اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی با اشاره به اقدامات کشورهای غربی هشدار داد

تشکیل گروه­های تصنعی برای مقابله با بیداری اسلامی

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:غرب همواره به دنبال ایجاد گروه­های تصنعی اسلامی و تبلیغات پیرامون آن است تا از بلوغ جریان اصیل اسلامی منطقه جلوگیری کند.

تشکیل گروه­های تصنعی برای مقابله با بیداری اسلامی
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در مراسم رونمایی از آثار قم‌پژوهی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد با تشکر از همه دست‌اندرکاران تهیه و نشر آثار قم‌پژوهی اظهار کرد: این کتاب­ها برای محققین و پژوهش‌گران اطلاعات بسیار ارزشمندی فراهم ساخته است.
وی افزود: در مفهوم شهر و طبق تعریفی که در یونان باستان وجود داشته است، مسئله بی‌نیازی از امور‌ شهرهای دیگر ذکر شده اما باید در این میان به مسئله شهرهای باهویت و بی‌هویت نیز توجه ویژه صورت گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود شهرهایی که فاقد روح همبستگی هستند، گفت: در سنت شهر‌سازی اسلامی این ویژگی مورد توجه بوده اما در دهه‌های اخیر تا حدودی مورد غفلت واقع شده است.
وی قم را یکی از شهرهای باهویت جهان دانست و افزود: حوزه علمیه قم و حرم حضرت معصومه(س) از ارکان این شهر هستند بنابر این می‌توان قم را دارای هویت دانست.
لاریجانی با اشاره به رشد جمعیت در قم ابراز کرد: تنوع جمعیتی بالایی در قم وجود دارد و به طور طبیعی برای آینده قم باید به وضعیت اقتصادی از جمله مسئله اشتغال توجه ویژه صورت گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنبه دیگر توجه به قم، مسئله حیثیت اسلامی است تصریح کرد: در توسعه استان قم باید از مدلی استفاده کرد که ضمن آبادانی، برازندگی مرکزیت تشیع نیز جلوه‌گر باشد.
وی افزود: در زمینه فعالیت‌های اقتصادی باید نظم دقیقی در شهر قم حاکم باشد زیرا به هم ریختگی واحدهای صنعتی برازنده این شهر نیست به همین دلیل ساخت شهرک­های صنعتی مانند شهرک‌ صنعتی چاپ و نشر برای توسعه صنعت نشر استان در نظر گرفته شده است.
لاریجانی با اشاره به حضور مراجع تقلید و کانون‌های اسلامی و شیعی در قم گفت: بارز بودن نقش قم در صیانت از حکومت اسلامی اهمیت خاصی دارد به این صورت که قم جایگاه اصلی برنامه­ریزی برای تمام مقولات اجتماعی و اقتصادی کشور شود تا بتوان روح اسلام را در شئونات مختلف جامعه جاری کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مجلس شورای اسلامی یکی از واحدهای مرکز پژوهش­های اسلامی خود را در قم تاسیس کرده است و این امر مسئله­ای است که از یک سو باید توسط مسئولان انجام شود و از طرف دیگر مورد اقبال حوزه­ علمیه نیز قرار گیرد.
وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت: بر خلاف برخی تحلیل­ها دلایل بسیاری مبنی بر بی­نظیر بودن این جریان در طول تاریخ وجود دارد به همین دلیل بسیاری به دنبال سوار شدن بر این جریان و مانع از بلوغ آن هستند، بنابراین با توجه به نیاز کشورهای اسلامی برای شناخت افکار اصیل،‌ وظیفه قم به عنوان مرکز جهان تشیع بسیار سنگین است.
لاریجانی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا چندی پیش به این مسئله اذعان کرد که این کشور گروه القاعده را برای مقابله با شوروی در افغانستان به وجود آورده است، اما اکنون خود دچار مشکلاتی با این گروهک شده‌اند و این نشان می‌دهد که غرب برای پیشرفت افکار خود حاضر به تشکیل جریان­های بدلی اسلامی در قالب گروه­های جهادی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان بی­نظیر بوتو در زمان نخست­وزیری ابراز کرد: تشکیل القاعده نتیجه طراحی آمریکا و انگلیس، هزینه‌کرد عربستان سعودی و اقدامات پاکستان است.
وی با بیان اینکه هیچ تضمینی برای توقف اینگونه اقدامات توسط غرب وجود ندارد گفت: ممکن است در شرایط کنونی تصمیم آنها تشکیل گروه­هایی از جنس لیبرال باشد و در هر صورت غرب همواره به دنبال ایجاد گروه­های تصنعی اسلامی و تبلیغات پیرامون آن است تا از بلوغ جریان اصیل اسلامی منطقه جلوگیری کند.
لاریجانی تاکید کرد: حوزه علمیه قم امروز به عنوان کانون تفکر اسلامی باید به جریان بیداری اسلامی کمک کند و نیز مناسب است که این اقدامات از جنس مردمی و علمی بوده و از حالت دولتی خارج شود.
وی خواستار فراهم شدن زمینه افزایش مراودات بین‌المللی حوزه علمیه شد و گفت:علاوه بر اقدامات عمرانی ماموریت­های دیگری نیز بر عهده قم گذاشته شده است و نیز در کنار تمام فعالیت­ها باید به مقوله فرهنگ دینی نیز توجه ویژه صورت گیرد.
انتهای پیام/ش10/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول