اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

عزم جدی استان‌های شمالی برای خودکفایی برنج ایران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توسعه کشت رقم جدید برنج «لاین امیدبخش» در استان‌های شمالی کشور خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید با گسترش کشت این برنج در گیلان، مازندران و گلستان، ایران در تولید برنج خودکفا می‌‌شود.

عزم جدی استان‌های شمالی برای خودکفایی برنج ایران
اردشیر روحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وضعیت کشت برنج رقم جدید «لاین امیدبخش» در شالیزارهای گیلان اظهار داشت: سال گذشته حدود یک‌هزار و 173 نفر از کشاورزان گیلان در زمینه‌ها و با شرایط جغرافیایی مختلف در راستای کشت این برنج کار انجام دادند به طوری که در بیشتر شهرستان‌ها عملکرد متوسط هشت تن را داشتیم.
وی ادامه داد: در شهرستان‌هایی مانند ماسال، رودسر و... عملکرد تولید بالای 10 تن بوده است و با توجه به اینکه لاین امیدبخش برنج کیفی و بومی است بنابراین گرایش کشاورزان در ارتباط با بحث این برنج بسیار بالاست.
این مسئول تولید امسال لاین امیدبخش را خوب دانست و افزود: امسال با توجه به اینکه یک‌هزار تن تولید لاین امیدبخش داشتیم ولی نتوانستیم تمام بذرها را از کشاورزان خریداری کنیم و حدود 168 تن بذر لاین امیدبخش گرفتیم که تا پایان دی و یا اوایل بهمن امسال بین کشاورزان توزیع می‌شود.
وی امسال را سال نتیجه‌گیری کشت لاین امیدبخش نامید و تصریح کرد: با توجه به اینکه قرار است امسال بذر لاین امیدبخش در روستاها توزیع شود قرار شده که در هر شهرستان وسعت کار مشخص شود و نزدیک به 15 هزار هکتار زمین‌های گیلان را زیر کشت ببریم.
روحی با بیان اینکه قرار است به مازندران و گلستان در ارتباط با کشت برنج لاین امیدبخش کمک کنیم، خاطرنشان کرد: در سال زراعی جدید 90-91 قرار است این کمک از طرف ما صورت گیرد.
وی، شناسایی کشاورزان، ثبت نام، آموزش و آزمایش خاک برای کشت لاین امیدبخش را از جمله این کمک‌ها ذکر کرد و افزود: بر اساس فرمول‌های فنی و علمی باید کارها را پی ببریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ابراز داشت: اگر امسال بتوانیم 15 هزار هکتار زمین را زیر کشت ببریم سال آینده 50 هزار کشت را در برنامه داریم.
وی خاطر نشان کرد: قولی که درباره خودکفایی برنج ایران در مدت سه سال داده‌ایم با کشت لاین امیدبخش محقق می‌شود و نیازی به هیچ وارداتی در بحث برنج نخواهد بود.
روحی با اشاره به چگونگی رسیدن به خودکفایی برنج در سطح کشور، بیان داشت: استان‌های گیلان، مازندران و گلستان با کار کردن و توسعه کشت برنج لاین امیدبخش به طور یقین خودکفایی برنج را تحقق می‌بخشند.
وی یادآور شد: سال آینده در گیلان 50 هزار هکتار از شالیزارها زیر کشت برنج لاین امیدبخش می‌رود و با این کار مطمئن هستیم بیش از 80 درصد از برنج‌های وارداتی را تامین می‌کنیم و نیازی به واردات نخواهد بود.
این مسئول با تصریح بر اینکه مرغوبیت لازم در برنج لاین امیدبخش وجود دارد، ابراز داشت: کار به گونه‌ای پیش رفته که در مدت سه سال در دی ماه جاری با تاکید وزیر جهاد کشاورزی این برنج را به «رقم» تبدیل کردیم.
وی افزود: با معرفی این برنج به عنوان رقم، از حمایت‌ها و کمک‌های جانبی برخوردار می‌شود و کشاورزان نیز دغدغه‌ای نخواهند داشت.
روحی، تلاش‌ها در راستای معرفی لاین امیدبخش را توسط مردم، بخش تحقیقات و اجرا دانست و متذکر شد: این سه مثلث در همان ابتدای کار به‌هم وصل شدند و بسیار نتیجه‌بخش بوده و این نشان می‌دهد که هر جا مردم ورود کرده‌اند و شریک ما بوده‌اند کارها بسیار خوب بوده است.
انتهای پیام/خ10 /ص1000  
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول