اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی زنجان خبر داد

اجرای عملیات بذر کاری در 500 هکتار از مراتع زنجان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در 500 هکتار از مراتع تخریب شده استان در سال جاری عملیات بذر کاری و کپه‌کاری اجرا شده است.

اجرای عملیات بذر کاری در 500 هکتار از مراتع زنجان
نعمت‌الله کوهستانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: این پروژه در قالب طرح‌های مرتع‌داری مصوب و بر اساس تعهدات استانی بهبود و اصلاح مراتع انجام شده است و برنامه‌ریزی برای ادامه آن تا پایان سال وجود دارد.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین هدف اجرای این طرح علاوه بر اصلاح مراتع، افزایش تولید علوفه و جلوگیری از فرسایش خاک است.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در این عملیات از بذرهای گونه‌های مرتعی که سازگاری مناسب با شرایط اقلیمی دارند، استفاده شده است، تصریح کرد: امیدواریم با بارندگی‌های مناسب و همکاری دامداران و مجریان طرح‌های مرتع‌داری در حفاظت و قرق مناطق بذر کاری شده اجرای پروژه موفقیت‌آمیز باشد.
کوهستانی ادامه داد: عملیات بذرپاشی در مناطقی که بارندگی کافی دارند به دو شکل دست پاش یا به وسیله دستگاه اجرا می‌شود.
وی یادآور شد: در مواقع لازم برای تثبیت شیب‌های ناپایدار و افزایش ضریب اطمینان برای سبز شدن بذرها، آنها را قبل از افشاندن بر روی منطقه، مورد تیمارهای خاص قرار می‌دهند.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: مقدار بذرها و تعیین و خلوص بذر از اقداماتی است که قبل از بذر پاشی باید در نظر گرفته شود.
وی بیان داشت: این ‌گونه عملیات در مراتعی با پوشش گیاهی تنگ اجرا می‌شود.
کوهستانی با بیان اینکه در کپه‌کاری در هر چاله مقداری بذر کاشته می‌شود، افزود: این روش برای اصلاح مراتع فقیر کاربرد خوبی دارد.
وی تصریح کرد: کپه‌کاری همانند بذر کاری است با این تفاوت که در کپه‌کاری در هر چاله کوچک که در قسمت‌های مختلف مرتع حفر شده است، چند بذر ریخته می‌شود، بنابراین این روش اصولاً با دست قابل اجرا بوده و کمتر از ماشین برای کپه‌کاری استفاده می‌شود.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: بذر کاری در مناطقی اجرا می‌شود، که از نظر اقلیمی و فیزیکی مشکلاتی برای  تثبیت و سبز شدن بذر وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: کپه‌کاری به منظور جلوگیری از هرز رفتن آب و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و همچنین استفاده بهینه از نزولات آسمانی انجام می‌شود.
کوهستانی با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های بیولوژیک مرتع، بیابان و آبخیزداری این اداره کل اجرا می‌شود، بیان کرد: مهم‌ترین هدف از اجرای این طرح افزایش پوشش گیاهی برای کنترل فرسایش و رسوب و تولید علوفه است.
وی بهبود و تقویت مراتع و تولید علوفه را از دیگر اهداف اجرای این طرح عنوان و اظهار داشت: عملیات کپه‌‌کاری در سطح 500 هکتار از طرح‌های مرتع‌داری فعال در شهرستان‌های مختلف استان انجام شده است.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اضافه کرد: این طرح که در آن از بذر مرتعی استفاده می‌شود، برای بهبود و اصلاح مراتع و همچنین جلوگیری از فرسایش خاک مفید است.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، توسعه بی‌رویه کشاورزی، چرای مفرط دام در مراتع، چرای خارج از فصل و برداشت بی‌رویه آب از منابع آبی زیرزمینی از جمله عوامل انسانی هستند که در رشد بیابان‌زایی نقش دارند و موجب تخریب مراتع می‌شوند.
کوهستانی در پایان گفت: با اجرای طرح‌های مختلف باید از مراتع و منابع طبیعی استان به خوبی حفاظت کرد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول