختمان در حدود 100درصد است.
 هوایی در ادامه خاطر نشان کرد: البته این که صد درصد مقرارت ملی ساختمان در ساخت و سازها رعایت شود به معنای رسیدن به حداقل‌ها است.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول